Sprängt bulkförråd! Varning för Lantmännen!

jonnyf
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 29 dec, 2005 13:29

Sprängt bulkförråd! Varning för Lantmännen!

Inlägg av jonnyf »

Hej. Jag är en trogen kund till Svensk Brikettenergi sedan 1,5 år. Det har alltid fungerat helt klockrent med både leveranstider och kvaliteten på pelletsen har alltid varit bra.

Jag har som många andra snickrat ihop mitt förråd själv och det har fungerat bra (6 fyllningar) ända tills SBE bytte transportör till Lantmännen.

För 2 veckor sedan kom den nya transportören (lantmännen) och fyllde på förrådet och hade så himla bråttom att han lyckades spränga pelletsförrådet, dels fyllde han i hela vikten 2,8 ton på c:a 5 minuter och när pelletsen slutat flöda från bilen lät han luft passera genom förrådet i c:a 30 sekunder. I vanliga fall så slår chauffören av pumparna när pelletsen i tankbilen är slut, den här killen var inte ens i närheten av ventilerna under fyllningen. Dessutom fylldes mitt dammfilter till bristningsgränsen med pellets och det spreds damm i hela kvarteret.

När han åkt så gick jag ner i källaren för att kolla om det dammat där också och då såg jag att pelletsförrådet var svårt skadat, ena förrådsväggen hade rämmnat och slagit emot pannrumsväggen (som är gjord i armerad lättbetong) som hade spruckit.

Eftersom jag var rädd för att pannrumsväggen skulle rasa in helt så tvingade jag SBE att skicka hit en sugbil som kunde tömma förrådet. I samband med tömningen så kontrollvägdes även innehållet och det visade sig att det var c:a 300 kg för mycket i förrådet. De hade alltså pressat i pellets långt över avluftningshålen varpå de hade täppts igen och förrådet gått sönder.

I förra veckan så var en representant från Lantmännens försäkringsbolag här och besiktigade skadorna. Hans slutsats var att enda godkända konstruktionen för pelletsförråd är att bygga helt i 6mm stålplåt. Jag kommer alltså inte att få någon ersättning av transportörens försäkring för att förrådet inte är byggt i 6mm plåt. Vilka villaägare kostar egentligen på att bygga ett pelletsförråd i plåt?

Jag har byggt mitt förråd i 12mm plyfa som är reglad c/c 30 med 2"4, det anser jag skall hålla. Det har fungerat klockrent 6 gånger tills Lantmännen skickade hit sin klåpare som dessutom hade så bråttom att han trampade sönder 2st trädgårdslampor.

Är det någon annan som har någon erfarenhet av detta problem eller har ni några tips på hur jag skall hävda min rätt mot SBE?
Frasse

Eryl-1966 (konv.oljepanna)
Iwabo Villa-S1 20kw
Hemsnickrat bulkförråd (f.n sprängt)
Verkningsgrad 89%, värmer 296kvm
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Fy fasen :shock: Jag lider med dig :cry:
Han säger 6mm plåt är godkänt som förråd ??
Vars finns den lagen ?? Finns det som krav från
Lantmännen på några papper ?? Kolla det 8)
Så mitt förråd från janfire är inte godkänd då :?
Jag köper från Skelleftebränsle och på deras sida
finns det dom här kraven .....

Bulkförråd
Avluftningsrör skall finnas och ha en minsta diameter av 200 mm.
Förrådet måste vara tätt då det dammar vid påfyllning.
Förråd bör placeras så att minsta möjliga slangdragning krävs från bilen. Lång slang ökar slitage på pellets.
Plaströr får inte förekomma då det kan uppstå statisk elektricitet.


Övrigt
Leveranssedel där levererad mängd framgår lämnas i samband med leverans.
Skelleftebränslen AB ansvarar för varan fram till kunden.
Kunden ansvarar för iordningställande i samband med leverans. T ex snöskottning och sandning.
Vid bulkleverans så åligger det kunden att se till att förrådet är stängt och att den mängd som är beställd ryms.
Chauffören kan neka att lossa Pellets om risk finns för skador på bil, person eller materiel
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Har du tid lust och ork dra dom till tinget.

om dom har 6mm stålplåt "lika tjockt som en mindre pannsarvagn :wink: " som krav på ett godkänt pelletsföråd, då ska dom banne mig upplysa om det innan dom blåserpå så att hela kvarteret ryker med. Det finns inte en tillverkare som tillverkar bulkföråd för privatbruk i 6mm stålplåt kolla mafa Tex deras industrisilos är gjorda i aluzink eller Glasfiber.
Thermia Biomatic 20+
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

olika funktion

Inlägg av snillet »

Jag har fått det förklara för mig av en bulkbilschaufför att det finns olika varianter på bulkbilar.

Vissa töms med hjälp av ett lufttryck som skapas vid fyllningen av tanken på bilen, ligger han sedan nära gränsen för att tömma just den tanken på pellets måste han vara beredd på att stänga ventilen fort när det händer, för sedan kommer lufttrycket med full fart.

Då sprängs tydligen nästan vilket förråd som helst :roll: :!:

Enligt honom.

Har händ....tydligen :shock:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
jonnyf
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 29 dec, 2005 13:29

Inlägg av jonnyf »

Jag misstänker att det var precis där det gick fel, killen var borta vid förarhytten och hade inte en chans att hinna stänga av luften när tanken på bilen var tom.

Såg precis att det finns pelletsförråd gjorda i tyg, undrar hur de står pall för överfyllning...
Frasse

Eryl-1966 (konv.oljepanna)
Iwabo Villa-S1 20kw
Hemsnickrat bulkförråd (f.n sprängt)
Verkningsgrad 89%, värmer 296kvm
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Joachim A skrev:Har du tid lust och ork dra dom till tinget.

om dom har 6mm stålplåt "lika tjockt som en mindre pannsarvagn :wink: " som krav på ett godkänt pelletsföråd, då ska dom banne mig upplysa om det innan dom blåserpå så att hela kvarteret ryker med. Det finns inte en tillverkare som tillverkar bulkföråd för privatbruk i 6mm stålplåt kolla mafa Tex deras industrisilos är gjorda i aluzink eller Glasfiber.
Jag instämmer...fast gör en anmälan till ARN istället och kräv skadestånd för skadorna.
Behöver du hjälp kan du PM:a eller maila mig :wink: Jag börjar vänja mig vid tvister nu...kanske man skulle extraknäcka som juridiskt ombud :D
Står det någonstans i leveransavtalet med "Svensk Brikettenergi" att förådet ska vara gjort i minst 6 mm stålplåt?
Om inte har du rätten på din sida!!!

P.S.
Snygg avatar "Joachim A"
D.S.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag jobbar i mekanisk verkstad och har faktiskt läst en hel del hållfasthetslära och sånt innan jag hoppade av den akademiska världen och tog ett riktigt jobb.
Skulle man göra ett bulkförråd i 6mm stålplåt? Antagligen är det helt onödigt eftersom om man inte har en sjuhelsikes strömstyrka på svetsen när man bränner ihop dom plåtarna skulle den rämna i sömmarna...
Personligen tycker jag att det låter som proffesionellt skitsnack för att slippa betala. Klåpare försöker alltid gripa after minsta halmstrå.
Om inte ARN funkar så ring konsumenternas Pitbullterrier, Pekfinger-Jesus himself; Sverker Olofsson på plus... Han skulle älska en sån här sak, frågan är väl hur sjutton han ska kunna slänga Lantmännens bulkbil i soptunnan...
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Juggernaut skrev:Om inte ARN funkar så ring konsumenternas Pitbullterrier, Pekfinger-Jesus himself; Sverker Olofsson på plus... Han skulle älska en sån här sak, frågan är väl hur sjutton han ska kunna slänga Lantmännens bulkbil i soptunnan...
Bild

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

pitch skrev:frågan är väl hur sjutton han ska kunna slänga Lantmännens bulkbil i soptunnan...
Han kan nog skaffa en liten leksaksbil som får plats i soptunnan. :lol:

Men seriöst. Jag föreslår att vi alla ställer frågan till Lantmännen på våra respektive orter för att hjälpa till. Berätta om fallet, undra hur de skall återupprätta sitt rykte. Den leverantör som gjorde detta kan inte få klara sig utan att göra rätt för sig på något sätt. Det är vi som har makten att välja leverantör.

För att göra detta behöver vi dock veta mer om fallet för att kunna relatera till det i diskussionerna med lantmännen om du vill att vi skall göra detta? Jag blir så upprörd när folk inte tar ansvar, därför ställer jag gärna upp och jobbar på detta.

På granngården finns ett antal 15 tonsilos som består av gralvad plåt på några mm. Du kan inte missuppfattat kraven? De är så löjligt orimliga.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Jag hade inte tagit ett nej från dom... jag hade hotat dom till livet om dom pajat mitt bulkförråd "om jag haft nåt"!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Stugsittaren skrev:
pitch skrev:frågan är väl hur sjutton han ska kunna slänga Lantmännens bulkbil i soptunnan...
Han kan nog skaffa en liten leksaksbil som får plats i soptunnan. :lol:
Nu får du skärpa dig Stugsittaren...
Det var inte jag som skrev det...jag citerade det ;-)

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

pitch skrev:
Stugsittaren skrev:
pitch skrev:frågan är väl hur sjutton han ska kunna slänga Lantmännens bulkbil i soptunnan...
Han kan nog skaffa en liten leksaksbil som får plats i soptunnan. :lol:
Nu får du skärpa dig Stugsittaren...
Det var inte jag som skrev det...jag citerade det ;-)

/Pitch
Sorry! Skall se upp i framtiden.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

jÄVLA KLÅPARE...
Jag var själv ute för en sådan schaffis i fjol tror jag det var,blåste pelletsen med ett sjujävla tryck...massor av spån.
Nu var det samma äldre herre som kom till mej i år som alltid har varit här lugn fin inblåsning,det får ta lite tid brukar han säga...
Du ska ha fin pellets..
Detta skall du inte ta det säger jag bara.
Det är sån skillnad på vilken det är som kommer.
Den där klåparen kan nog skaffa ett annat arbete.
Helt klart skall du driva detta vidare.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Alltså.. Varför tala med Lantmännen överhuvudtaget? Du köper ju pelletsen av SBE.

Vad säger SBE? Om man har byggt enligt deras rekomendationer så borde man ju vara mer än Safe?

Detta är vad SBE säger om Bulkförråd.

http://www.brikettenergi.se/pdf/pelletsforrad.pdf

"Väggar och golv
Av 15 mm plyfaskivor som limmas och skruvas.
Rasvinkel mellan 49 °och 52 °.

Väggar av björkplyfa och botten av formplyfa.
Syllpapp
Mellan regel och golv.

Titthål
Av plexiglas 5-6 mm och diam. 100mm
fästes på förrådsväggens insida.
Placeras så att chauffören har möjlighet att se nivån från utsidan.

Öppen ränna
Halverat rör, exempelvis hängränna.
Ger bra spridning och skonsam hantering av materialet.

Reglar
45x120 mm c/c 600mm. Vid högre fyllnings
höjd än 1600 mm minskas avståndet mellan reglarna till 400 mm."
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Beklagar verkligen.. :(

Hur som helst så är det bara skitsnack med 6 mm plåt.. Foderfickor är ju inte heller av de.. :?

Sen så blåser man inte in 3 ton på 5 min utan att ha på tok för högt tryck..
Skellefteåbränslens chaffis sa att dom fick ha max 0,3 bars tryck om dom ville ha kvar jobbet.. Med 0,3 bar så tar det 10-12 min att blåsa 3 ton här då dom har 12 meter slang..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar