bivalent (4-vägs) shunt

Här diskuteras allt kring vedeldning
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

bivalent (4-vägs) shunt

Inlägg av André »

Skulle det inte gå att koppla så att den tar först från pannan o när den är kall så tar den från tanken.. Tänkte istället för återvinningskoppel.. :roll:

Radiatorreturen in på returen innan laddomaten så kan det inte komma in kallvatten i pannan under eldning o pannan tömms snabbt på värme efter eldningen..
På det här sättet tas all värme från pannan under eldning o tills pannan är kall o hela acktanken är varm då pannan är kall mot med självcirkulationen..

Med självcirkulationen blir väl tanken kall i samma nivå som på pannan t.ex om pannan är 1 m hög så är tanken/arna oxå kall 1 meter upp innan pannan är helt kall el??
Senast redigerad av André den fre 24 feb, 2006 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: bivalent shunt

Inlägg av apersson850 »

André skrev:På det här sättet tas all värme från pannan under eldning o tills pannan är kall o hela acktanken är varm då pannan är kall mot med självcirkulationen..
Om du menar att man kopplar så att shunten kan ta antingen från tanken, eller från pannan, och man kör från pannan, om den är varm i toppen, så blir det nog bra. Vad har "mot med självcirkulationen" med det att göra? Förstår inte riktigt vad du menar?
André skrev:Med självcirkulationen blir väl tanken kall i samma nivå som på pannan t.ex om pannan är 1 m hög så är tanken/arna oxå kall 1 meter upp innan pannan är helt kall el??
Om du som laddstyrning tänker dig en Laddomat 21, så blir det inte så. Backventilen hindrar självcirkulation från tanken till pannan, så kallt vatten i pannan kan inte komma in i tanken. Bara varmt vatten från pannan kan komma in i tanken.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja jag menar att den tar först o främst från pannan o då den är kall tas det från acktanken.. Svårt att förklara i text.. :oops:

Vad jag tänkte på med självcirkulationen i laddomat 21 så måste det väl bli kallt i både pannan o acktankens botten samtidigt då radiator returen sitter i botten på acken/returen till laddomaten/pannan??
Kallvattnet kommer ju från tanken till pannan o hade man en bivalen (4-vägs) shunt så börjar den ta vattnet först från pannan o sen från acktanken..

Det blir samma koppling som du har idag med skillnaden att du har en bivalent shunt där ett rör går direkt till pannan..
Blir samma funktion som återvinningskoppel men mycket enklare/billigare..

Laddomat 21 har självcirkulation från acktanksbotten till pannan men inte tvärtom..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: bivalent shunt

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Om du som laddstyrning tänker dig en Laddomat 21, så blir det inte så. Backventilen hindrar självcirkulation från tanken till pannan, så kallt vatten i pannan kan inte komma in i tanken. Bara varmt vatten från pannan kan komma in i tanken.
Nu förstod jag inte riktigt vad du menar?? Har du inte skrivit lite fel ovan?

Du menar väl att: "Backventilen hindrar självcirkulation från pannan till tanken, så kallt vatten i pannan kan inte komma in i tanken"


Rätt tänkt men fel skrivet.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: bivalent shunt

Inlägg av André »

Roli skrev:
apersson850 skrev:Om du som laddstyrning tänker dig en Laddomat 21, så blir det inte så. Backventilen hindrar självcirkulation från tanken till pannan, så kallt vatten i pannan kan inte komma in i tanken. Bara varmt vatten från pannan kan komma in i tanken.
Nu förstod jag inte riktigt vad du menar?? Har du inte skrivit lite fel ovan?

Du menar väl att: "Backventilen hindrar självcirkulation från pannan till tanken, så kallt vatten i pannan kan inte komma in i tanken"


Rätt tänkt men fel skrivet.......
Ja visst är det de en backventil är till för.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

André skrev:Vad jag tänkte på med självcirkulationen i laddomat 21 så måste det väl bli kallt i både pannan o acktankens botten samtidigt då radiator returen sitter i botten på acken/returen till laddomaten/pannan??
Kallvattnet kommer ju från tanken till pannan o hade man en bivalen (4-vägs) shunt så börjar den ta vattnet först från pannan o sen från acktanken..
Om du har en bivalent shunt pumpar den ut vattnet från pannan, när pannan är varm. Vattnet återvänder mellan pannan och tankarna, på tanksidan av Laddomaten. Eftersom det fattas vatten i pannan nu (du har ju pumpat ut det), kommer returvattnet att rinna in i pannan, genom Laddomaten.
Självcirkulationen kommer naturligtvis fortfarande att vara aktiv, men jag tror inte att den gör någon större skillnad. Den upphävs nog till stor del av det undertryck som råder i pannan, på grund av cirkulationspumpen.

När du sen pumpar ut från tanken kommer returvattnet att rinna på det hållet, förstås. Kallt vatten från pannbottnen kan inte passera genom Laddomaten till tanken, så det slipper du. Självcirkulationen kan fortfarande fungera, men jag tror att den till stor del sätts ur spel här också, då returvattnet kommer att sugas från röret mellan tankarna och Laddomaten, in i tankarna. Detta ger ett undertryck där, som nog stänger backventilen i Laddomaten.

Varmvattnet får du väl tillverka i tanken, förmodar jag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja självcirkulationen vara el icke vara spelar ju inte så stor roll som jag tänkte..
Denna tanke föddes igår kväll då jag såg att Andreas panna va 50-60 grader 1 dygn efter eldning vilket vore bättre om den varit så kall som möjligt o allt åkt ut i systemet så snabbt som möjligt vilket sker då allt radiatorvatten sugs genom pannan först.. Då blir det minimala genomströmningsförluster o då "Andreas" är baxi lika bra pannval som Calmar för jag tycker inte det är en dålig panna.. Tvärt om :wink:

Skulle det varit t.ex golvvärme med en systemretur på 23-25 grader så skulle pannan nå den tempen bara nån/några timmar efter avslutad eldning..

Pannan bör kylas så snabbt som möjligt enligt termoventiler därför används återvinningskoppel vilket blir samma funktion med bilavent shunt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Vet inte om man tjänar något på det.
Man får ju elda upp en kall panna då.

Det hade varit annat om man hade haft pannan på ett ställe där man absolut inte ville ha någon värme.
Typ bostadsplanet.

Jag frågade Bengt på ÄFAB för ett tag sedan om Återvinningskoppling.

Hej! Jag har en fråga om Återvinningskoppling. Eldar i dag i en solo innova 30 mot 2st 1000L tankar.
Finns det någon ekonomi att koppla in återvinningskoppling?
Pannan är ju varm ganska länge efter eldning.
Innovan är ju ganska tung och har relativt stor vattenvolym..

Svar:
Det är riktigt som du antyder att Innova är en tung panna som skulle kunna ha nytta av att kopplas med återvinning.
Men vinsten är inte så stor- Baxi pannan är tilläggsisolerad och har en fläkt som styrs ifrån en rökgastermostat.
Den stoppar fläkten medan det finns glöd kvar- vilket i sin tur varmhåller pannan inför nästa uppstart.
Med andra ord vad man vinner på karusellen förloras på gungorna...
Mitt förslag är att du struntar i återvinningskopplingen.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:
Jag frågade Bengt på ÄFAB för ett tag sedan om Återvinningskoppling.
Naturligtvis är ett återvinningskoppel svår att tjäna in vilket jag tror Bengt tänkte på då du frågade..
En 4-vägs shunt istället för en 3-vägs o ett rör mellan panntoppen o shunten kan inte va många kronors investering jämfört med ett återvinningskoppel från termoventiler..

Vid vilken temp har pannan då laddomaten stannar??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Är det någon som har testat om ovanstående koppling fungerar?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

En fråga ...
Kan det ens vara värt besväret på en modern panna ... för den har ju bara ca 150 lite vatten .. eller möjligtvis indre .... å lite mera värmelagring i plåt å keramik ....

e det inte lika bra att bara låta den lilla skvätten värme läcka ut i pannrummet ...

OCH när det är lite kallt väder så att man måste elda varje dag eller varannan . tycker iallafall jag att det är mycket bättre att göra eld i en panna som är lite jummen framför en som e svinkall , med all kondes å sånt skit som medföljer en nedkyld panna
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

BG skrev:En fråga ...
Kan det ens vara värt besväret på en modern panna ... för den har ju bara ca 150 lite vatten .. eller möjligtvis indre .... å lite mera värmelagring i plåt å keramik ....
Tja om det är så mycket besvär vet jag inte, Det som behövs är en bivalentshunt o en backventil på röret mellan panna/acktank på laddsidan.. Inlopp på shunten till T-röret vid pannan o inlopp 2 vid tanken..
Ett T-rör vid tanken o ett T-rör vid pannan på var sida om backventilen o att radiator returen kopplas via ett T-rör mellan acktanksbotten o laddomaten.. Naturligtvis måste det vara en laddomat med självcirkulation..

Tja med tanke på att många vill optimera sina anläggningar så mycket som möjligt så är detta ett billigt sätt, Under 1000:- iaf..
Tyvär kommer mycket av värmen att gå till kråkorna av det som är kvar i pannan vilket då jag tycker är bättre om det kommer resten av huset till godo..

Jag vet en som kopplat så o det funkar som tänkt, Där är det golvvärme i hela huset så pannan kommer rätt snabbt ner till 23-27° beroende på hur kallt det är/returtempen...

Med 150 liter vatten har du iaf 7-8 kW i vattnet men det är nog minst lika mycket i keramiken, Äfab nämde uppåt 40 kWh i en modern keramikpanna..

Men om vi säger att det är totalt 12 kWh som går plocka ur pannan så räcker de för att värma en normal villa i 4 tim innan det börjar tas ur acktanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Bild
Så här ser det ut i dag.
Kan någon rita lite hur det skulle kopplas :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Rita vet jag inte men ja kanske kan förklara ändå.. :wink:

Där shunten tar idag ska inlopp 2 kopplas på en bivalentshunt sen ska det sitta en backventil innan första tanken på laddsidan, Mellan pannan o backventilen monteras ett T-rör dit inlopp 1 kopplas..
Backventilen ska se till att inte vattnet kan gå från tanktoppen till där du har inlopp 1 för då blir det samma funktion som i dag..

Som du ritat så sitter väl radiator returen på röret mellan tank/laddomat??
Det måste det göra för att det ska funka..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Bild
Typ så här?
Röda anslutningen börjar shunten ta vatten ifrån
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar