Bionordic B16

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leif
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 nov, 2005 12:21

Bionordic B16

Inlägg av leif »

Har problem med att kall luft kyler pannan under eldning som då därför tar väldigt lång tid.
Bionordic B16 CTC total CBJ Laddomat 4030 500l Acktank Dragregulator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kan du ge mer fakta så jag lättare kan förstå ditt problem. Är det kall luft till brännaren eller står pannan i ett kallt utrymme (typ utomhus), som är ditt problem? Egentligen är det ju bra att ha långa bränntider om bara energin tas tillvara på ett bra sätt. Det måste också ta sin tid att ladda dina acktankar.

Har du bra förbränning? Är det du som installerat eller har du en installatör att fråga?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
leif
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 nov, 2005 12:21

Inlägg av leif »

Det blir för kraftigt drag i pannan. Står i svalt utrymme 10+
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Att luften runt pannan är 10°c spelar nog ingen som helst roll för tiden att värma upp tanken

blir draget för högt får du väll sätta dit en motdragslucka
Thermia Biomatic 20+
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Inlägg av Tolvan »

Det är inte så att du shuntar samtidigt som du eldar? Det kan ju gå åt en del värme nu när det är kallt. Jag t.ex hade häromdagen en minskning på panntermometern samtidigt som brännaren gick... jag fick stänga av shunten för att tempen skulle öka.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
spyrius
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 19:43

Inlägg av spyrius »

min brännare var tydligen lite snålt ställd när det blev kallt -8 så orkade den inte med ställde upp matningen så var det löst
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
Skriv svar