Dyra reservdelar?
Dyra reservdelar?
Bevisligen behövs reservdelar lite då och då till EcoTec:s produkter, det visar ju inte minst innehållet i detta forum.
Vad jag vet och kunnat läsa mig till så tar EcoTec följande betalt för:
Slussvingar 300:-
Optovakt 300:-
Motor med växellåda 2000:-
Fler exempel?
Vad tycker ni, håller EcoTec rimliga prisnivåer på reservdelar
Vad jag vet och kunnat läsa mig till så tar EcoTec följande betalt för:
Slussvingar 300:-
Optovakt 300:-
Motor med växellåda 2000:-
Fler exempel?
Vad tycker ni, håller EcoTec rimliga prisnivåer på reservdelar
A3+CTC 256B
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
- Ort: Falköpingstrakten
- Kontakt:
Priserna är marknadsmässiga anser jag.
Alla tar nog lika mycket överpris.
Kan ju säga att motor,låda och fläkt går att köpa betydligt billigare !
Optovakten är ju ett bra exempel när givaren som gör jobbet kostar 30:- och man ofta kan återanvända både glas och gummitätning.....
Slussvingarna skulle man ju bara ha en vettig ritning på så fixar man väl dom med.....
Har material liggande och en bra hydraulklipp att tillgå så....
Nivådioderna är ju inte heller speciellt svåra att hitta...
Alla tar nog lika mycket överpris.
Kan ju säga att motor,låda och fläkt går att köpa betydligt billigare !
Optovakten är ju ett bra exempel när givaren som gör jobbet kostar 30:- och man ofta kan återanvända både glas och gummitätning.....
Slussvingarna skulle man ju bara ha en vettig ritning på så fixar man väl dom med.....
Har material liggande och en bra hydraulklipp att tillgå så....
Nivådioderna är ju inte heller speciellt svåra att hitta...
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Slussvingar krävs inga stora verktyg för att fixa, en mattkniv, lite gummimatta och en linjal. Har fixat mina under flera år nu.
"David" om du nu vet var man hittar billigare passande reservdelar till A3 och A4 så skriv gärna här var, artikelnummer, mm. Detta kan ju också göra att resrvdelspriserna trycks neråt hos "originalleverantören".
"David" om du nu vet var man hittar billigare passande reservdelar till A3 och A4 så skriv gärna här var, artikelnummer, mm. Detta kan ju också göra att resrvdelspriserna trycks neråt hos "originalleverantören".
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
- Ort: Falköpingstrakten
- Kontakt:
Motor och låda kan köpas av OEM Motor, men då genom ett företag. De säljer inte till privatpersoner.
Optovakt har RS Online art.nr. 455-8036 - är dock inte helt 100% säker på art.nr där.....de har några LDR att välja på....
Finns även på Kjell & Company art.nr. 90303 eller 90304 (har ej testat)
Köpte själv från RS art.nr 596-141 men det var fel register på den.....kan nog fungera, men kräver lite mer ljus innan den ger klartecken. Klart lösbart med en resistor, men har inte bekymrat mig över det än....
Fläkt handlas av OEM Electronics och likadant där med att man ska ha tag på en firma som man handlar genom.
Kommer att ta ett bra tag innan jag ger EcoTec 1300:- för en fläkt när hälften är lagom
http://www.pellkam.se/index.html som Roger tipsade om har ett någorlunda vettigt pris på växellåda och motor, men dom tjänar pengar på den iallafall.....
Har varit i kontakt med Mellor genom jobbet och motorn går ju att köpa från England med "rätt" utgående axel. Tyvärr handlar det ju om ett X antal motorer om man ska kunna köpa.
Man kan ju flytta över den gamla axeln eller bygga en egen lösning, men den lagerförs så vitt jag fått reda på inte i Sverige. Förutom på EcoTec då.....
Nån som känner sig manad att dra igång försäljning av dessa prylar till rätt pris ?
Tror det är precis vad som krävs för att det ska hända nåt med priserna på reservdelar rakt över....
Optovakt har RS Online art.nr. 455-8036 - är dock inte helt 100% säker på art.nr där.....de har några LDR att välja på....
Finns även på Kjell & Company art.nr. 90303 eller 90304 (har ej testat)
Köpte själv från RS art.nr 596-141 men det var fel register på den.....kan nog fungera, men kräver lite mer ljus innan den ger klartecken. Klart lösbart med en resistor, men har inte bekymrat mig över det än....
Fläkt handlas av OEM Electronics och likadant där med att man ska ha tag på en firma som man handlar genom.
Kommer att ta ett bra tag innan jag ger EcoTec 1300:- för en fläkt när hälften är lagom
http://www.pellkam.se/index.html som Roger tipsade om har ett någorlunda vettigt pris på växellåda och motor, men dom tjänar pengar på den iallafall.....
Har varit i kontakt med Mellor genom jobbet och motorn går ju att köpa från England med "rätt" utgående axel. Tyvärr handlar det ju om ett X antal motorer om man ska kunna köpa.
Man kan ju flytta över den gamla axeln eller bygga en egen lösning, men den lagerförs så vitt jag fått reda på inte i Sverige. Förutom på EcoTec då.....
Nån som känner sig manad att dra igång försäljning av dessa prylar till rätt pris ?
Tror det är precis vad som krävs för att det ska hända nåt med priserna på reservdelar rakt över....
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Hmmm "dyra" or not. We, here in Austria would be happy to be able to buy spare parts for ecotec somewhere - regardless of the price...
The austrian dealer is not able to answer our emails. The swedish manufacturer is also reacting very slow to our requests.
Have an offer from Ecotec and payed today for a el-spiral to ecotecs bank account - hope it arrives soon.
My friend who owns this burner is heating his house since 23 of february electrical...
The austrian dealer is not able to answer our emails. The swedish manufacturer is also reacting very slow to our requests.
Have an offer from Ecotec and payed today for a el-spiral to ecotecs bank account - hope it arrives soon.
My friend who owns this burner is heating his house since 23 of february electrical...
Congratulations libi, you've managed something that isn't even possible for us in Sweden, namely buying spareparts directly from Ecotec.
I needed a longer screw (feeder screw that is) Ecotec told me it was impossible to buy this directly at their factory in Skene.
Despite it's only two mils from were I live I had to go to my local dealer three mils away and have him order the screw.
Funny thing is, the dealer then told me I could pick it up myself at Ecotec since it was so nearby!!! Then the dealer should send me the bill.
Makes a lot of sense doesn't it!
Screw them , for being overthetop byrocratic me thinks. Who benefits from there lack of service????
Good luck with your new "el-spiral", libi.
I needed a longer screw (feeder screw that is) Ecotec told me it was impossible to buy this directly at their factory in Skene.
Despite it's only two mils from were I live I had to go to my local dealer three mils away and have him order the screw.
Funny thing is, the dealer then told me I could pick it up myself at Ecotec since it was so nearby!!! Then the dealer should send me the bill.
Makes a lot of sense doesn't it!
Screw them , for being overthetop byrocratic me thinks. Who benefits from there lack of service????
Good luck with your new "el-spiral", libi.
A3+CTC 256B
It is the same here.
But: the austrian dealer (away only 1 hour by car) didn´t respond to my emails. Ok, he did, but very, very slow.
In winter, nobody has the nervs to BEG A DEALER FOR A SPAREPART
He is the only company selling ecotec in austria.
After complaining in sweden (in a friendly way, of yourse) and Mats Hellenius´s help - i finally got this f*****g spare-part after more then 4 weeks.
The austrian dealer wanted to sell a new burner instead of repairing the tänd-spiral.
And i must say one more thing: This is a friends pelletburner.
I have a thermia bequem.
There are 2 dealers in germany and one here in austria. spareparts arrive within a couple of days.
And thank´s good i have a good connection to the manufactors
But: the austrian dealer (away only 1 hour by car) didn´t respond to my emails. Ok, he did, but very, very slow.
In winter, nobody has the nervs to BEG A DEALER FOR A SPAREPART
He is the only company selling ecotec in austria.
After complaining in sweden (in a friendly way, of yourse) and Mats Hellenius´s help - i finally got this f*****g spare-part after more then 4 weeks.
The austrian dealer wanted to sell a new burner instead of repairing the tänd-spiral.
And i must say one more thing: This is a friends pelletburner.
I have a thermia bequem.
There are 2 dealers in germany and one here in austria. spareparts arrive within a couple of days.
And thank´s good i have a good connection to the manufactors
Hej
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Re: Hej
Skall man använda den motorn så får man ta delar från sin "gamla" motor eftersom axeln ut från växellådan är för kort för att direkt gå att montera som internmotor på A3:an.Roger skrev:Kolla länken till Pell Kam, där kostar internmotorn 850:-
http://www.pellkam.se/ovrigt.html
/Roger
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
byte av motor och växellåda.
Jag mailade med OEM i morse och fråga ang. motor och dom skulle visst sälja en till mig via postförskott lova dom, bara jag visste vilken motor jag ville ha.
Nånsom har koll på vad man ska beställa eller vad den heter som sitter på A3:an??
vet nån även om det går att göpa bara växellådor hos dom kanske, då min skurit ihop totalt.
MVH Jonas
Nånsom har koll på vad man ska beställa eller vad den heter som sitter på A3:an??
vet nån även om det går att göpa bara växellådor hos dom kanske, då min skurit ihop totalt.
MVH Jonas
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Re: byte av motor och växellåda.
Skall kolla min (mina) när jag kommer hem och se efter om jag kan finna någon bra information.freij.j skrev:Jag mailade med OEM i morse och fråga ang. motor och dom skulle visst sälja en till mig via postförskott lova dom, bara jag visste vilken motor jag ville ha.
Nånsom har koll på vad man ska beställa eller vad den heter som sitter på A3:an??
vet nån även om det går att göpa bara växellådor hos dom kanske, då min skurit ihop totalt.
MVH Jonas
Har nämligen kvar min gamla motor med växellåda (reservdel) som jag bytte för något år sedan, där inre motorlagret var så gått som helslut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Motorn heter : Merkile-Korff industries modell 3724UP-180
Vet inte om du blir så mycket klokar av det. Det står väl samma på den motor som du också har.
Sedan går växellådan på utgående axel ca 5,2-5,4 varv per minut. Var inte så lätt att ta reda på eftersom den inte går ett jämnt antal varv per minut. Men denna uppgift är viktig, det är ju antalet varv per minut som ger matningen av pellets in i brännaren. Och matningen går ju inte att justera på en gammal A3:a.
Vet inte om du blir så mycket klokar av det. Det står väl samma på den motor som du också har.
Sedan går växellådan på utgående axel ca 5,2-5,4 varv per minut. Var inte så lätt att ta reda på eftersom den inte går ett jämnt antal varv per minut. Men denna uppgift är viktig, det är ju antalet varv per minut som ger matningen av pellets in i brännaren. Och matningen går ju inte att justera på en gammal A3:a.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
- Ort: Falköpingstrakten
- Kontakt:
Re: byte av motor och växellåda.
Kika här:freij.j skrev:Jag mailade med OEM i morse och fråga ang. motor och dom skulle visst sälja en till mig via postförskott lova dom, bara jag visste vilken motor jag ville ha.
Nånsom har koll på vad man ska beställa eller vad den heter som sitter på A3:an??
vet nån även om det går att göpa bara växellådor hos dom kanske, då min skurit ihop totalt.
MVH Jonas
http://www.oem-motor.se/produkter/vaxel ... gvaxel.htm
Det är precis den motorn jag har i min A3 förutom utgående axel.
OEM har som sagt även den axeln, men dyr som satan att köpa styckvis.
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !