Rökgasexplosion hur vanligt är det???
Rökgasexplosion hur vanligt är det???
Hur många av er har upplevt en/flera rökgasexplosion/er med eller utan skador och vilken brännare var det? /Hans
Bränner olja nu men byter till pellets senare
Jag har haft 2 stycken med min brännare (som jag vet om) och bägge har inträffat vid manuell tändning (brännaren saknar autostart). Ingenting har skadats förutom att det har "blåst in" rök och sot i pannrummet.
Explosionerna har inträffat när man har tänt brännaren efter rengörning eller tappad underhållsglöd och väntat förlänge innan man startat brännaren (mänskliga faktorn), då har det kommit en ordentlig "puff" som fått sot och aska att "blåsa" ut genom luckskarvarna.
Explosionerna har inträffat när man har tänt brännaren efter rengörning eller tappad underhållsglöd och väntat förlänge innan man startat brännaren (mänskliga faktorn), då har det kommit en ordentlig "puff" som fått sot och aska att "blåsa" ut genom luckskarvarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej.
Jag har nog haft 6-7 smällar. Det var när brännaren inte funkade som den skulle, den hade svårt att tända ordentligt p.g.a. att det läckte luft genom några packningar.
Det blev bara pyrande och glöd, ingen låga. När jag sedan startade om brännaren och fläkten startade fick pannnan syre och då small det. Oftast bara en ordentlig puff och en del rök i pannrummet. En gång small det värre, då flög motdragsluckan ur och hela pannrummet fylldes med rök.
Lite läskigt var det och det sjöng i öronen en stund.
Felet är avhjälpt med nya packningar, så nu funkar det perfekt.
Något jag lärde mig är, ha koll på grejerna, åtgärda saker som ser eller verkar vara dåliga.
Det smäller inte utan anledning.
MVH Frippe
Jag har nog haft 6-7 smällar. Det var när brännaren inte funkade som den skulle, den hade svårt att tända ordentligt p.g.a. att det läckte luft genom några packningar.
Det blev bara pyrande och glöd, ingen låga. När jag sedan startade om brännaren och fläkten startade fick pannnan syre och då small det. Oftast bara en ordentlig puff och en del rök i pannrummet. En gång small det värre, då flög motdragsluckan ur och hela pannrummet fylldes med rök.
Lite läskigt var det och det sjöng i öronen en stund.
Felet är avhjälpt med nya packningar, så nu funkar det perfekt.
Något jag lärde mig är, ha koll på grejerna, åtgärda saker som ser eller verkar vara dåliga.
Det smäller inte utan anledning.
MVH Frippe
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Samma här....Tobben skrev:Hej,
Jag har haft 0 st..
Men jag har lyckats få en i vedkaminen :p
Övervakade inte brasan en stund, så det började glöda å ryka, pillade om lite bland veden å stängde luckan, öppnade sedan asklådan lite (trick för att öka luftflödet vid upptändning m.m. ).
POPWOOOF sa det då å jag fick aska i nyllet , kunde gått värre...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Inte med pellets men med ved..
Man ska inte va o rota i pannan för mycke då kan ögonbynen o håret må lite dåligt...
Jag har kört pellets i 4 brännare o 2 pannor men ingen gengassmäll än..
Känner ingen som råkat ut för de med pellets heller...
Man ska inte va o rota i pannan för mycke då kan ögonbynen o håret må lite dåligt...
Jag har kört pellets i 4 brännare o 2 pannor men ingen gengassmäll än..
Känner ingen som råkat ut för de med pellets heller...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej! Jo jag har varit med om en smäll som jag har berättat om här på forumet, i mitt fall och i många andra som jag har hört talas om har det alltid varit i samband med strömavbrott.
Jag har installerat en hållkrets som bryter strömmen helt till brännaren vid strömbortfall sedan får jag själv kolla om det är ok att starta upp så inte hela brännaren är full med pellets.
/Mats
Jag har installerat en hållkrets som bryter strömmen helt till brännaren vid strömbortfall sedan får jag själv kolla om det är ok att starta upp så inte hela brännaren är full med pellets.
/Mats
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
He-He
Hade en rejäl smäll första gången brännaren drogs igång. Det fanns antagligen kvar dieselånga i pannan eftersom den körts med dieseldunk till taskigt justerad brännare innan brännarinstallationen. J-ar va det small. Jag stog mitt framför luckan och en fet dieseldimma la sig i hela huset. Inte så roligt då men ett "kul" minne nu. (Tycker nog inte frugan ännu.....)
Numera puffar den ibland när jag varit lat och inte sotat på läääänge.
Hej hopp // Micke
Hade en rejäl smäll första gången brännaren drogs igång. Det fanns antagligen kvar dieselånga i pannan eftersom den körts med dieseldunk till taskigt justerad brännare innan brännarinstallationen. J-ar va det small. Jag stog mitt framför luckan och en fet dieseldimma la sig i hela huset. Inte så roligt då men ett "kul" minne nu. (Tycker nog inte frugan ännu.....)
Numera puffar den ibland när jag varit lat och inte sotat på läääänge.
Hej hopp // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum