Blöt ved

Här diskuteras allt kring vedeldning
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Blöt ved

Inlägg av ThomasLindgren »

Fick hem ved igår som skulle vara torr och eldningsklar. Men det visade sig att den var rätt blöt. Klöv ett vedträ och det var blött rakt igenom, hur mycket är svårt att säga. Förhoppningsvis är inte allt så här.
Hur mycket förlorar jag på att elda med det ändå, kan något skadas? Pannan, skorstenen?
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

det måste ju bli otroligt oeffektiv förbränning, veden torkar upp av värmen istället för att avge värmen till pannan (är vad jag tror) sen är det väl inte bra att i onödan spola/gasa ut vattenånga i skorstenen.
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Vad skall du elda i för panntyp förbränningssättet påverkar hur det går oftast är nyare pannor mer förlåtande för fuktig ved. Har jag bara fått till en bra glödbädd fungerar min panna tex med rå ved om den är någolunda välklyvd men det går åt betydligt mycket mer ved.

/classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mer utsläpp och upp mot dubbla vedförbrukningen. Vissa träslag går knappt att få fyr på om de är gröna, men du kan kanske starta med något annat?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Har endast denna veden, som jag nu kombinerar med briketter. Tar ju klart längre tid att få fyr och få upp tempen, men det funkar. Pratade med leverantören idag som sa att det har snöat på stockarna några gånger men att de legat sågade över ett år, så de var torra.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ThomasLindgren skrev: Pratade med leverantören idag som sa att det har snöat på stockarna några gånger men att de legat sågade över ett år, så de var torra.
Ved torkar inte om den är okluven så snö el regn blir den inte blöt av om den väl är torr..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

André skrev: Ved torkar inte om den är okluven så snö el regn blir den inte blöt av om den väl är torr..
Så m.a.o. är den okunnig person jag har handlat av?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om han tror att okluven ved torkar på ett år, då är han okunnig.
Jag tror mig ha läst någonstans att barken bevarar fuktigheten så väl, att det tar fyra gånger så lång tid på sig att torka.
Eller vad det nu var, med det ger i alla fall en uppfattning om storleksordningen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ThomasLindgren skrev:
André skrev: Ved torkar inte om den är okluven så snö el regn blir den inte blöt av om den väl är torr..
Så m.a.o. är den okunnig person jag har handlat av?
Förmodligen el drog en vals för dej..

Hjälpte farsan i våras med lite ved han fått som legat 2 år men ej kluven o den va då inte torr o detta va i slutet på maj..
Farsan hade inte tagit den om han inte fått den då den både tappar brännvärde o blir ful.. Där är det viktigt att den ska va vit.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Dem seriösa ved-säljarna fläkt-torkar veden om dem har slut
på klyven torr ved.
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Ringe honom och han sa att det var konstigt då ingen annan hade hört av sig. Han frågade om vi inte kunde torka det själva... Visst, kul att köpa dyr "torr" ved och torka det själva i ett år eller nåt. Han skulle dock kolla med de andra som köpt av honom om de hade problem med det.

Min tanke efteråt är nu att köpa annan ved och lägga detta för torkning för framtida kamin. Frågan som återstår är dock vad jag kan kräva i ersättning för veden. Betalade 290:-/m² + 1000:- i leverans. Enbart björkved och det gällde 10m².
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Som jämförelse betalade jag 150:-/m³, samt 800:- i frakt (men det beror ju på avståndet) för 29 m³ lövved, bestående nästan enbart av björk.
Fast detta var i 3-meterslängder. Ditt är kapat, om jag förstår det rätt, inte kluvet, så ditt ska ju vara dyrare, för det är ju halvfärdigt.

Jag kapar och klyver nu, så går det att elda till vintern, eller nästa år.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Det är kapat och kluvet, men blött då det nog är rätt nykluvet.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ThomasLindgren skrev: Betalade 290:-/m² + 1000:- i leverans. Enbart björkved och det gällde 10m².
3900:- för 10m3 :shock:
Energiinnehållet på 10 m3 ved är istort sätt som 2 ton pellets..

Farsan köper 10m3 björk för 800:- inkl frakt ej kapat o kluvet iof + att det naturligt vis är svart.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Jaja, men nu var det 290:-/m3 för torr(!) kluven ved + frakt på 7-8 mil. Vad borde jag kunna kräva tillbaka?
Skriv svar