Ny mjukvara till A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Ny mjukvara till A4

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Någon som hört någonting om, och när, den nya mjukvaran till A4 kommer?
Känns som om det här med ställbar hysteres vore fint... :roll:
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Utan att lova för mycket så är det senaste beskedet 1/1-06

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Ok!

Nära nu... känns det som!

Vet du/ni hur mycket det kan komma att kosta att få den iskjuten?
( Nu ska min ettårs service ske under februari, så jag tar väl den i samband
med denna )
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Någon som hört nåt mer i denna fråga ????
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
c_vette
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 05 apr, 2005 19:17
Ort: En bit norr om V-ås i Västmanland

Inlägg av c_vette »

Ja man undrar när den nya programvaran kommer som det pratats om länge.
Den ställbara hysteresen är väl vad många önskar samt att få ner antal pulser till fotocellerna i internförrådet så dom håller längre.

Ingen som vet eller hört nåt?
Egor duplomat kombipanna med Ecotec A4
vassarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 07:48
Ort: Uppsala

Inlägg av vassarn »

Programvaran för minskning av pulser till nivå-vakterna fick jag för ett tag sedan.

Hystress-inställningarna verkar bara vara rykten, väntat över ett år nu, tyvärr!

Vassarn
jimmy_
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 23:53
Ort: Köping

Inlägg av jimmy_ »

Jag fick den senaste programvaran idag, och där kan man ställa hysteresen ända upp till 40 graderC, så nu känns det som att det kan gå åt lite mindre pellets, samt bli lite mindre antal start/stopp.
Har ej fått räkningen än så vet ej vad det kostar, tog det i samband med service/garantijobb. (Byte externmotor pga felaktigt fett som smälter, och byte nivåvakter.) Fick grejerna bytta trots att kag inte haft några som helst problem, den bara går och går :P


vassarn skrev:Programvaran för minskning av pulser till nivå-vakterna fick jag för ett tag sedan.

Hystress-inställningarna verkar bara vara rykten, väntat över ett år nu, tyvärr!

Vassarn
Ecotec A4 dockad på en Egor TE 71G från 1977
med en Tigex dragbegränsare
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Jag gillar den nya mjukvaran som äntligen rullas ut på alla nya brännare.

Det finns en hel del andra fina saker med i programvaran, b.la effektregering, ladda panna funktion om man kör slut på pellets, enklare justering av effekt(för oss ÅF), tydligare servicemeny, förbättrad tändsekvens, "trippmätare" till nästa sotning och lite mer "lull-lull"

Även en enkel knapptryckning om tändelementet går sönder. Man kan enkelt ställa om till underhållsfyr. Då går det ju alldeles utmärkt att elda tills ett nytt element monteras.
Nu är det väl en del som tycker att det inte skall behövas en sådan funktion för tändelementet skall ju inte gå sönder, och det kan jag hålla med om... MEN om det går sönder så skall det vara enkelt för kunden att kunna få fart på värmen snabbt.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Inlägg av sander »

Har fått innstalert den nye programvaren etter noen driftstanser, byttet også nivåvakter og optovakt, håper nå at den vil gå uten flere problem.
La merke til at pæra i nivåvakten, senderen, også er mørk den forrige var blank.
Men på den tidligere programvaren kunne man selv gå inn på service menyen, men på den nye programvaren kreves det ett passord.
Hvordan blir man varslet om service 2? hva vil skje? Bor langt unna noen ÅF (200km) så jeg må klare servicen selv og ettersom jeg ikke kommer inn på servicemenyen lurer jeg på hvordan jeg skal kunne återstelle den meldingen. :? :?
sanlei02
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 dec, 2006 00:09
Ort: Dalsland

Inlägg av sanlei02 »

År det någon som vet om det är lätt att komma in i sevice menyerna på nya programvaran?
Verkar ju mycket märkligt om det krävs ett lösenord som man ej får tillgång till, snudd på olagligt om man ej kan ändra alla parametrar som påverkar driften av brännaren.
om man tex köper en tv kan man ju gå in och ändra i vilka data man vill.
Men jag är trots allt lite sugen på den nya mjukvaran, men ett krav är ju att kunna ändra och ställa om i den utan restriktioner.
Tacksam för synpunkter och funderingar kring detta.
MVH. Leif. :roll:
Ecotec A4, Focus Pe30.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag kan hålla med om att hysteresinställningen borde vara tillgänglig för alla och skulle finnas under driftmenyn.

De övriga inställningarna skall inte vara tillgängliga för alla.

Var det några speciella inställningar du vill ändra på ?

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

MatsH skrev:Hej

Jag kan hålla med om att hysteresinställningen borde vara tillgänglig för alla och skulle finnas under driftmenyn.

De övriga inställningarna skall inte vara tillgängliga för alla.

Var det några speciella inställningar du vill ändra på ?

//MatsH
Håller med sanlei02 man har ju faktist köpt pannan/brännaren så man borde ju kunna få ha full kontroll på den. (om alla skulle ha det är en annan sak :lol: )
Thermia Biomatic 20+
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Lösenord till EcoTec program.

Inlägg av kurre_44 »

Beträffande tillgång till servicemenyn så tycker jag att det är en sak mellan användaren och installatören.
Det är ju den som äger brännaren som har ansvaret för den i normala fall.
Om installatören anser att användaren kan och vill ha tillgång till de inställningar som finns under den menyn finns det inget förbud för detta från leverantören.
Om man trasslar till något får man väl stå sitt eget kast.
Det finns en särskild installatörsmanual för servicemenyn.

Jag tycker att detta är en sak mellan varje användare och installatören om han vill släppa kod och manual.

:oops: Samtidigt hoppas jag att om någon fått det förtroendet från installatören inte sprider de uppgifterna vind för våg i detta forum. :oops:
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
sanlei02
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 dec, 2006 00:09
Ort: Dalsland

Inlägg av sanlei02 »

Hej igen.
Som svar på MatsH. fråga om vilka instälningar jag skulle vilja komma åt kan jag säga att jag vill komma åt alla inställningar som är av värde, känner ju inte riktigt till den nya programvaran, men luften fåste man ju kunna ändra på. det finns ju även en mängd andra funktioner man vill komma åt om man är lite insatt i TM 3006 (Styrlådan som eco tec köper från Techno Matic i Danmark), men vad gäller den nya programvaran 7.13.14 säljs den bara till eco tec, så dom är inte villiga att lämna info kring denna.
Har även funderingar på att köpa lamdasond och då måste man ju ändra en del, åtminstånde i gamla programmet, bl. aktivera funktionen i IO-settings.
Är det någon som har erfarenhet av lamdastyrning till .A4 TM 3006, och framför allt fungerar det bra? Och vad kostar det?
Trevlig helg till alla på forumet.
Mvh. Leif. :D
Ecotec A4, Focus Pe30.
tg
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:27

Inlägg av tg »

en lambda sond kostar 1500-2000kr

men jag vet ingen som använder detta,pannan måste va riktigt tät till å börja med, lösen ordet är 1 1 1 till service menyn
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Skriv svar