Skruvproblem

trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Skruvproblem

Inlägg av trevik »

Jag vet inte om det är fel, men ibland när skruven går så kommer det inte pellets. Väldigt ojämt med pellets när skruven går, ibland kommer det massor, ibland inget.
Är detta normalt?
Köpte en Vikingbio där följde det med en skruv med motor...

Micke
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hej !

Om alla delar på skruven verkar vara hela och själva skruven går jämt och fint och det ändå kommer ojämt med pellets så bör du kolla in förrådet och anslutningen till skruven så att det inte är något som spökar där.

Micke
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Ok, tack.
Konstigt om nått gått snett redan, har bara kört ca 4 veckor. Har ett MAFA mini föråd.
Men ska kolla när pelletsen i förrådet är slut....

Micke
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Kolla så att du inte har för hög vinkel på skruven.
Ett tips är att köpa pellets med mindre spån i.
Jag har Sydpellets nu och det sätter sig med jämna mellanrum.

Jag tvångskör då skruven i ca 30 minuter så att den packar ihop pelletsen i skruven.

Som tur är så kommer 4 pall Såbi nu i mellandagarna så jag hoppas slippa detta framöver.
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Ok, tvångsmatar? Kör du med en hink under då?

Jag kör med VIDA-pellets. Lite ny på detta, men har för mig att den är bra.

Micke
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Hmmm...hur mäter man viknlen? Nått bra tips.

Micke
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

trevik skrev:Hmmm...hur mäter man viknlen? Nått bra tips.

Micke
Använd synvinkeln :D
Thermia Biomatic 20+
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

trevik skrev:Hmmm...hur mäter man viknlen? Nått bra tips.

Micke
Tjena Micke!

Det funderade jag också på... jag tog ett vattenpass med 45-graderslibell på och har försökt luta skruven både 45 grader och lite mindre, ska även testa lägre än 40 och se om matningen blir bättre.

I min manual till Viking BIO står det att skruven bör börja c:a 50 mm från golvet och om man mäter från denna punkt upp till kanten på utloppet från skruven (utloppet från den påsvetsade rörstumpen som man fäster slangen i) så ska det vara 750 mm för rätt vinkel, alltså 800 mm från golvet. Detta gäller alltså 1500 mm skruv, vid 2500 så gäller andra mått. Detta har jag inte testat än, men det ska jag göra i morgon när jag kommer hem från julfirandet.

Det slår mig precis nu att det är flera (många) som har detta problem, det finns väl i alla fall två separata trådar som behandlar i princip samma problem :!: :?: En lösning på problemet borde alltså hjälpa rätt många; så var nu inte blyga och presentera lösningen - den som kommer på den :!:
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Joachim A skrev:
trevik skrev:Hmmm...hur mäter man viknlen? Nått bra tips.

Micke
Använd synvinkeln :D
Det ligger något i det!
På min skruv är röret, som man fäster slangen på, svetsat i 45 graders vinkel. Om man tittar på det, så ska det peka rakt ner mot marken, (man kan syfta längs pannan), när skruven står i 45 graders vinkel.
Om man inte nöjer sig med detta, eller vill veta den exakta vinkeln man har på skruven, skulle man kunna göra som följer: (Jag kan inte komma på något enklare sätt, tyvärr.)

Vi ska mäta upp två sidor i en tänkt triangel.
Ta fram en tumstock (eller enklare, ett måttband, typ Talmeter)
Ställ den på ovansidan av skruvröret, precis där detta kommer ut ur förrådet. (Här förutsättes att detta har lodräta väggar.)
Sätt ett märke 50 cm upp, på förrådet.
Försök hålla tumstocken (måttbandet) vågrätt och mät från märket på förrådet ut till ovansidan på skruvröret. Det är här det är enklare att ha ett måttband, som man kan ställa in på precis rätt mått när man nuddar röret. Med tumstock blir det nog till att syfta.
Är detta mått också 50 cm, är allting frid och fröjd, då lutar röret 45 grader.
Är måttet mindre är du i kris, då är lutningen mer än 45 grader.
Är måttet större och du vill veta vinkeln, kommer här en liten tabell:

44 gr - 51,8 cm
43 gr - 53,6 cm
42 gr - 55,5 cm
41 gr - 57,5 cm
40 gr - 59,6 cm

Jag utgår från att man kan köra med mindre vinklar utan att få problem med matningen, om man skulle vilja det.

Det är inte så enkelt att förklara i ord, skulle varit mycket enklare med en bild. Vet dock inte hur man gör.
Om någon hittar något fel, så säg gärna ifrån. (Hade ingen matematisk räknare hemma, fick installera Excel!)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

trevik skrev:Ok, tvångsmatar? Kör du med en hink under då?

Jag kör med VIDA-pellets. Lite ny på detta, men har för mig att den är bra.

Micke
Japp ställer en hink som jag fyller några ggr. Sedan är det helt annat flöde på pelletsen. Härom veckan gjorde jag även rent i skruvknuten direkt under mitt MAFA mini förråd. Det gjorde stor skillnad med det.
Jag har nog inte mer än 30 graders lutning av skruven. Hade från början ca 45, men struleriet har även minskat en del efter detta med.
Ska väl kanske tillägga att det har inte varit speciellt mycket strul över huvud taget, men man vill ju få det att funka helt utan strul.
Driftstopp ca 5 ggr på 3 månader, varav 2 av dessa självförvållat.
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

belzebub skrev:Jag har nog inte mer än 30 graders lutning av skruven. Hade från början ca 45, men struleriet har även minskat en del efter detta med.
Hm, ja, det är det jag har funderat på om det inte vore bättre att ha skruven lite mer "liggande" för att matningen ska bli bättre för mig... Har du justerat om brännaren (bränslemängd, luft, etc) i samband med att du lutade ner skruven på 30 grader eller kör du på samma inställning?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Ok, tackar för alla tips.Har testat lite olika vinklar på skruven, men tycker inte att det har så stor betydelse på matningen...kanske får kolla om det ligger mycket skräp längst mer i mafa fårrådet.

Micke
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Tolvan skrev:
belzebub skrev:Jag har nog inte mer än 30 graders lutning av skruven. Hade från början ca 45, men struleriet har även minskat en del efter detta med.
Hm, ja, det är det jag har funderat på om det inte vore bättre att ha skruven lite mer "liggande" för att matningen ska bli bättre för mig... Har du justerat om brännaren (bränslemängd, luft, etc) i samband med att du lutade ner skruven på 30 grader eller kör du på samma inställning?
Jag justerar lite varje dag för att hitta den perfekta inställningen :)
Jag har en PellX P21 och då kör jag testprogram för att mäta upp dosering. Fläkten ställer jag lite efter rökgastemp, aska, färg på rök osv.
Jag kan säga så här. Efter nedvinklingen av skruven så stämmer de värden jag ställt in bättre än innan. Alltså ingen justering efteråt.
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Pete
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: sön 05 jun, 2005 23:40
Ort: Sthlm/Vallentuna

Inlägg av Pete »

Jag hade stora problem med matningen i början när min brännare var nyinstallerad och testade olika vinklar utan märkbar förbättring, ringde sen till brännarleverntören och enligt honom så är skruvarna gjorda för att ha 45 graders vinkel för att få rätt fyllnadsgrad i skruven, så jag vinklade upp den igen till 45 grader, det tog ett par veckor innan jag tyckte att det blev bättre, men sen är det så att brännare med fallrörsteknik går lite ojämnt det är bara att acceptera.

Och vinkeln på skruven påverkar även mängden, hur mycket pellets det är i förrådet påverkar också.

/Pete

Edit: jag kortade skruven ca: 50 cm från 2 meter till 1.5 och det gjorde stor skillnad:
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
Harry
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 18:57

Inlägg av Harry »

Hej
Kolla längden på Vidas pellets.
Har hör från flera håll att dom är ganska långa.
Värmebaronen rekommenderar max 32 mm längd på pelletsen.
Detta kan vara orsaken till en ojämn matning.
Skriv svar