Koksar igen..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

Koksar igen..

Inlägg av atvmicke »

hej..
vad gör jag för fel??
mitt roster koksar igen..
fel pellets eller är min inställning fel?
on 2.5 s
off 11.0 s
fläkt 14
och ingen U-H eld
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Re: Koksar igen..

Inlägg av Mattias.F »

Hej!!
Jag har samma problem men det blev bättre när jag minskade farten på fläkter till 16. Själv ska jag nog bygga om den till en GL
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

Inlägg av atvmicke »

men blir det för varmt med andra ord.
har provat att sänkt till 15-16 men tycker att det blir för dålig fart på brännaren. får prova igen.
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av Bio-Mek »

Tror att din brännare går för magert. Våra standard inställningar vid leverans är 3,5 matning 10 uppehåll 14 fläkt. Prova att gasa på lite till!
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Inlägg av Mattias.F »

Hej

När jag fick min brännare var de inställd på 2,5matning 10uppehåll och fläkten på 15 provade som du hade skrivit men då blev brännaren överhettad. Jag kör med 2,5m 10u fläkt16 då går den i 3dar sen är rostret igensatt lite besviken på brännaren.
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Koksar igen..

Inlägg av oaka »

Mattias.F skrev:Hej!!
Jag har samma problem men det blev bättre när jag minskade farten på fläkter till 16. Själv ska jag nog bygga om den till en GL
Kan man bygga om dem till GL ??? Vad behöver man göra då??

Berätta sen hur det har gått..... Sen undrar jag en annan sak: Du säger fläkten är på 16.... ställer du in fläkten via plc?
Själv ställer jag min genom en vridbar "plåtskiva" framför luftintaget på själva fläkten inuti brännaren.
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
Jonnyw
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 21:05
Ort: Skövde

Inlägg av Jonnyw »

jag kör med 3,5matning 16,5uppehåll fläkten ställer jag med en plåtskiva inte genom PLC startdosen är 18.3sec
och jag har termostaten på 63--73 grader

Min brännare koksade också igen med orginalinställningen men jag har ökat uppehållstiden och ökat luften och nu knallar den i c:a 10 dagar innan jag lossar brännaren och då brukar det finnas lite avlagringar i roostret men inte mycket ( bara att vända på det och knacka mot källar golvet)
Sen dammsuger jag med grovisen i botten på pannan och sen kör jag 10 dagar igen :D

Jag ska däremot försöka få tag på en lucka till min CTC total så jag kan flytta ut brännaren c:a 5 cm och då fungerar förhoppningsvis underhållselden bättre ,nu blir den överhettad.

Jag kan bara säga att jag är jättenöjd med nin brännare :lol:
CTC Total -84 / BioNordic Viking B16
ollew
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 09:25

koksar igen

Inlägg av ollew »

Hej!
Har varit igång med pelletseldning utan några problem i 14 dagar med min nyinköpta B 16. I måndags stannade brännaren plötsligt och det visade sig att rostret koksat igen. Gjorde rent och startade utan att ändra några värden. Efter endast ett dygn stannade den igen av samma anledning. Minskade matningstiden till 2.3s och ökade luften till max (ställes med en skiva på fläkten). Nu går den 3-4 dagar innan det är tid med igenkoksning igen. Kan det ha att göra med att jag inte har draglucka? Någon som har förslag vad jag kan göra ytterliggare?
Mina inställningar är nu:
Drift: 2.3s skruv 10s uppehåll
fläkt som sagt: fullt öppet spjäll.
Rökgastemperatur: 150-160 grader.
underhållseldning: 2s skruv, uppehåll 50s.
Termostat: Till:60 grader Från: 75grader
Ingen draglucka monterad

/Olle
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

Re: koksar igen

Inlägg av atvmicke »

hej.
jo det har betydelse om har dragbegränsare, när brännaren går så får man ett undertryck i skorsten och den tar all luft genom din fläkt och roster där med fel värden.
prova även att ta bort underhållselden innan du köper en dragbegränsare, jag har en så och kör utan UH-eld och mitt roster sintrar igen efter 3-4 dar men kör så lite medvetet.
har provat att sänkt min hastighet på fläkten och då ökade förbrukningen med 1 1/2 / dygn....
ollew skrev:Hej!
Har varit igång med pelletseldning utan några problem i 14 dagar med min nyinköpta B 16. I måndags stannade brännaren plötsligt och det visade sig att rostret koksat igen. Gjorde rent och startade utan att ändra några värden. Efter endast ett dygn stannade den igen av samma anledning. Minskade matningstiden till 2.3s och ökade luften till max (ställes med en skiva på fläkten). Nu går den 3-4 dagar innan det är tid med igenkoksning igen. Kan det ha att göra med att jag inte har draglucka? Någon som har förslag vad jag kan göra ytterliggare?
Mina inställningar är nu:
Drift: 2.3s skruv 10s uppehåll
fläkt som sagt: fullt öppet spjäll.
Rökgastemperatur: 150-160 grader.
underhållseldning: 2s skruv, uppehåll 50s.
Termostat: Till:60 grader Från: 75grader
Ingen draglucka monterad

/Olle
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Mårten
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 18 mar, 2006 11:08
Kontakt:

Inlägg av Mårten »

Hejsan allihop !

Flera av er har kanske pratat med mig förut, jag jobbar på bionordic med
support och utveckling, jag tänkte hoppa in här och hjälpa till lite.

Ser att ni har funderingar om sintring, korta körtider mm.

Man bör vara lite misstänksam om brännaren har gått bra en längre tid och börjar därefter koksa igen, då skall man först misstänka dålig pellets
och sen skruva på brännaren... inte tvärt om.

Med det sagt så beror sintring som regel på för hög förbränningstemperatur, dvs för mycket luft och för lite pellets, eller på att den pellets man kör har en låg asksmälttemperatur - ligger runt 11-1250 grader vilken är en rätt normal temperatur i rostret, då har man konstant problem oavsett inst och brännarfabrikat.

Har man problem, så skall man först prova att sänka luft mängden och se om det blir bättre, eller höja den markant för att sänka temperaturen i koppen, på bekostnad av verkningsgraden dock.

Man kan också stänga av underhållsfyr mm för att minska koksning.

Jag hjälper gärna till med sådana saker.
Så fråga på bara :)
Jobbar på BioNordic AB med Utveckling och Support.

Bygger styrsystem för Vikingar och solsystem.
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

Inlägg av atvmicke »

tackar för ditt inlägg.

jo nu är det så här att jag har provat två olika pellets sortser och får samma resultat..sintring..
provade då att sänka luften och fick en mkt högre förbrukning, då måste det väl tyda på dålig verkningsgrad?? eller??
även att jag har bytt pellets så har jag mörk grå till svart aska.
kan det vara så att jag har för dåligt med luft till förbränningen?

Mårten. vilken inställning på normal eld tycker du att man ska ha?
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Mårten
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 18 mar, 2006 11:08
Kontakt:

Inlägg av Mårten »

atvmicke skrev:tackar för ditt inlägg.

jo nu är det så här att jag har provat två olika pellets sortser och får samma resultat..sintring..
provade då att sänka luften och fick en mkt högre förbrukning, då måste det väl tyda på dålig verkningsgrad?? eller??
även att jag har bytt pellets så har jag mörk grå till svart aska.
kan det vara så att jag har för dåligt med luft till förbränningen?

Mårten. vilken inställning på normal eld tycker du att man ska ha?
Tja

Man ställer alltid luften efter lågan, endera med instrument eller okulärt, jag brukar titta på lågans toppar , man sänker luften tills lågan sotar, sen höjer man ett steg och väntar en stund, om lågan fortfarande är mörk i färgen med långa toppar höjer man ett steg till.

Kan man inte se lågan får man titta in i dragregulatorn eller en sotlucka
och kika efter synlig rök.

Anledningen till att man skall hålla luftöverskottet lågt är ju att förbränningstemperaturen går upp = mer bekymmer om man har halvkass pellets.

har du pellets med hög asksmält temperatur kan du ställa luften på fullt och det sintrar inte i allafall.

Om luftöverskottet är för högt får man också hög rökgastemperatur.

Hur många kilowatt har du mätt upp ?

Alltså hur många kilo i timmen kör du in ?
Jobbar på BioNordic AB med Utveckling och Support.

Bygger styrsystem för Vikingar och solsystem.
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Inlägg av Gunnar A »

Jag läste en vetenskaplig avhandling på nån sajt, som jag såklart inte hittar tillbaks till, att sintring i bännarkoppen generellt beror på för hög pelletsmatning, vilket medför att pelletsen som brinner i botten på koppen inte hinner brinna tillräckligt länge innan det fylls på ny pellets som kyler ned de som brinner med resultat att dessa koksar. Jag hade själv samma problem men efter minskning av matningen och tiden mellan matningarna har problemet upphört. Jag matar alltså en mindre mängd pellets oftare och får därmed en jämnare förbränning.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Tjena. Jag har också lite funderingar angående fläktinställning så jag hänger väl på i den här tråden. :)

Ska man ställa in fläkten så att man inte får någon synlig rök alls? Läste nån annanstans på detta forum att man skulle ha gråvit rök hellre än helt osynlig? Eller ska man skita helt i röken och bara bry sig om att lågan ser bra ut?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

Inlägg av atvmicke »

höjde farten på fläkten och fick mycket bättre resultat...äntligen...
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Skriv svar