Rökgas: låg kontinuerligt vs hög intermittent

Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Rökgas: låg kontinuerligt vs hög intermittent

Inlägg av Snapphane »

Gällande ca 10 m murad skorsten utan keramikdragning eller insatsrör:

En erfaren installatör uttalade att rökgastempen ej måste vara 80 gr en meter ner i skorstenen.
En modulerande brännare som går långa perioder och har rökgastemp 80-100 grader, värmer skorstenen jämnt och ger inte ökad risk för kondens.

Om skorstenstempen en meter ner vore en uttalat kritisk parameter att uppfylla, kan man fråga sig varför inte brännarstyrningarna innefattar en tempgivare uppe i skorstenenn med möjlighet att sätta ett börvärde med hysteres som hindrar modulering till effekt som inte uppfyller miniminivå på rökgastempen.

Jag kan tänka mig minst en teori som åtminstone delvis stödjer installatörens tes, men jag är inte övertygad.

Vad säger Ni på forumet om installatörens påstående?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rökgas: låg kontinuerligt vs hög intermittent

Inlägg av nyman »

Ja fysikens lagar gäller. Ska man bli av med det för skorstenen skadliga vattnet i röken är enklaste vägen att låta vattnet avgå som vattenånga vid skorstenens topp.
Modulering är kul och har varit en försäljningsgrej. En bionordicbrännare brinner bra vid 6kW effekt, en bequembrännare brinner också bra vid låg effekt men gav för mig tjära i rökröret.
Ska man få till en bra och fullständig förbränning vid låg effekt måste roster och bränutrymme anpassas i storlek efter detta.
Modulera med en brännare som är konstruerad för en effekt på 20 kW är bara dumt.
De första storsäljande brännarna år 2001 och framåt, Pellx, Effecta, KMP och Värmebaronen var på 20 kW effekt och i grunden felkonstruerade då svenska kombipannor och oljepannor behövde brännare som klarde att gå vid 12 - 14 kW effekt.
Vi sitter fortfarande kvar i 20kW fällan. De svenska brännartillverkarna som finns kvar envisas till sin nedläggning med en i grunden felaktig ide.
Kondenserande förbräning är en lösning för att få bort vattnet i röken men blir dyrt och kräver en rökgasfläkt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Rökgas: låg kontinuerligt vs hög intermittent

Inlägg av Snapphane »

Ja, det där med att arean på brinnande ytan är proportionell mot effekten, verkar svårt att kringgå.
PellasX Revo har tre effektsteg.
Den bränner 99% i alla stegen och uppfyller Ecodesignkraven.
PellasX Revo 16 kW (inte Revo 26 kW som det står på deras hemsida - kollat upp det) sitter i en 10 kW panna från Kalvis som uppfyller Ecodesign. Brännaren är strypt till max 10 kW och bränner rent vilket bör tala emot tjärbildning.
130 mm rökkanal.
https://www.kalvis.lt/en/produktas/comp ... _k-8-10dg/
Således en panna med en låg effekt som dock i ett otal fall är fullt tillräcklig (skulle en KMP-dragvariant funka månntro?). Vårt gamla hus behöver ca 8 kW vid minus 3-5.
Jag skall mäta tempen på skorstenen på vinden. Rökkanalen från pannan in i skorstensstocken inspekteras flitigt.
Trots alla data litar jag inte helt på förträffligheten i Revons modulering. 90 gr röktemp vid lägsta effekt 8 kW.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rökgas: låg kontinuerligt vs hög intermittent

Inlägg av nyman »

Ja det verkar ha hänt lite med Pellmax sedan vår uppskattade installatör Eldvin först skrev om den.
16 kW maxeffekt, då börjar det äntligen hända något. Proveldade en Bionordic konstruerad för maxeffekt 16 kW med 70% modulering som blir 4,8 kW och ingen tjära i rökröret syntes. Nu modulerar den i början av bränncykeln och kör sedan full effekt sista graderna för att få ut vattnet ur skorstenen.
Nu blir ju pellets dyrare än direktel men ville ha bort några pelletssäckar som låg och skräpade i källaren.
Var -14 på natten. Min Mitsubishi LN35 luftvärmepump orkar nästan hålla hela huser varmt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Rökgas: låg kontinuerligt vs hög intermittent

Inlägg av Stego385 »

Jag har en Pellex 20 som jag kör på ca 14- 15 kw.
Min panna är en liten CTC 1200 Family som iofs fungerar bra, lite väl litet vattenförråd, 145 liter. Nu när det är kallt 13-15 minus får den gå mycket. 2 säckar går åt nu i en 92 kvm kåk med lika mycket källare. 19- 20 grader uppe och ca 16 i källaren.
Brännaren har ett "halvfartsläge" som jag inte använder.
Skulle det var någon mening med att koppla in det?
Jag har justerat ner startdos och matning så mycket det går utan strul.
Rökgastempen är lite onödigt hög tycker jag. Från början var den runt 250 grader med kapade turbulatorer. Med fullängdsturbulatorer så ligger tempen mellan 170 och 200 grader.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Skriv svar