besiktning

Skriv svar
Frasse
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 22:41

besiktning

Inlägg av Frasse »

Har man tidigare eldat med ved behövs ingen provtryckning/besiktning
har man däremot kört med olja ska en besiktning göras.
Eftersom man går från flytande till fastbränsle eldning.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Min sotarnisse säger att även om man tidigare eldat med ved i min anläggning så krävs besiktning eftersom jag eldat med flytande bränsle nu senast.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag hade en CTC kombi från '74 som tidigare gått som vedpanna på sommaren och vintertid som olja, men de sista tio åren som oljepanna. Jag var tvungen att besikta eftersom det anågs som att jag bytte från flytande till fast form...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag tycker det verkar helt snurrigt. Sotarna verkar ha helt olika regler beroende på var man bor. I Dalby räknas pellets nästan som olja. Ett telefonsamtal till sotaren, så var det klart. Inga extra sotningar eller besiktningar för övergång från olja :D .

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Sotarnisse var nyss här. Han gav mig en inblick i hur flexibelt man kan tolka reglerna. Sotarna befinner sig längst ner på skalan sedan kommer skorstensfejarteknikerna och högst upp mästaren. Det gäller alltså som vanligt att få hövdingen med sig så finns det inga problem.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

Det är inte sotaren som belsutar om provtryckning ska göras. Det är kommunen. Enligt Plan- och Bygg- lag rä det kommunen som har ansvar för att värmeanläggningen (samt takstegar mm) är OK. En bygganmällan ska göras till kommunen minst tre veckor innan installation. Jag renoverade skorstenen när vi flyttade in i vårt hus och bytte från olja till pellets efter ca 10 månader. Vi har en kombipanna (Exonom A20B olja/ved) och besiktningen efter skorstensrenoveringen gav inga begränsningar i användadet av pannan. Sotaren vägrade ändra sotningsintervaller då han inte fick göra en installationsbesiktning. Enligt Rädningsverkets föreskrifter ska man "förslagsvis" meddella ändrat bränsleslag direkt till sotaren. Efter att i efterhand ha gjort en bygganmällan där jag redogjorde för våra förhållanden fick jag ett slutebevis från kommunen som godkände vår anläggning och sotare har fått ändra sotningsintervallet.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Martin skrev:En bygganmällan ska göras till kommunen minst tre veckor innan installation.
Det kan ju knappast vara lika för alla kommuner.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ThomasLindgren skrev:
Martin skrev:En bygganmällan ska göras till kommunen minst tre veckor innan installation.
Det kan ju knappast vara lika för alla kommuner.
Nä de är olika..
Här ringer man bara sotaren så han ändrar sotningsintervall sen är de klart..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

Plan- och bygglag, 9kap §2
"Minst 432 veckor innan arbetena påbörjas skall byggeherren göra en anmälan till byggnadsnämnden (bygganmälan), om arbetena avser
1. ...
2. ...
3. ...
4. installation eller väsentlig ändring av hissar, eldstäder, rökkanaler eller anordning för ventilation.
5. ..."

Såvitt jag har förstått det gäller Plan och bygglag i hela Sverige.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Martin skrev:"Minst 432 veckor innan arbetena påbörjas skall byggeherren göra en anmälan till byggnadsnämnden ...
4. installation eller väsentlig ändring av hissar, eldstäder, rökkanaler eller anordning för ventilation.
Det gäller att vara ute i god tid då :shock: :lol: :wink:

Det är fortfarande en tolkningsfråga om vad som är väsentlig ändring.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
rpc
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 29 nov, 2005 15:45
Ort: Karlstad

Inlägg av rpc »

Jag gjorde snällt och lydigt en bygganmälan nu när jag skulle installera min Biomatic20+, och hör och häpna - byggnadsnämnden tyckte inte att det behövdes.

Handläggaren ringde upp och frågade hur omfattande ingreppet i murstocken skulle bli. Jag sa att eftersom jag ville flytta pannan en bit åt sidan så skulle det bli ett litet ingrepp, men att jag inte kunde säga hur stort. OK, sa han vi har diskuterat det här på jobbet och jag tycker inte att det ska krävas nån bygganmälan, jag hör av mig.

Sen fick jag ett mail som sa att dom avskrivit ärendet och att kostnaden därmed blev noll kronor...

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det är just detta....

I föreskrifet står det att anmälan skall göras, och kontaktar man sin kommun har de rätt att välja att inte "ta" i ärendet om de inte tycker att det behövs.

Som när jag installerade min acktank+solfångare. Bygglov krävdes för solfångarna (ändrad exteriör på byggnad) men bygganmälan vill inspektören inte ta in.

-"nä... det är är så enkelt så det fixar du utan våran inblandning".

:lol: :lol: :lol:

Så A och O är att kolla med sin kommun/byggnadskontor.

Lagen är en papperstiger emellanåt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

3 veckor ska det naturligtvis vara *skäms*. Jag var tvungen att göra en för att slippa göra ytterligare en installationsbesiktning. Sotaren påstod att han ansvarar för kontrollen men kontrollen åligger kommunen.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Skriv svar