Val av utrustning/system/modell

Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Val av utrustning/system/modell

Inlägg av Said »

Hej

Då har även jag hittat hit :D

Efter en del del läsning,sökning och åter läsning verkar det som att det snurrar mer i huvudet nu än när jag började söka info här på forumet. :?:

Fram till för en vecka sedan var det bestämt att berg/jordvärme var det vi skulle ha i nya huset. Men nu har dessa planer eldats upp efter läsning
Vet egentligen inte varför jag inte kollade upp pelletsallternativet tidigare.

Nu börjar det klarna lite men jag behöver MASSOR av tips och ideer för val av utrustning/system.

Lite fakta om pågående hus:
Ca 220m2 + 90m2 källare.
Väl isolerat.
Golvvärme i källaren och samvarodelen.
Radiatorer i sovrumsdelen (ovanför källaren)
Enligt bergvärme kalkylen är toppeffekten 15kW (hur räknar man ut det??)
Bygger i stockholm.

Vill gärna ha ett system med pellets, solpaneler och ackumulatortank.
Förråd utomhus.
Det skulle inte skada om det ligger högt på "byggasjälvskalan"

Har tittat lite på Thermia Biomatic 20+ men läst att det inte är att rekommedera vid ack.tank pga lite för hög vatten mängd i pannan.
Har även kollat på Effecta 200 serien.
Finns säkert flera allternativ så kom gärna med förslag.

Har säkert glömt något men hoppas att detta kan generera i massor av förslag :D

Tack på förhand
Said
Senast redigerad av Said den sön 12 mar, 2006 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Du har ju även Thermia Bionet går utmärkt att koppla till acktank

http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id462.pdf
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Said:

Varför inte golvvärme i hela huset? Då får du ett komplett värmesystem med låg framledningstemperatur vilket passar utmärkt om du skall satsa på solvärme och acktank. Kan iofs också gå bra med radiatorer men då behöver de dimensioneras för detta, vilket ofta ger stora radiatorer.

Var bor/bygger ni? En tanke om det var intressant med ett studiebesök. Utrustning enligt nedan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Joachim A skrev:Du har ju även Thermia Bionet går utmärkt att koppla till acktank

http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id462.pdf
Då va de bara detta med att max effektbehov för huset är 15 kW.. :?

Då du tänkt skaffa solfångare o ska köra mot acktank o med 15kW effektbehov så tycker jag du ska kolla på ecotec econom..
Den klarar ditt effektbehov + att den har liten vattenvolym som det ska va då du kör mot acktank..

Både Biomatic 20+ o Effektan har för stor vattenvolym för eldning mot acktank tycker jag iaf..

Som acktank tycker jag du ska kolla på effektas 750 l BBB med 3 slingor (utdragna) med 90 mm pur isolering el http://www.solenergiteknik.se/ soltank på 750 l med 90 pur isolering..

Hmmm kom på detta med uppvärmningen men Roli han före..

Då ni ska ha radiatorer uppe så hoppas jag ni tar till storleken på dessa ordentligt så dom går med lika låg temp som golvvärmen el göra som Roli skriver golvvärme i hela huset..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

Roli skrev:Said:

Varför inte golvvärme i hela huset? Då får du ett komplett värmesystem med låg framledningstemperatur vilket passar utmärkt om du skall satsa på solvärme och acktank. Kan iofs också gå bra med radiatorer men då behöver de dimensioneras för detta, vilket ofta ger stora radiatorer.

Var bor/bygger ni? En tanke om det var intressant med ett studiebesök. Utrustning enligt nedan.
Roli

Bjälklaget (källartaket) är redan gjutet och "tänkte inte på det"

vi bygger i södra stockholm
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

André skrev:
Då du tänkt skaffa solfångare o ska köra mot acktank o med 15kW effektbehov så tycker jag du ska kolla på ecotec econom..
Den klarar ditt effektbehov + att den har liten vattenvolym som det ska va då du kör mot acktank..

Både Biomatic 20+ o Effektan har för stor vattenvolym för eldning mot acktank tycker jag iaf..

Som acktank tycker jag du ska kolla på effektas 750 l BBB med 3 slingor (utdragna) med 90 mm pur isolering el http://www.solenergiteknik.se/ soltank på 750 l med 90 pur isolering..

Hmmm kom på detta med uppvärmningen men Roli han före..

Då ni ska ha radiatorer uppe så hoppas jag ni tar till storleken på dessa ordentligt så dom går med lika låg temp som golvvärmen el göra som Roli skriver golvvärme i hela huset..
Andre

Det finns en Effecta (200-serien) som tydligen är gjord för ack.tank.

hur räknar man förresten fram husets toppefekt?
Någon som vet.

Said
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

Flera tips??

Det är ju inte så att det kryllar av anläggningar i närheteten.

Skulle vilja se ett par anläggningar "in action" så man vet hur det ser ut, luktar och låter :D

Said

P.s: Är det möjligt att kombinera panrum och tvättstuga. Eller är det så pass varmt och dammigt/sotigt att det är omöjligt?
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Var bor du?

Ingen bra idé att ha pannan i samma rum som tvättmaskinen.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

wertok skrev:Var bor du?

Ingen bra idé att ha pannan i samma rum som tvättmaskinen.
Hej

I södra stockholm.

Trodde nästan det.
Får tänka om lite vad gäller utrymmet i den byggda källaren (som ritades och byggdes efter värmepump), men utrymme finns.

Said
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Said skrev:
Andre

Det finns en Effecta (200-serien) som tydligen är gjord för ack.tank.

Said
Men som jag förståt det så är det samma panna men utan vv slinga o då har den 205 liter vatten..
Det är inte optimalt då det är mycket energi i 205 l vatten som ska svalna mellan eldningarna för att sen värmas upp igen vilket blir stora förluster..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Said skrev:
hur räknar man förresten fram husets toppefekt?
Någon som vet.

Said
Man räknar fram värmebehovet med hjälp av isolering (K-värde) i väggar, golv, tak och fönster och den lägsta temperaturen på orten samt hur ventilationen påverkar.
Jag rekomenderar att försöka få tag på en DUKTIG VVS-ingenjör som kan beräkna detta och dimensionera värmesystemet så att du får ett lågtemperatursystem så att du kan ansluta nästan vad som helst som värmekälla men ändå klarar uppvärmningen.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Val av utrustning/system/modell

Inlägg av GoForIt Pellets »

Said skrev:... Fram till för en vecka sedan var det bestämt att berg/jordvärme var det vi skulle ha i nya huset. Men nu har dessa planer eldats upp efter läsning
Vad glad man bli när man läser något sådant..
Grattis till ett klokt beslut, och Lycka till!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Econom
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 14:54
Ort: Skene

Inlägg av Econom »

Om du väljer en acktank som någon skrev tidigare om Effectas soltank, så har dom ett bra paket med vaccumsolfångare som jag tror på. Har du sol och pellets kombinerat, har du ett system som slår det mesta.
Ecotec Econompanna med bulkförråd 6m3
Effecta Acktank 500l sol
Värmebaronen elpatron 9 kw
4m2 Effecta vaccumsolfångare
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

André skrev:
Men som jag förståt det så är det samma panna men utan vv slinga o då har den 205 liter vatten..
Det är inte optimalt då det är mycket energi i 205 l vatten som ska svalna mellan eldningarna för att sen värmas upp igen vilket blir stora förluster..
Hej

Jasså? Jag trodde att det var mindre vatten i den än de andra.

Är det någon som har ett bra allternativ på en panna anpassad för ackumulatortank??

ALLA TIPS ÄR INTRESSANTA.

Jo Effectas tank är jag väldigt intresserad av. Har inte hunnit titta på deras paket.


En anledning till mina ändrade planer är att jag inte riktit förstog HUR MYCKET EL en markvärmepump förbrukar :( .
Man får lite det intrycket att det är bara att borra och betala sedan är allt frid och fröjd. Men så enkelt är det INTE.


Tack på förhand
Said
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

Hej

Ingen som har tips på pannor+brännare på ca 20kW samt är anpassade för ack.tank??


Said
Skriv svar