Sintring i brännarkoppen - 20D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Sintring i brännarkoppen - 20D

Inlägg av jolevik »

Har nu haft min brännare installerad i snart två månader i en CTC 265B. Får rensa ur brännarkoppen varje vecka från ett lager av slagg (mellan 1-3mm). Det sitter ganska rejält! :evil:

Har förstått att det nog kan vara ett inställningsproblem med antingen luften eller matningen, men hur skall jag ändra??

Har följande inställningar gjorda av installatören:

Hög: S 65, F 38
Låg: S 58, F 29
Min: S 37, F 20

Kör mest i driftläge hög. Pelletsen är SÅBI.
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

Inlägg av Åland »

Jag hade också problem med det i början. Min teori är att då brännaren är ny fastnar sintringen hårdare mot godset pga att det inte finns några avlagringar där. Nu då jag får lite sintring så lossnar den hyfsat lätt. Jag gör väl inte rent koppen så idogt längre som jag gjorde i början.
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

Åland skrev: Min teori är att då brännaren är ny fastnar sintringen hårdare mot godset pga att det inte finns några avlagringar där. Nu då jag får lite sintring så lossnar den hyfsat lätt.
OK, det köper jag. Kanske min sintring lossnar lättare vad det lider....

Frågan kvarstår dock. Finns det inte någon inställning jag kan modifiera med för att slippa åtminstone en del av sintringen???

Hacka loss slagg i 5-10 min varje vecka kanske inte var riktigt vad jag räknat med :? :? :?
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu är 1-3 mm sintring inget du behöver rengöra varje vecka..

Men ja blev lite fundersam då jag tycker du har mycket fläkt på läge hög.. Om de kan bero på de vet jag inte.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

Sotade ur pannan idag samt skrapade koppen ren. Sänkte samtidigt fläkten i läge hög något så skall vi se vad det kan göra för någon skillnad till nästa gång.
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

Har nu modelerat med inställning av fläkt och matning upp och ner men det gör varken till eller från, sintringen kommer i samma mängd ändå.

Har en teori om att det kan vara pelletsen (SÅBI leverans i nov.) Har för mig att jag läst i andra trådar att fler har problem med SåBIS leveranser i höst.

Skall nog beställa Vestmarka pellets nästa gång så får vi se om det blir någon skillnad.

Syrran kör med Vestmarka pellets så jag skall nog låna ett par säckar av henne och testa!
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
pckenj
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 21:29
Ort: Kungsbacka Särö

Inlägg av pckenj »

Sintringen är även kallad pannsten. Den kommer från att träden tar upp olika ämnen såsom metaller från marken. Dessa följer med i spån och pellets. Vid förbränningen smälter dessa och hamnar på brännarkoppens väggar. Inte så mycket att göra åt. JAg gör ren min brännare en gång per vecka men tror det är överambitiöst. Varanna räcker nog. Tror inte förbränningen störs något större.
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Terorier

Inlägg av Älghår »

Jag kan hålla med några av talarna om att det är ett övergående problem, för första veckorna när jag körde så fick jag mycket sintring, men det har minskat rejält med tiden + att jag märker skillnad mellan olika märken av pellets (har testat 3 olika), och det är säkert helt avhängd med vilken leverans du får..
Biomatic 20+
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

jag höjde min fläkt.. och fick genast mycket mindre sintring.. lättare att få loss den också.. Samt mindre aska.. 8)

Så testa att höja i stället..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Blir det så askan bildar "kakor" i koppen så höj draget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Enligt Thermia så beror sintring på pellets av låg kvalité (den innehåller för mycket slaggprodukter) och man bör reklamera pelletsen till sin pelletsleverantör. Har för mig att jag läste det i instruktionerna till min 15D brännare.

Mvh

Thomas
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

som jag har fattat det så beror det på att askan smälter i brännarkoppen.. så om askan har för låg smältpunkt så riskerar man att få sitring..

har för mig att smält punkten ska vara över 1500 grader..

Det man ska kolla upp när man köper pellets är detta..

Att det uppfyller Svensk standard SS 18 71 20 Grupp 1 bränsle
Densitet >600 kg/m3
Energiinnehåll 4,7 kWh/kg
Torrhalt 90%
Askhalt 0,7%
Asksmältpunkt Skall anges
Tillsatsmedel Skall anges
Diameter/längd max 4 ggr Ø
Finandel i vikt % <0,8
< 3 mm
Total svavelhalt <0,08 %
Klorider <0,03 %
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar