Till köket

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
rikard55
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 01 dec, 2005 00:23
Ort: Kungsbacka

Till köket

Inlägg av rikard55 »

Någon som kan rekomendera någon bra vedspis- kökspanna..
Gammalt lr nytt. Ska man ha en klassisk Husqvarna???
Finns många moderna emaljerade i fina färger.
Hjälper kråkorna, med hjälp av en kombipanna
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Vad ska den användas till? Mysvärme? Bak/matlagning? Värma en acktank?

Själva ska vi just sätta in en mindre acktank och byter samband med det ut vår gamla Nora 300 till en kökspanna med lite högre effekt. Det finns i huvudsak tre nytillverkade kökspannemodeller: Parca 300 (exakt som gamla Norahammar, finns upp till 25 kW), Classical (säljs av Eurofire, gjutjärnspanna, tillverkaren heter Hergom) och Wamsler K156 på 23 kW (stålplåtspanna, säljs av Hans Forsman AB). Parcan är finast och lär hålla i säkert 50 år men den är löjligt dyr ny (mellanmodellen 35 500:- med sidoplåtar). Classical och Wamsler ligger båda på drygt 22 000:-. Wamslern verkar välbeprövad och ganska gedigen (har vänner som skaffat en), enda nackdelen är att stålplåt håller sämre än gjutjärn. Classicalen vet jag inte så mycket om. Jag har dock hört att isolerlocket på toppen inte går att ha på när man eldar för fullt vilket verkar helknas om man vill ha så mycket energi som möjligt för att ladda en ack.

Classical och Wamsler går att göra "miljögodkända" genom att lägga in skivor av något obrännbart material men effekten minskar då kraftigt och det är i praktiken bara dumheter för att tillfredställa kommunen vid ev. behov av tillstånd. Jag förutsätter att de flesta spekulanter på nya kökspannor bor på landsbygden, vet hur man eldar med torr ved och inte har några grannar på störbart avstånd.För vår del lutar det åt en Wamsler K156.

Är det en ren vedspis du är ute efter hade jag nog valt en gammal men nyrenoverad gjutjärnspis. Modell spelar nog mindre roll - har den klarat av hundra år så lär den klara nästan lika länge till efter renoveringen. Finns att skaffa via de flesta byggvårdsfirmor (se upp för hutlösa priser bara - jämför). Alt. en fin emaljerad gammal Husqvarna som nog skulle ha passat vår gård bättre.

Lycka till!
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Jag får tårar i ögonen när ni diskuterar köksspisar... :wink:
Jag kommer ihåg de vedkorgar jag och brorsan släpade in från vedförrådet till farmors kök. Hur vi högg ved till händerna var flådda. Hur vi med mindre framgång ofta överlastade skottkärran på väg in till vedboden...
Nu får det vara nog med nostalgin...*suck*
Lycka till med valet oavset vad det blir!

/pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
rikard55
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 01 dec, 2005 00:23
Ort: Kungsbacka

Inlägg av rikard55 »

pitch skrev:Jag får tårar i ögonen när ni diskuterar köksspisar... :wink:
Jag kommer ihåg de vedkorgar jag och brorsan släpade in från vedförrådet till farmors kök. Hur vi högg ved till händerna var flådda. Hur vi med mindre framgång ofta överlastade skottkärran på väg in till vedboden...
Nu får det vara nog med nostalgin...*suck*
Lycka till med valet oavset vad det blir!

/pitch
Är du klent byggd pitch?? hahaa

Jag eldar redan i vedpanna och kamin.
Vedspis hör ju till ett gammalt hus som mitt.

Skaffar jag vedspis så blir de troligtvis inget som
används varje dag
Hjälper kråkorna, med hjälp av en kombipanna
Skriv svar