Inställning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inställning

Inlägg av Fritz »

Hej!

Vad har Ni för inställningar på Er matning? Jag har ställt matningen på min Viking B16 till 4 sek matning, 10 sek uppehåll och fläkt 9. Mitt intryck är att effekten är för låg: rökgaserna ligger strax under 100 grader, och pelletsförbrukningen tämligen hög.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) jag kan inte kalla mig för expert men om rökgaserna är 100gr eller mindre vid utloppet från pannan om det nu är så,och förbrukningen är hög då är det nog mycket som behöver ses över, du får nog beskriva vad du har för panna,bränsleåtgång, boyta,inne-temp,etc här på forumet så finns det säkert bra råd att få här !!!
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

ub skrev:8) jag kan inte kalla mig för expert men om rökgaserna är 100gr eller mindre vid utloppet från pannan om det nu är så,och förbrukningen är hög då är det nog mycket som behöver ses över, du får nog beskriva vad du har för panna,bränsleåtgång, boyta,inne-temp,etc här på forumet så finns det säkert bra råd att få här !!!
Tja, det mesta står i min signatur. Förbrukningen är 18-22 kg/dygn och innetemperaturen 20 grader, samt varmvatten till två personer.

Vad gäller rökgastemperaturen, så kan det tänkas att dragregulatorn stör temptagningen.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Pete
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: sön 05 jun, 2005 23:40
Ort: Sthlm/Vallentuna

Inlägg av Pete »

Vad gäller rökgastemperaturen, så kan det tänkas att dragregulatorn stör temptagningen.

Fritz
Har du rökgastempen efter dragregulatorn??

Vad gäller matning så måste du mäta upp hur mycket den ger under 15min som det står i manualen(Lura eldsensorn med en ficklampa och sen justera så att du har det du vill ha 15-16 kw eller nåt), sen låter förbrukning inte speciellt hög, jag värmer 250 kvm och snittar på 32kg per dygn senaste två veckorna.

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Pete skrev:Vad gäller matning så måste du mäta upp hur mycket den ger under 15min som det står i manualen(Lura eldsensorn med en ficklampa och sen justera så att du har det du vill ha 15-16 kw eller nåt), sen låter förbrukning inte speciellt hög, jag värmer 250 kvm och snittar på 32kg per dygn senaste två veckorna.

/Pete
3,5-3,75 kg/timmen enl. mätning.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Tycker inte heller det låter så blodigt med din förbrukning!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Skriv svar