Pelletskvalitet

Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Pelletskvalitet

Inlägg av Fritz »

Hej!

Vad jag förstått, så skiljer sig pellets åt i kvalitet, både mellan fabrikat och olika leveranser. Bl.a. kan energiinnehållet variera, så att pelletsen räcker bra eller dåligt.

Vad är Era erfarenheter?

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hejsan

Visst är det olika i kvaliten men det är inte bara det :wink:
Det beror hur effektiv din panna är oxå :roll:
Energivärdet bruka ligga ca: 4-5.000 kWh/Ton

Jag köper från skellefteå kraft och dom är kända för
en bra kvalitet , står att deras pellets har ett energivärde
av 4.800 kWh/Ton men har hört att dom har dragit ned den
summan :roll:
Senast redigerad av Micke den tor 12 jan, 2006 13:43, redigerad totalt 2 gång.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Micke skrev:Hejsan

Visst är det olika i kvaliten men det är inte bara det :wink:
Det beror hur effektiv din panna är oxå :roll:
Visst beror det på effektiv pannan är, men det är en annan sak, som jag inte är ett dugg intresserad av i denna frågan - den får vi ta en annan gång. Vad jag är ute efter är främst variationer mellan pelletsfabrikat, men också inom samma fabrikat. Den skillnaden bör märkas oavsett hur effektiv eller ineffektiv pannan är.

Vänligast,

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Ja det skiljer sig mycket på pellets om det är mkt spån eller mkt bark alt mkt damm i leveransen..

Vad micke menar är nog att man kan inte säga nåt generellt om vad som är bra eller dåligt,för det beror mkt på din brännare/panna oxå.. vissa funkar det jättebra med bruna/norska pellets och vissa har jäätteproblem med det..

Det kan oxå skilja sig ganska mkt mellan samma fabrikat.. Jag fick en leverans av sydpellets från maj som va helt kass (i min brännare)
fick en ny nu från augusti som är toppen (i min brännare)..
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

spliffan skrev:Ja det skiljer sig mycket på pellets om det är mkt spån eller mkt bark alt mkt damm i leveransen..

Vad micke menar är nog att man kan inte säga nåt generellt om vad som är bra eller dåligt,för det beror mkt på din brännare/panna oxå.. vissa funkar det jättebra med bruna/norska pellets och vissa har jäätteproblem med det..

Det kan oxå skilja sig ganska mkt mellan samma fabrikat.. Jag fick en leverans av sydpellets från maj som va helt kass (i min brännare)
fick en ny nu från augusti som är toppen (i min brännare)..
Exakt spliffan :wink: jag menar precis som du har skrivit :wink:
"Fritz" fråga går läsa olika .... men du vill veta om tillverkningen är
olika för varje gång :roll: svar ja råvaran är aldrig lika :?
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

spliffan skrev:Vad micke menar är nog att man kan inte säga nåt generellt om vad som är bra eller dåligt,för det beror mkt på din brännare/panna oxå.. vissa funkar det jättebra med bruna/norska pellets och vissa har jäätteproblem med det..
På vilket sätt kan man få problem med pellets av hög kvalitet (vad jag har förstått så har i regel norsk pellets det)?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Frisse Frisén skrev:
På vilket sätt kan man få problem med pellets av hög kvalitet (vad jag har förstått så har i regel norsk pellets det)?
De är att dom är "för" hårda så det kan bli problem vid tändning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

André skrev:
Frisse Frisén skrev:
På vilket sätt kan man få problem med pellets av hög kvalitet (vad jag har förstått så har i regel norsk pellets det)?
De är att dom är "för" hårda så det kan bli problem vid tändning..
På det viset. Finns det nån käck lösning på det?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Frisse Frisén skrev:
André skrev:
Frisse Frisén skrev:
På vilket sätt kan man få problem med pellets av hög kvalitet (vad jag har förstått så har i regel norsk pellets det)?
De är att dom är "för" hårda så det kan bli problem vid tändning..
På det viset. Finns det nån käck lösning på det?
underhållsglöd.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Nu kan jag ha lite fel, men jag provade med Norsk pellets en tag. Och rekommendartionerna är att man skall öka luften lite. Dock misslyckades tändningen, innan jag provade att sänka matningen 10-15%, då det gick perfekt i en vecka. (Hade bara en 5-6 säckar).
Nu var det dock så att vi aldrig höjde start-luften, och testade om det hjälpte, med det borde kanske ge samma resultat som att sänka matningen.

Men jag upplevde en del andra goda saker med Norsk pellets, som jag inte kan förklara. Jag körde då med lågriktare och detta funkade felfritt. Men när jag bytte till Såbi Och Laxå så stannade brännaren (Termokontakt + att jag tror att vattensäkringen släppte.). För att pannan skall funka med Laxå/såbi var jag tvungen att modifiera lågriktaren för att minska motståndet.

/E
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Norsk pellets

Inlägg av Jonte »

Kör med Norsk pellets, Westmarka, sedan slutet av November det funkar bra men skulle nog behöva ta hit ett proffs för att justera matning och luft. Har försökt att göra det själv genom att minska matningen och öka fläkten så nu ser det enligt min mening ut att brinna fint. Sen vet jag ju inte om det brinner rent och effektivt. Innan justeringen tyckte jag att lågan var som en flamma med tendens till sotning nu är det lite mer skjuts i lågan. Egentligen har jag ingen aning hur det ska se ut när det brinner, någon annan som vet kanske?

Säckarna är på 12,5 kilo så dom är ganska smidiga att hantera. Har inte nåt annat att jämföra med men tycker att det blir väldigt lite aska 17 liter på cirka 1200 kg pellets verkar ju inte farligt. Har inte haft nåt problem med tändningen.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Norsk pellets

Inlägg av André »

Jonte skrev: Har inte nåt annat att jämföra med men tycker att det blir väldigt lite aska 17 liter på cirka 1200 kg pellets verkar ju inte farligt. Har inte haft nåt problem med tändningen.
Samma askmängd som jag får av 1800 kg solett..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Funderar själv på att byta pelletskvalitet från SBE bulk till norsk vestmarka bulk för att bli av med damm vid lufttransporten mellan externförrådet och pannan.

Men jag tvekar lite. Jag kan inte ändra matningen i min brännare..... :cry:

Vad kommer då igentligen att hända? Kommer den att gå för "fett" med massor av sot som resultat eller.....

Är det någon som provat den norska hårda pelletsen med högre energiinnehåll i en "gammal" A3:a :?: :?:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Kommer den att gå för "fett" med massor av sot som resultat eller..... :?:
Kan du inte kompensera med att höja fläkten? Eller får du för hög effekt då?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev: Kan du inte kompensera med att höja fläkten? Eller får du för hög effekt då?
Fläkten är ej justerbar, har bara två lägen på eller av ......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar