Slussvingar slut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Slussvingar slut

Inlägg av ecoteckrille »

Juldagen så stannade min brännare, termostaten hade löst och all pellets i internskruven inmatad och uppbrunnen, jag plockade ur brännaren askade ur efter som det inte var gjort på på 3 veckor och märkte då att mina slussvingar hade gått av på mitten ungefär, ja vad gör man denna dag, kör igång och den gick till dagen efter på morgonen sen var det dags igen för ett tomt internförråd, funderade ett tag hur jag skulle göra, kom på att biltema kunde ju ha nåt material, åkte ner till dem och studerade deras sortiment på nåt lämligt för detta, det enda jag hittade som skulle kunna fungera var gummispacklar som de hade så jag köpte 2 pack av dem, klippte till dessa och monterade, de har fungerat och gör det än, men jag får väl beställa riktiga vingar till min brännare för jag märkte att en halv vinge låg i brännarkoppen oförbränd, så det är väl nåt material som inte brinner.

Krille
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

I ditt inlägg skriver du att termostaten löst ut och att all pellets brunnit ur i koppen samt att internförrådet tömts.

Har haft avbrott på min brännare vid två tillfällen och båda gångerna har det varit tomt och utbrunnet i koppen. Eftersom jag har en gammal anläggning (ver. 0002 på kapseln) så får jag inga felkoder så att jag, i efterhand, kan se vad som hänt.
Ej heller har jag någon återställningsknapp på termostaten.

Trodde inte att mina avbrott kunde bero på termostaten eftersom jag ej hittade någon oförbränd pellets men din "berättelse" gör att jag blir fundersam. Hittar du överhuvudtaget ingen oförbränd pellets i koppen eller asklådan efter en dylik termostatutlösning?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Att göra sina slussvingar själv är inte svårt som du märkte. Jag har gjort mina sedan4 år tillbaka, nu har jag inte behövt gjort mer än 1 ½ uppsättning så det har inte kostat så mycket arbetstid. Bäst är om du hittar ett gummi med en cord inuti för den blir tåligare. Har även kört med en gummimatta utan cord men då måste passformen vara god för att det inte skall bli böjskador med tiden. Nu har materalkostnaden varit i princip noll och arbetstiden för tillverkning några minuter per vinge, likaså bytet. Har skrivit om mina experiment tidigare på forumet men kommer inte ihåg exakt när. Lycka till med egentillverkningen.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Inlägg av ecoteckrille »

jerjo skrev:I ditt inlägg skriver du att termostaten löst ut och att all pellets brunnit ur i koppen samt att internförrådet tömts.

Har haft avbrott på min brännare vid två tillfällen och båda gångerna har det varit tomt och utbrunnet i koppen. Eftersom jag har en gammal anläggning (ver. 0002 på kapseln) så får jag inga felkoder så att jag, i efterhand, kan se vad som hänt.
Ej heller har jag någon återställningsknapp på termostaten.

Trodde inte att mina avbrott kunde bero på termostaten eftersom jag ej hittade någon oförbränd pellets men din "berättelse" gör att jag blir fundersam. Hittar du överhuvudtaget ingen oförbränd pellets i koppen eller asklådan efter en dylik termostatutlösning?
Hej Jerjo, termostaten fungerar så att när den löser så startar internskruven och fläkten medans exterskruven står stilla, detta för att bränna upp all pellets i internförrådet samtidigt som den röda dioden lyser, så därför hittar du ingen oförbränd pellets i varken brännarkopp eller i askan.

Hoppas detta löser dina problem.

Krille
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Skriv svar