Brännarfläkt A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
P-A+A4
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 17 dec, 2005 00:19

Brännarfläkt A4

Inlägg av P-A+A4 »

Hej,

Jag har en A4 brännare installerad i min EGOR Duplomat D2F från 73
(installation brännare 28/11).

Problemet som jag har besåt i att brännaren koxar väldigt mycket.
Jag askar ur och gör rent koppen var annan till var 3:e dag.
Alltid så är det mycket kox som jag får knacka bort både från koppen och skruven.

Alla inställningar är default utom matning, som just nu är 7 gångtid 4 stopptid. Har provat med andra tider också men samma koxning.

Jag mätte spänningen idag till brännarfläkten som är ställd till att gå på 70% (min/max=default). Jag mätte spänningen då brännaren had varit
i drift tillräckligt länge för att mjukstartsfunktionen inte skulle vara aktiv.
Spänningen pendlade mellan 60-150 VAC (70 %=161 VAC vid 230 VAC nätspänning) men min fläkt pendlar alltså mellan 26-65 %???

Jag har bytt styrenhet 1 gång efter installation eftersom den första
hade diffus och flimrande display.

Är det fel på Brännarfläkten? Den borde enligt mig ligga konstant på
161 VAC utom vid renblåsning och vid start med mina inställningar.

Tacksam för feedback.

MVH

Per-Anders
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Hej Per-Anders!

Som jag har förstått så är fläkten pulsstyrd, styrenheten pulsar alltså ut spänning till fläkten, ingen frekvensstyrninghär inte... Hastigheten % ändras med Kortare/längre spänningspulser, en teknik som användes redan på 30-talet... Leverantören satsar verkligen på spjutspetsteknologi :lol:

Mäter man med ett digitalt instrument så fladdrar bara siffrorna, om du hade mätt med ett analogt instrument så hade du sett detta tydligt.

//Jössehäringen
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Fläkthastighet ?

Inlägg av Jonte »

Hänger på den här tråden lite grann. Har installerat en A4 i en Norah Parca 3000 i veddelen. Körde från början på skruvtid 7 3 (default) ,men då hann inte brännaren med utan det låg förkolnade pellets bland askan och lågan såg ut att sota en hel del då. Har sedan justerat om skruvtiderna så att jag nu kör på 5 7 det innebär troigtvis en låg effekt men då brinner lågan fint enligt min uppfattning och pellets brinner upp. En annan lösning på problemet vore väl att justera fläkten så att den trycker in mer luft och brännaren inte går fet.

Men hur ställer man fläkten,har inte hittat nån meny för det? Kör med norsk brun pellets så den är väl lite hårdare vilket kanske till viss del förklarar att matningen måste justeras ned. Men ändå vill man ju kunna ha effekt om det blir riktigt kallt och om man ska kunna duscha samtidigt. :?:
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
P-A+A4
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 17 dec, 2005 00:19

Tack för svaren

Inlägg av P-A+A4 »

Tack för Ert svar.

Som en kommentar till ditt inlägg kan jag säga att fläkten justeras via servicemenyerna (vänsterpil+högerpil+start, i den ordningen och samtidigt) under operation menyn så skall blower min & blower max ställas på samma värde (om man inte har lambda styrning). Default är
70 % vid gångtid 7 och paus 3. Nu kör jag med 75 % fläkt verkar som det går renare då. Har inte haft ute brännaren än så jag kan inte verifiera. Har även provat med att köra på 16 kW effekt (80 % fläkt, 8 gång 2 paus) men ingen större skillnad mera än att mera enegi försvann ut genom skorstenen.
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Hej !

Jag har gått åt andra hållet och minskat fläkt och bränslemängd, fläkt 65% och bränsle 6-3, detta för att få längre gångtider. Pannan har gått mot ackumulatortank i ett år men nu har jag kopplat ur den fast jag kör fortfarande cirkulationspump över pannan så att den också ska bli varm i botten.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Skriv svar