Dyra reservdelar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Roli skrev:Och matningen går ju inte att justera på en gammal A3:a.
Inte med hastighet nej.
Den ställs med tidsintervaller.
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

-David- skrev:
Roli skrev:Och matningen går ju inte att justera på en gammal A3:a.
Inte med hastighet nej.
Den ställs med tidsintervaller.
18 eller 15 kW är det som går att justera, dvs 18 kW = motorgång hela tidsperioden på 48 sek. eller 15 kW = motorgång 40 sek, stillastående 8 sek.
Det är de justeringar som går att göra på en gammal A3:a och ger då motorn mer än 5,2-5,4 varv per minut så kommer den att gå lite-mycket "fettare" än innan.

Nyare A3:er går ju att justera tidsintervallet på ett bättre sätt, dvs matningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

har nu fixat växellådan, men har problem med 2 motorer jag har provat med att dom inte orkar efter ett tag,dålig kraft liksom.
efter nån eller några dagar , ibland bara timmar så stannar motorn och blir ju då bara varm, men hjälper man den så går den precis runt, med dåligt ork.
Har kollat upp skruv och bytt lager allt går lätt förutom vingarna i slussen men dom ska väl gå rätt trögt ??

/Freij
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Är det nya motorer eller begagnade ?
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

ingen av motorerna är väl nya den ena är väl från -97 och den andra bytte jag för ca 2 år sen.
Men vad r det som skulle slitas i en sån här motor ??
lindningen måste väl vara hel efter som dom går runt eller ?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

freij.j skrev:har nu fixat växellådan, men har problem med 2 motorer jag har provat med att dom inte orkar efter ett tag,dålig kraft liksom.
efter nån eller några dagar , ibland bara timmar så stannar motorn och blir ju då bara varm, men hjälper man den så går den precis runt, med dåligt ork.
Har kollat upp skruv och bytt lager allt går lätt förutom vingarna i slussen men dom ska väl gå rätt trögt ??

/Freij
Om du har fixat v-lådan så har du troligen demonterat slussvingarna eller??
Då kanske de kom lite "snett" för långt ut, inte i liv med varandra eller något. Detta kan då göra att de går tungt.

Prova då med att köra så att skruvarna får en slussvinge kommer uppåt i påfyllningshålet, lätta sedan på skruvarna så att slussvingen justerar sig "centriskt" i slussen. Dra sedan åt dem igen. Gör sedan detta för alla slussvingarna.

Hoppas att detta hjälper. Man kan också använda sig av en kortsiktig nödlösning. Lite 5-56 eller likvärdigt på kontaktytan där slussvingarna glider. Detta brukar hjälpa en liten stund.

I värsta fall så är det motorn som är problemet. Och i så fall kan det vara samma problem som jag hade för något år sedan, nämligen det inre motorlagret (motorn stannar lite då och då, ibland efter en timme eller lika gärna efter två dygn, man visste aldrig hur länge den skulle gå efter det att man fick igång den). Det yttre lagret finns som reservdel men tydligen inte det inre. Enda åtgärden var för mig nämligen en ny "dyr" motor.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

men det inre lagret är väl bara en glibussning i växellådan ?? den kan väl inte mer än bli glapp om den blir sliten (inget kullager som kan gå tungt)
Funka det för dig sedan du bytte??

Någon pratde även om att han fått byta kondingen som sitter på lindningen? vad har man för symptom om denna skulle vara dålig ?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu var motorn med dålig kondensator av en annan typ, efter vad jag såg på länken till OEM motor är din motor av en helt annan typ som är UTAN kondensator.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

men det ser ut som det sitter en konding under tejpen på lindningen på båda min motorer som är sålda som orginal till ecotech brännaren??
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

freij.j skrev:men det inre lagret är väl bara en glibussning i växellådan ?? den kan väl inte mer än bli glapp om den blir sliten (inget kullager som kan gå tungt)
Funka det för dig sedan du bytte??
Blir det glapp där så fastnade rotorn i själva "motorhuset" eller vad det nu heter och det blev tvärstopp. Det gick nog aldrig tungt utan endera gick motorn eller så stannade den.

Efter motorbytet så har den gått bra. Den första motorn hängde med i strax över 10000 driftstimmar. Får se hur länge ersättaren hänger med.

Kom det "tröga" efter att du fixat växellådan eller fanns det tidigare?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

freij.j skrev:men det ser ut som det sitter en konding under tejpen på lindningen på båda min motorer som är sålda som orginal till ecotech brännaren??
Håller med, det ser ut som om det sitter en foliekondensator eller något under själva plasten kring spolen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

ja det klart om själva rotorn går i höljet så orkar den ju ej, men så har den ej gjort för mig.
Nja trögt tycker jag axeln till slussvingarna gått hela tiden men sen är frågan vad som räknas med trögt.
Om man säger som så så krävs det ju en poligrip över drevet för att orka dra runt den och med ett envist gnagande gnissel då den dras runt, precis som man skulle vilja smörja vingarna lite.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

när jag murade en torpargrund i somras så small kondingen på cementblandaren med en väldig knall.
Nu är ju den motorn mkt större och starkare men är likväl en 230v AC motorn med en modell större konding som sitter parallkopplad över motorn.
Jag körde blandaren ändå då gjutningen var tvungen att bli klar.
Men då märkte jag att den ibland ville starta åt fel håll (antar att det beror på växelstömmen). samt att den orkade inte igång själv om jag hade bruk i den, utan jag fick då ge den lite manuell starhjälp åt rätt håll.
Kom sedanöver en konding i en gammal tvättmaskin.
Sen gick det som smort igen.
Känns som om man backar axeln på pellets motorn nåra varv så verkar den ha lättare att komma igång.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Kondensatorn gör att man får ett vridmoment i motorn.
Magnetfältet räcker inte till med bara spolen, utan måste ha lite hjälp.

Dessa motorer kan även ha en startlindning som ger en extra knuff när motorn står still.

Det man gör i en 3-fas motor som i exemplet med cementblandaren ovan är att man kör den på 1-fas 230V och med kondensatorns hjälp "simulerar" 3-fas. När kondingen går sönder har den bara 1-fas att dra nytta av, vilket ger rätt magnetfält i en av de tre lindningarna i motorn. Däremot måste ju en sån motor ha minst 2 faser för att känna vilket håll som den borde gå åt. Just därför kan man få den att gå åt båda hållen när kondingen exploderat.
=)
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

freij.j skrev:Nja trögt tycker jag axeln till slussvingarna gått hela tiden men sen är frågan vad som räknas med trögt.
Om man säger som så så krävs det ju en poligrip över drevet för att orka dra runt den och med ett envist gnagande gnissel då den dras runt, precis som man skulle vilja smörja vingarna lite.
Prova att smörja lite vid slussvingarna, med typ 5-56 eller likvärdigt smörjmedel (sprayburk med långt rör i munstycket). Går det mycket lättare då så bör du se över montaget av slussvingarna enligt mitt tidigare tips ovan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar