Albin 330

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Albin 330

Inlägg av Pellerik »

Hejsan!
Är ny på detta förträffliga forum. Hoppas att jag kan få några synpunkter på följande fråga.

Eldar förnärvarande med EcoTec A3-15 i en Albin 330 trio, jag har gjort det sedan Jan -01.

Nu börjar det bli dax att byta panna, min installatör föreslog en pellux. Jag själv vet ej vilken man ska välja.

någon som har tips om vilken panna som funkar bäst ihop med A3-15 i 20-30 000:- klassen? Tacksam för synpunkter.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Kör själv en Focus Pe20 med Ecotec A3.
Vet att det fungerar men kanske installatörens förslag är bättre (för jag antar att han varit och tittat på förutsättningarna).

I mitt fall fanns det inte så mycket att välja på eftersom rökrör/rökgång var avsedd för en låg CTC-panna och dörr mm begränsade de pannor jag hade att välja på.

Du kan se min skiss på pannval på min www-adress nedan.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Tack för svaret.
Den installatören jag har är den samme som har installerat brännaren för 5år sedan.(Väldigt bra rörkrökare :D ) Han gav förslaget om pellux, men sa samtidigt att jag kunde kolla upp andra alternativ. Focuspannan värkar vara väldigt intresant, har även sneglat på Effecta. någon som vet något om den.
Albinpannan jag har nu funkar, men känns inte som någon optimal pelletspanna, så bytet kommer att ske när det blir varmare.

//Henrik
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Pelluxen är helt klart bland dom billigaste iaf o den funkar tydligen bar tillsammans med under matade brännare.. Verkar klara vv bra oxå..
Asklådan rymmer 10 liter så de går köra ca 1 ton pellets mellan tömningarna o den går dra ur o tömma utan att ta bort brännaren..

Men annars så går det med biomatic, janfire nh/combifire, Effekta men dessa är väl ca 5-6000:- dyrare än pellux effektas vet ja inte vad den går på.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar