Larm - Ingen låga

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Larm - Ingen låga

Inlägg av Kruse »

Har haft problem med att A4:an larmar *Ingen låga* nu i två dagar. Tog kontakt med återförsäljarna. De trodde sig veta svaret.

När man kör den norska lite hårdare pelletsen så tar sig elden inte lika snabbt och om då Fire level-värdet i brännaren är ställt på 145 så larmar den. Detta eftersom en dålig eld inte ger så högt värde till optovakten. Normalt värde för fullgod eld är 300. Nu hade de redan fått instruktioner från Ecotec att det värdet efter 1 januari -06 ska ändras till 10 och så gjorde de.

Så har ni problem med att den larmar *Ingen låga* kontakta de som monterat den så gör de en justering.

Har du serienummer A4 4451 eller högre har du Fire Level 145. Har du ett lägre serienummer har du Fire level 1 och det frågade jag aldrig om i fall det behöver justeras upp. Men det kanske är bra att göra.

Fire level hittar du under servicemenyn som endast ditt "pelletsproffs" ska vara inne i har det sagts.

Nu vet jag inte om mina problem är lösta eftersom brännaren precis startats om efter justering men vi får hoppas det var så enkelt.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
tg
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:27

servicemenyn

Inlägg av tg »

för att komma in i service menyn håll in pil vänster och pil höger och start
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

manualen

Inlägg av Kruse »

Länk nedan till återförsäljarnas manual där du kan läsa lite om vissa delar av servicemenyn.
Bland annat att plintarna 3 och 13 kan användas till extern start/stopp. Bra om man har extern termostat med ställbar hysteres eller ackutank.
http://www.ecotec.net/pdf/AF_Manual_for_3006v4.pdf (593 kb)

Men som sagt. Man bör inte röra något i servicemenyn utan att ha fått utbildning av Ecotec. Men det skadar ju inte att titta lite.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Fire level kan ändras i tändningsmenyn direkt

/MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

Om man har en A4 levererad i nov-05, och har en optovakt som ibland visar värdet 300-400 som efter några dagar visar 2-35 o vice versa ( stannar även ibland med ingen låga) bör man väl kunna begära att installatören (ÅF) byter till en ny och bättre optovakt eller?? :cry:
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Inlägg av Kruse »

Jag har samma problem som Jp och det verkar inte bero på optovakten utan hur pelletsen förbränns. Efter att ha gjort rent primärringen fick jag bättre värden men det största felet tror jag berodde på fläktens injustering. Vi har nu höjt från 70% till 77% och värdena på optovakten är nu höga och stabila. Inget larm på 3 dagar. Kan det vara så att vädret spelar roll vid injustering tro, eftersom den började krångla vid kallare väder?
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
Yngveax
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 apr, 2007 19:40
Ort: Östervåla

bra info om återförsäljarnas manual

Inlägg av Yngveax »

Hej!
Här hittade jag det jag sökte, har just installerat en beg, Eco Tec A4
bra med lite information hur saker och ting fungerar
Min hade lite andra inställningar än manualen, kul att jämföra!
//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Så olika det kan vara! Min installatör gav mig ett par blad ur återförsäljarmanualen och uppmanade mig att testa olika inställningar på egen hand. Men det kanske var för att han inte kunde lösa mina problem själv (och nu är han inte åf längre - surprise).
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar