Pellexbrännare KMP

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Påj
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Pellexbrännare KMP

Inlägg av Påj »

Har en Pellexbrännare från 2007 som behöver mycket handpåläggning. Trodde jag lärt mig det mesta vid det här laget men går nu bet. Säkringen på kretskortet går hela tiden och jag kan inte upptäcka varför. Ser ingen skada på kablar eller så.
Vad kan det vara?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5029
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellexbrännare KMP

Inlägg av Stegatorparn »

Kanske tändelementet där värmetråden kommer i kontakt med höljet? Kontrollera med en multimeter.
Finns ju bara tre strömförbrukare anslutna till brännaren, tändelement, fläkt och skruvmotor. Har man gott om säkringar kan man koppla in en sak i sänder, annars går det lika bra att mäta sig fram med resistansmätning av varje krets med brännaren strömlös. Fasledare mot noll och fasledare mot jord.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Påj
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Re: Pellexbrännare KMP

Inlägg av Påj »

Har nu bytt tändelement men säkringen går fortfarande.
Påj
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Re: Pellexbrännare KMP

Inlägg av Påj »

(Inte svar utan komplettering). Har som sagt bytt tändelement och nu också kopplat bort fläkten. Då håller säkringen. Ska jag byta fläkt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5029
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellexbrännare KMP

Inlägg av Stegatorparn »

Någon kortslutning finns bevisligen i fläktens elsystem och om felet, skadade eller brända ledningar som ev. kan repareras, inte kan upptäckas vid en okulärbesiktning, är byte av fläkt den säkra lösningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Påj
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Re: Pellexbrännare KMP

Inlägg av Påj »

Pannan har stått sedan 29 april. Jag har bytt kretskort, tändelement och nu slutligen även fläktmotorn. Och, hör och häpna, pannan går. Skam den som ger sig. Tack för hjälpen här.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellexbrännare KMP

Inlägg av rod02 »

Kanske läge att prova fläkten löst.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Påj
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Re: Pellexbrännare KMP

Inlägg av Påj »

Fast nu går både fläkt och brännare!
Skriv svar