Är det motiverat med högre pris på Norska pellets?

larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Är det motiverat med högre pris på Norska pellets?

Inlägg av larbo5 »

Hej!

När jag frågat runt verkar det som norska (bruna) pellets kostar ca 20-30% mer än vita.
En del säger att de innehåller mer energi och att detta motiverar skillnaden. Andra säger att det är mer driftssäkert med norska då de är hårda och spån-fria. Vad är sant?

Någon som vet?

Undrar
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Lite mer energi, lite bättre kvalité.

Så totalt sett, tja....

Kör du Hyundai eller Volvo 8) ,den är inte heller så självklar när man hårddrar det :!:

Eller såhär:
Att något kostar 300000 behöver inte betyda att det är värt det :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag ger 2.10 kr kilot för norsk pellets på småsäck hemkört
o det får jag nog ge för det mesta på småsäck. Annars så
sotar det mindre o jag tycker mig se en mindre förbrukning.
Vi är några stycken som kör med norsk o det verkar som
vi får samma resultat med både sotet o förbrukningen.

mvh christer
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Inlägg av Frippe »

Kan inte se någon märkbar skillnad i förbrukning mellen såbi och norsk pellets. Har iofs bara testat en vecka.

Kan ju vara så att brännaren behöver justeras för att få rätt verkningsgrad.

Rökgastempen ökade med norskpellets med 10-20 grader.

Tror att ev. vinst med norsk pellets är marginell (i alla fall i mitt fall)

Däremot gillar jag att hantera den. Upplever att den dammar mindre och inte alls mycket spån i säckarna.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Är det motiverat med högre pris på Norska pellets?

Inlägg av André »

larbo5 skrev:Hej!

När jag frågat runt verkar det som norska (bruna) pellets kostar ca 20-30% mer än vita.

Undrar
Den har mellan 2-6% högre energiinnehåll o om priset är 20-30% högre så skulle energiinnehållet måsta va 5,75-6,25 kWh/kg för att de ska gå på ett ut..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Econom
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 14:54
Ort: Skene

Inlägg av Econom »

Jag tycker att helhetsintrycket på Norsk pellets är något som motiverar att man lägger några ören mer/kg på denna tillverkare.
1.Den enda pellets som är svanenmärkt, inga tillsatser i pelletsen
2. tar mindre plats
3. högre energiinnehåll
4. dammar mindre
5. ökar driftssäkerheten, smular inte sönder i matningsprocessen

Önskar att fler tillverkare skulle satsa på utveckling av sin produkt, detta fasta bränsle är fortfarande ungt i sin utvecklingsbana tror jag.
Ecotec Econompanna med bulkförråd 6m3
Effecta Acktank 500l sol
Värmebaronen elpatron 9 kw
4m2 Effecta vaccumsolfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Econom skrev: 1.Den enda pellets som är svanenmärkt, inga tillsatser i pelletsen
Vilka tillverkare har tillsatser i pelletsen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu har jag en Janfire NH och har inte haft något knas med finfraktion eller så men en sak är ganska säker:
Std. pellets har ett energiinehåll på 4,8KWh/Kg, Vestmarka har 4,88! (Har provningsprotokollet här)

Om det alltså är 20% dyrare per ton är det inte värd.... i brännvärde! Det kan vara att man har en brännare som behöver bra kvalitet pellets men det är en annan sak.

Skillnaden i energiinnehåll är alltså 1,67% till Vestmarkas fördel. Detta värde ändras dock om vi pratar kubik då Vestmarka är pressad hårdare, den vägar 739g/L mot "standart" (Solett t.ex.) 650g/L, detta gör att Vestmarka har 22,8% mer energi per m³ än "standart" pellets.

Sen kommer det andra faktorer som askmängd, svanmärkt, hårdheten osv men om den kostar 20% mer per m³ är det en förtjänst (2,8%).

Men då du inte anger om vi snackar kubik eller vikt kan frågan inte besvaras.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Får man verkligen säga bruna/vita pellets, räknas inte det som diskriminering.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Frippe skrev:Kan inte se någon märkbar skillnad i förbrukning mellen såbi och norsk pellets. Har iofs bara testat en vecka.

Kan ju vara så att brännaren behöver justeras för att få rätt verkningsgrad.

Rökgastempen ökade med norskpellets med 10-20 grader.

Tror att ev. vinst med norsk pellets är marginell (i alla fall i mitt fall)

Däremot gillar jag att hantera den. Upplever att den dammar mindre och inte alls mycket spån i säckarna.
Förbränningen måste justeras för att blandningen inte ska bli för fet. Utan justering kommer du inte att se någon förbättring utan snarare mer sot och aska skulle jag tro. Fråga leverantören om en studie ÄFAB gjort. Jag har sett de initiala resultaten och de såg bra ut, men krävde definitivt justerad förbränning.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Är det motiverat med högre pris på Norska pellets?

Inlägg av Roli »

larbo5 skrev:Hej!

När jag frågat runt verkar det som norska (bruna) pellets kostar ca 20-30% mer än vita.
En del säger att de innehåller mer energi och att detta motiverar skillnaden. Andra säger att det är mer driftssäkert med norska då de är hårda och spån-fria. Vad är sant?

Någon som vet?

Undrar
Var hittar du den prisskillnaden??

Den "vita" eller "vanliga" kostar i bulk 2050:-/ton hos "de stora" tillverkarna (SBE, Såbi) och Vestmarka kan man köpa för 2000:-/ton.

Den är ju billigare än vad "de stora" tar......

Jag skulle inte tveka att gå över till Vestmarka om bara min brännare hade fixat pelletsen utan att jag skulle behöva byta processor. Lägga 820:- på en processor känns lite mycket för att kunna elda med Vestmarka pellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Re: Är det motiverat med högre pris på Norska pellets?

Inlägg av Newlund »

Själv har jag aldrig testat men tänker göra det nu. Bara jag hittar en leverantör som kan transportera bulk till Falkenberg..
Priset verkar variera lite beroende på vilken återförsäljare av Vestmarka man frågar. Från 1950-2050/ton. Såbi tar 2028:-/ton och Statoil 2039:-/ton idag så jag kan ju inte hålla med om att det är dyrare.
För mig betyder det en hel del att pelletsen är Svanenmärkt. Det är dags för de Svenska tillverkarna att "vakna" när det gäller miljömärkningar. Det ända sättet att få dom att göra det är att som konsument göra ett aktivt val. Finns det ett system för miljömärkning av en produkt så ska man ju prioritera de leverantörer som tar det på allvar.
Ännu en gång verkar det vara bevisat att att tänka på att minska sina naturbelastningar ofta resulterar till ekonomiska besparingar och en bättre produkt.....

Ajöken // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Econom
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 14:54
Ort: Skene

Inlägg av Econom »

Vilka tillverkare har tillsatser i pelletsen??
Jag har läst att det är vanligt att tillverkare blandar in lim i trämassan för att den ska hålla ihop bättre, vilka övriga tillsatser förutom trämassa som används vet jag inte men det finns nog en del skulle jag tro.[/quote]
Ecotec Econompanna med bulkförråd 6m3
Effecta Acktank 500l sol
Värmebaronen elpatron 9 kw
4m2 Effecta vaccumsolfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Econom skrev:
Vilka tillverkare har tillsatser i pelletsen??
Jag har läst att det är vanligt att tillverkare blandar in lim i trämassan för att den ska hålla ihop bättre, vilka övriga tillsatser förutom trämassa som används vet jag inte men det finns nog en del skulle jag tro.
[/quote]

Pelletsen ska inte ha några tillsatser iaf så har inte solett de..
Vid uppvärmning av spånet vid torkningen bilads träets egna lim om de är de du menar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar