Dammsugartransport av pellets

Skriv svar
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Dammsugartransport av pellets

Inlägg av henricnystrom »

Jag har läst om detta i ett tidigare inlägg men jag tycker det är så häftigt och den förra tråden börjar bli lite slirig.

Vad tror ni om den här lösningen?
I mitt bulkförråd lägger jag 2 tum sugrör med jämnt mellanrum med två intag på varje rör. Jag har sedan en vacuumsug (typ grovis med dammsugare) av pellets till ett mindre förråd. Jag flyttar sedan sugslangen mellan "grovisen" och till dom olika rören i bulkförrådet. När sedan det är slut på ett ställe i förrådet så flyttar jag sugslangen till nästa rör osv.
Styrningen är inga problem i och med att jag tänker styra det via ett styrsystem.
har någon provat detta förut?

Utsläppet ifrån den sk. grovisen kommer jag att sköta med en spjällmotor och ett spjäll.
Jag vet inte om jag har förklarat rätt eller går det att läsa??
Det skulle var skönt att slippa massa krånglande skruvar.
Fram för debatt!
//henric
Pellets känns ok.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det låter bra, men... Frågan är om du tillräckligt bra luftström i din sugslang. Den luft som din vakuumutrustning skall suga skall ju tas igenom pelletsen. Jag tror att du kommer att få problem där, dvs för litet luftflöde.

Det finns luftmatningssystem från kontinenten som liknar det du beskriver. Men de har tur och retur på sin luft som hämtar pelletsen i förrådet. Dvs rundgång på luften samt att den luft som suger pelletsen ur förrådet kommer med en slang som mynnar bredvid utsugsslangen.

Hoppas du förstod mitt kanske lite kryptiska inlägg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Inlägg av henricnystrom »

Om jag sätter på en förgrening och leder ett litet rör upp ovanför pelletsbädden och tar in lite luft den vägen? Problemet är kanske det att luften bara går den vägen och ingen pellets transporteras. Kan du förklara det där med luften en gång till. Trycksätter dom förrådet?
//Henric
Pellets känns ok.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vad var det med luften som du inte förstod?

De trycksätter inte förrådet.

Själva "pelletsintaget" i förrådet har två stycken slangar. En slang med "tilluft" och en för "frånluft" dvs den där pelletsen sugs ut. Pelletsen sugs till en cyklon där luft och pellets separeras, där efter går luften via "fläktmotorn" tillbaka till förrådet och "pelletsintaget".

Detta var ett försök till en kort beskrivning av en kontinentalt luftmatningssystem. Det finns länkar någonstans här på forumet till utländska hemsidor där man kan se lite "otydliga" bilder på deras luftmatningssystem. Kommer bara inte ihåg exakt var på forumet men en sökning kanske ger resultat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Vakumsug

Inlägg av Lunboy »

Hej På er,

Så här funkar det.

Du måste få så kallad transportluft nånstans ifrån, lämpligast tar du ett rör 2" som du föreslog, som skall köras ner i behållaren. nästan längst ner på röret borrar du ett hål, ca. 15 mm. Bocka en plåt som är nästan lika lång som röret och svetsa eller tejpa :D fast den på röret och över ditt lilla hål som du borrade, täta sen den bockade plåten i ändan.
Den bockade plåten (som du naturligtvis har bockat isom ett "V") skall följa röret ända utanför pellets tanken, på så vis har du byggt dej en liten luftkanal där du suger in din transportluft. Pelletsen kommer att följa med luften med hjälp av så kallad ejektorverkan.

En sak vill jag bara passa på att påpeka, en sketen "hemmadammsugare" kommer inte att klara av att suga speciellt långt, Det krävs nämligen en del m3 meter luft för att få pelletsen att flytta sig då den väger en del. Således lär du behöva en hyfsat stor industridammsugare på tex 2,2 kW med luft kapacitet 80 m3/h vid 200 mbar.

Men det beror ju naturligtvis på hur lång sträcka du skall suga det.
Det är bara att testa.

Har inte testat detta själv men jag jobbar mycket med vakumtransport.

Ps. tänkte bara säga att jag har en sån dammsugare som du behöver till mitt centraldammsugarsystem, jag använder den när jag askar ur pannan och den har en tendens till att skrynkla ihop "grovisen" så använd en kraftigare behållare.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Inlägg av henricnystrom »

Hej Rolli
Jag fattar nu, va tvungen att tänka ett tag...
Och tack Lunboy.
Jag tror nog att det går att lösa det här.
Undra hur många intag man kan ha på rören i botten på förrådet?

Man skulle komma över en motor med en separat fläkt. Hade man då kapslade lager på själva fläktdelen så kunde man montera fläkten i en kanal och blåsa ut luften genom väggen ut i fria luften... Bra spånseperator!

//Henric
Pellets känns ok.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

En sak vill jag bara passa på att påpeka, en sketen "hemmadammsugare" kommer inte att klara av att suga speciellt långt, Det krävs nämligen en del m3 meter luft för att få pelletsen att flytta sig då den väger en del. Således lär du behöva en hyfsat stor industridammsugare på tex 2,2 kW med luft kapacitet 80 m3/h vid 200 mbar.
Det finns ju faktiskt de som har fungerande lösningar med betydligt mindre effekt på dammsugaren. :D
- Roli's system använder 1500w.
- JTH, har en vanlig dammsugare
- Jag har själv provat och det funkar bra 1200W. (under konstruktion...)

JTHs hemmapul:
http://kopparv34.mine.nu/pellpic/

Dock är min erfarenhet från mina experiment att det hela hänger på hur man matar in pellets i röret. Om det kommer en ström av pellets rinnande så funkar det. MEN om man fyller hela röröppningen med pellets så tar det stopp och stannar flödet så stannar pelletsen.
Dessutom är turbulensen kring inmatningen mycket begränsad till öppningen, byggs det upp ett "valv" så sugs ingen pellets in.

Så man behöver någon form av mekanisk matning om man inte använder en kraftig fläkt. Tex. skruv, band, vibrator eller rotor etc...

Ejektorverkan; visst, men det är lite mekanisk magi att få detta att fungera bra utan stopp, vindhager verkar växla luftriktningen för att undvika stopp.

Att cirkulera luft kan kanske hjälpa till, men jag "misstänker" att man riskerar att statisk elektricitet och stoft accumulerar sig då den cirkulerar runt, dammexplosion vill man ju inte ha i storförrådet. Och efter att sett min dammsugare in action öppnad så såg jag att den gnistrade som värsta braständaren vid kolen... :shock: En luftpump är här att föredra....

Så...min hypotes är att ha ett fallschakt där det helt enkelt inte kan låta bli att rinna ner (stor öppning), från detta har man en mekanisk matning in i sugarröret. :idea:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Hej hopp

Inlägg av Lunboy »

Det finns ju faktiskt de som har fungerande lösningar med betydligt mindre effekt på dammsugaren.
- Roli's system använder 1500w.
- JTH, har en vanlig dammsugare
- Jag har själv provat och det funkar bra 1200W. (under konstruktion...)
Du har helt rätt i detta Lager, men som jag skrev, det är bara att testa.

Allt hänger dock samman med hur många kg/min man vill ha systemet i mitt exempel kommer nog klara ca. 20 kg/min.

Jag har själv byggt ett sådant system till en kund, det gällde förvisso plastpellets, men i ca. sammastorlek och med samma densitet, transportlängd ca. 15 meter.

Vad gäller luften i sugröret så skall den tas utanför pelletsbehållaren, luftkanalen fram till änden på sugröret måste vara tillräckligt stor i area för att ejektorverkan skall fungera, och ganska långt ut i änden på röret. Det får dock inte vara för stor kanal då den bara suger luft.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
zetor
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 13:42
Ort: Åland

Inlägg av zetor »

Hej, när jag köpte min panna från Clean Burn köpte jag samtidigt deras sugutrustning och cyklon, den har fungerat alldeles utmärkt.
Jag suger havre som är betydligt lättare men jag tror nog att det skulle fungera med pellets också.
Deras filosofi är att suga uppifrån i lagret eller silon, därför har dom en stång mellan botten och tak som sugmunstycket åker ned längs med vartefter det minskar i lagret.
Returluften leds tillbaka till munstycket och ändorna på detta munstycke ligger ca 40 mm från varandra.
När luften kommer i retur gör detta att det blir en liten omrörning i det som skall sugas in i "sugröret".
Dessa båda rörändor är kapade i kanske 45 grader så att utblåset på detta sätt riktar luften och omrörningen mot insuget.
Från detta sugmunstycke har jag sedan 50 mm spånslang som går till 50 mm "avgasrör" som jag köpt på biltillbehörsaffären där det också går att få krokar och skarvar mm till dessa rör.
Detta mynnar sedan i en cyklon där det finns en spjällmotor som släpper ned havren i pannans magasin.
Jag vet dock inte vad det är för effekt på sugmotorn som tillsammans med fläkten sitter i en skild "låda".
Hoppas det går att förstå något från denna beskrivning, det är lite svårt att i ord beskriva det som man ser med ögonen.
Finns några bilder på http://www.cleanburn.nu och så kan man ju kontakta dem för mera uppgifter vilket kan leda till någon bra idé.

Lycka till, själv funderar jag på att bygga en cyklon för att suga aska.
Havreeldare på Åland med en LING-25 utrustad med cyklontransportör. Kör mot BORÖ 500 lit ackumulatortank.
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Inlägg av henricnystrom »

Det verkar som man måste suga rent slangen efter att man har blivet nöjd i sitt föråd. Tydligen orkar inte vacuum-systemet suga vis uppstart om slangen är full av pellets. Då till min fråga. Har ni något förslag på ventil som man kan sätta på slangen som då växlar till endast friluft när man skall suga rent slangen?
//Henric
Pellets känns ok.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Det verkar som man måste suga rent slangen efter att man har blivet nöjd i sitt föråd. Tydligen orkar inte vacuum-systemet suga vis uppstart om slangen är full av pellets. Då till min fråga. Har ni något förslag på ventil som man kan sätta på slangen som då växlar till endast friluft när man skall suga rent slangen?
Jag har klurat på två vägar:
- Har man mekanik matning in i slagen behövs det i princip inte, då stänger man bara av matningen innan dammsugaren. Men om man har flera matnings ställen vill man ändå helst byta ställe automatiskt, tex. för att automatiskt åtgärd stopp. (Lyx kanske...)
- Jag hade en tanke på ett spjäll där insugningsröret går längs hela botten på förrådet och att beroende hur du flyttar insugningsröret eller spället längs förrådet så öppnas aningen ett inmatningshål eller ett luftnings hål.
Dvs. Samma spjäll till alla inmatningar.

Lite svårt att beskriva i ord...

Har ni hittat någon bra beskrivning av ejektor verkan någonstans?
Vill gärna inte ge upp helt ännu :wink:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag själv skrev: 8)
Har ni hittat någon bra beskrivning av ejektor verkan någonstans?
Vill gärna inte ge upp helt ännu
Det visade sig ejektoreffekt också kallas venturi och då gick det att hitta lite mera teorier kring det hela:

Här hittade jag en sida med beräkningsmöjligheter för ejektoreffekt och tryckförluster i rör etc.
http://www.efunda.com/formulae/fluids/v ... r.cfm#calc
Om man klarar av att översätta dessa formler till praktik återstår att se...
Men principen framgår iallafall. :D
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
zetor
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 13:42
Ort: Åland

Inlägg av zetor »

Clean Burn har löst detta med tomsugningen genom en magnetventil som man placerar i närheten av förrådet. Jag har denna ventil sitter i mellanväggen mellan pannrummet och det rum som jag har min hjulförsedda silo. I vissa fall blir nog spannmålen liggande i spånslangen när den inte hänger rak men det orkar nog starta transporten ändå.
Man kanske kunde lösa detta med att få fram pellets från bottnen genom en "öppen" skruv, alltså en skruv med öppen ovansida och sedan låta pelletsen falla ned i sugmunstycket.
Vill man ha en kort ca 1 m lång sådan skruv kan jag tänka mej att man kunde söka på en skrot för jordbruksmaskiner eftersom det brukar finnas sådana skruvar i skördetröskor.
Där kan man också hitta elevatorer i längder av 2-3 m som också sitter på tröskorna.

Hälsningar från ett vintrigt Åland -10 grader
Havreeldare på Åland med en LING-25 utrustad med cyklontransportör. Kör mot BORÖ 500 lit ackumulatortank.
Skriv svar