Effekt på eco tec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Spas12
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 31 jan, 2006 14:57

Effekt på eco tec A3

Inlägg av Spas12 »

Om man ändrar switcharna till matningen från 80% till 60% så kör man då på samma effekt i båda lägena eftersom fläktens hastighet inte ändras? Blir det någon skillnad i rökgastemp på de olika lägena?

Som ni ser på mitt första inlägg så har jag problem med slagg eller vad det är som lägger sig i koppen, eftersom det är stenhårt och tungt så åker det inte ur brännar koppen utan ligger kvar och för ett jäkla väsen.

Min brännare har beteckning A30181

/Anders
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Effekt på eco tec A3

Inlägg av Roli »

Spas12 skrev:Om man ändrar switcharna till matningen från 80% till 60% så kör man då på samma effekt i båda lägena eftersom fläktens hastighet inte ändras? Blir det någon skillnad i rökgastemp på de olika lägena?
/Anders
Brännarens effekt minskar om du minskar pellets matningen, trots att fläkten går med konstant varvtal.

Du tillför ju mindre bränsle, i form av pellets, och då ger även brännaren mindre effekt.

Och tillför du mindre bränsle så ger brännaren mindre effekt och då borde även rökgastempen minska något.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Spas12
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 31 jan, 2006 14:57

Tack !

Inlägg av Spas12 »

Tack för svaret! Nu är jag lite klokare.

Angående slagget som jag får i min brännare så är det antagligen sand eller annat skräp som har kommit i pelletsen. Jag får väl klaga hos leverantören eller byta handlare.

/Anders
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tack !

Inlägg av Roli »

Spas12 skrev:Angående slagget som jag får i min brännare så är det antagligen sand eller annat skräp som har kommit i pelletsen. Jag får väl klaga hos leverantören eller byta handlare.

/Anders
Kan vara "smält aska". Vad har din pellets för asksmältningstemperatur?

Om din pellets har låg asksmältningstemp så kan det nog bli lite oregelbundna klumpar i brännarkoppen. Jag tror att det är när asksmältningspunkten är under 1100-1200º som detta börjar inträffa. Är dock lite osäker på exakt temp.....

Om du läser på de "stora" pelletstillverkarnas hemsidor så ser du vilken temp de har, den brukar vara säker när det gäller "smält aska".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar