Testkörning utan kvarn..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det funkar kanon här iaf..

Jag tänker inte montera ihop den igen..

Andre, ditt problem med att det brinner i slangen försvinner nog inte av detta... Men askmängden är mycket mindre här iaf.

Men du kanske ska vänta med o labba tills det andra problemet e löst /eller du byter brännar märke :shock:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag pratat med jörgen... Han förstod då inte va de kunde va för fel..
Jag sa att nu är de några som testar utan kvarn o att de blev mycke mindre aska.. Han lät väldigt förvånad att de gick..
Han tyckte de va konstigt att rotor inte kärvade fast med hela pelletsar..

Sen på pekade ja att dom inte testar kvarnarna innan leveras oxå, Men de förstod han inte va de skulle va bra för...
Dom kollar bara att den går runt...
Frågade även hur många mm de ska va mellan kvarnhjulen fick bara svävande ca 2-3 mm... hmmm

Man blir lite undrande när dom skriver att barnsjukdomarna ä borta...

Dom skulle skicka en ny brännare i början på nästa vecka...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

haha :-)

Inlägg av snillet »

Jo, att rotorn kärvar har jag fått uppleva nu.

Över lag fungerade min brännare rätt. uhm... "pruttigt" utan kvarnfunktionen.

Askan blev svart som grillkol å rotorn kärvade som sagt till emellanåt, vilket fick till resultat att brännaren slocknade vilket jag INTE vill vara med om så nu sitter kvarnhjulet på plats igen.

Noteras kan dock att den roterande halvan hos mig "vinglar" lite så att gapet varierar något hela tiden/flyttar sig runt.

Testade att ändra förbränningstemp m.m. men askan förblev...svart.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Min aska är samma grå som innan.. (bara hälften så mycket) :)

Min rotor har inte kärvat vad jag märkt... men men det kan ju ha hänt utan att jag märkt det

jaja.. ;)

och jag kan städa panna 15min efter drift...

Inget som glöder i pannan....

Men jag är väldigt skeptisk till att det kan bli så skilda resultat... Även om min anläggning funkar bra så villjag gärna ha logiska förklaringar varför saker sker.

Ni som har tittat hur rotorn sitter fast på axeln. Kan den justeras i höjdled?

Snillet, du kanske skulle testat med mindre drag på fläkten?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Japp den går att justera i höjdled med en liten insex(stoppskruv)
med denna justering fick jag bort eftervärmen på ca:880
till ca:810?????
justerade upp den ca:3mm.
Plus att brännaren går som en dröm numera.
icke haft ett enda problem på en vecka???
jo förutom ett totalras på kvarnen men det
fixade jag med svetsen,skall senare svarva
en ny hållare till det inre kvarn hjulet så att
det ej vobblar.


mvh christer
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

så gott som alla

Inlägg av snillet »

Så gott som alla saker har provats, draget/hastigheten på rökgasfläkten/tätningen vid fläkten i brännaren samt olika förbränningstemperaturer och reglerparametrar.

Nu är jag tillbaka på gamla härliga 45-50 i matning, 736-745 grader temp, integratorn "lullar" mellan 150 och -400. Askan blir ljusgrå å fin å de e bara lite lite glöd precis i toppen kanske 2-3mm efter varje körning som slockar inom en timme.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Bra att det funkar iaf. Men håll med om att det är konstigt att jag kan få så bra resultat, men inte du?

Jag vill veta VARFÖR! NU! :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Vad har ni för skillnader i pelletssort och version på brännare?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag kör vidaenergi pellets och har serienummer 439 tror jag.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

vem vill inte det !

Inlägg av snillet »

Jo, det kan man fundera över. Vill också veta.

Hur ser era kvarnhjul ut ?, tänkte på det faktiskt, på den rörliga delen är "kuggarna" nedslipade på topparna ca 2mm, så de nästan är avrundade jämfört med den fasta delen där de är spetsiga.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Mina är ju som nya...

och dom satt "kanske" 2mm ifrån varandra innan..

Känns lite..

Det hade varit kul o veta om man kan mala till "lagom" stora bitar så skiten inte flyger in i pannan oförbränt.

Om det går, då funkar ju teorin och jag är den förste som monterar kvarnen igen.
Senast redigerad av Tobben den fre 14 jan, 2005 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

icke slitage !

Inlägg av snillet »

Mina tänder i kvarnen såg ut sådär när den var ny också....

Vet detta pga att den första rökgasfläkten jag hade havererade i december2003 när jag precis hade installerat brännaren, fick ta isär å rensa ur "geggan" som blivit av att det kommit "pyr-rök" upp i kvarnen.

ca 2-2.5 mm är det mellan topparna på hjulen ja.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Hej Tobben och snillet.
Det tror jag att ni har haft det roligast att testa medan kan va lite irriterad ??? :roll:
Vill ni beskriva er slut resultat (gärna kalkyl) och vad som är positiv och negativ med de med och utan kvarn, vad hade du förväntat sig att Biona skulle vara utan kvarn till exempel eller något annat funktion?

Jag är intressa att höra hur det var, som jag skrev förut -
manin skrev: ... Det jag mesta undrade var, varför Biona bygger en malning.
Så är att Biona inte klara med standard 8 mm träpellets, utan malning ner till finflis som muslin för att bättre fart och brinner riktig lätt.

Jag tror självklart är mycket skiljer mellan dvs pressad brikett och flis att jämför.

Flis brinner snabbt "POFF" och blir bara ask. medan briketter som är pressad så det brinner lite längre så den håller glöd kvar, mycket het så den bränna upp nästa helt och blir bara lite mängd ask..
....
Jag vet inte riktig om Biona som ägaren. Ni har Biona, kan den inte köra med vanlig pellets utan att mala. och i så varför inte ????????
och så ...
Tobben skrev:Jag funderade lite på det manin sa innan..

Om man skulle montera bort kvarndelen? :)

Jag tänker lite så här..

Små bitar av pellets lär kunna flyga ur brännkammaren innan dom är färdig förbrännda?

Hela pellets väger lite mer och bör inte åka ut förrän dom förbrännts lite mer kanske? Vad tror ni pojkar (och kanske flickor) :?:
Hur var det som "SANT eller FALSK"
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Lite sammanfattning, eftersom tobben upplevde likvärdig funktion samt minskad askmängd så testade jag också att demonetar kvarnen. Fick en dröse sintringsrester i förbränningskammaren då som kärvade fast rotorn, sedan fungerade det hela HELKASST. Så kvarnen monterades tillbaka. Och den lilla rundningen på topparna på ena kvarnhjulet filade jag till lite extra å nu går den som en dröm. Faktiskt lite bättre än innan filningen.

I mitt förråd är det just nu en blandning av polsk pellets(mycke skit i den men högt värmevärde), sydpellets(många långa, ca 45mm), och agrolpellets(granngården). Mest sydpellets.

Brännaren har serienr 272 och styrningen är version 2.01 .Inköpt i okt/nov 2003. Varit i reguljär drift sedan 10 januari 2004.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag upplever ingen sintring, men det kan ju bero på pelletsen...

Funkar bra än sålänge
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar