Difftank och stödvärme fungerar EJ

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ing._med_pellets
Prima virke

Difftank och stödvärme fungerar EJ

Inlägg av ing._med_pellets »

Jag har upptäckt att det inte går att ställa pannan i läge PELLETS + EL om man har difftank aktiverat. I varje fall inte om man bara vill att elen ska gå in bara om pelletsdriften krånglar. Min panna går in och kör PELLETS + EL fastän pannan är 69 grader :cry: (dvs endast 11 grader under börvärdet). Detta händer då jag har följande inställningar:

* Börvärde 80 grader
* Stödvärme 20 grader
* Difftank 10 grader
* Hög=Låg=60 för långa gångtider.

Jag har provat att labba med stödvärme satt till 40 grader men det hjälper inte :roll: För att undvika att elen går in får jag helt enkelt köra med driftläge enbart PELLETS. Detta är ju inte så bra om något krånglar när man inte är hemma. När jag ska bort över Julen får jag ställa om pannan till att inte gå med difftank för att kunna ha elen som backup men utan att den går in i onödan. Synd då jag tycker pannan går bättre med 10 graders hysteres. Undrar om detta är en bugg med det nya programmet som Thermia inte känner till?
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
skåning
Ungskog

Inlägg av skåning »

jag fick inte heller det att fungera körde på pellets+el.
stödvärme på 15 grader.pannans börvärde 80 grader,temperaturen hade ändå gått ner till 39 grader,kan ju tillägga att optovakten gick in och larmade.pga skruven hade låst sig. lite tråkigt med tanke på att jag provade på natten då skruven låste sig igen med följd att temp sjönk.har nu bytt huset själv men är oroad över att inte elpatronen gick in och värmde.kopplade sedan in så att den bara gick på elpatron och då var allt ok.tyvärr så står det inget ting i manualen om detta hoppas att någon därute har en bra förklaring. :?:
ing._med_pellets
Prima virke

Re: Difftank och stödvärme fungerar EJ

Inlägg av ing._med_pellets »

Är det någon som vet om Thermia tänker fixa problemet med att inte kunna ha el som backup när man kör difftank utan att den hela tiden går in?
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Samma här... väldigt tråkigt att inte kunna köra elbackup....

programvaran med buggen har ju funnits ett bra tag redan... eller vad nu thermia kallar det? ingen som har frågat?
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Eftersom jag inte själv frågat Thermia :oops: , någon annan här som har någon nyhet på detta område? Vinterlov och så börjar ju närma sig
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Skriv svar