Shunt eller Panntemp?

Skriv svar
Yanosch
Ungskog

Shunt eller Panntemp?

Inlägg av Yanosch »

Vilket är mest ekonomiskt, att höja shunten eller höja temperaturen i pannan? -Kvällar och nätter börjar bli kallare nu. Panntempen är på 70-75 grader och shunten på 4 (av 10), elementen på max, men det blir inte mer än 18-19 grader i rummen..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Shunt eller Panntemp?

Inlägg av Roli »

Yanosch skrev:Vilket är mest ekonomiskt, att höja shunten eller höja temperaturen i pannan? -Kvällar och nätter börjar bli kallare nu. Panntempen är på 70-75 grader och shunten på 4 (av 10), elementen på max, men det blir inte mer än 18-19 grader i rummen..
Öka shunten är väl det opimala.
Ökar du panntempen så ökar även förlusterna i pannan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Att höja tempen i pannan lär väl knappast göra någon skillnad, shuntventilen är väl en termostatventil eller ? och i så fall kommer den bara att skicka ut mera kallvatten till elementen så du får precis samma temperatur som innan.

Micke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skaffa motorstyrning till shunten med inne givare o ha radiator termostaterna på max.. Om det blir för varmt i något rum så stryp returen på den radiatorn.. Då är det bara att ställa in den temp du vill ha inne så fixar motorn resten.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

micke_932 skrev:Att höja tempen i pannan lär väl knappast göra någon skillnad, shuntventilen är väl en termostatventil eller ? och i så fall kommer den bara att skicka ut mera kallvatten till elementen så du får precis samma temperatur som innan.

Micke
Jag tror inte att shuntar är som en termostatventil (dvs reglerar flödet utifrån temperatur) utan endast en fråga om hur stor del pannvatten skall blandas med radiatorvattnet. Så är det min shuntkonstruktion tror jag i alla fall.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

ztz skrev:
micke_932 skrev:Att höja tempen i pannan lär väl knappast göra någon skillnad, shuntventilen är väl en termostatventil eller ? och i så fall kommer den bara att skicka ut mera kallvatten till elementen så du får precis samma temperatur som innan.
Micke
Jag tror inte att shuntar är som en termostatventil (dvs reglerar flödet utifrån temperatur) utan endast en fråga om hur stor del pannvatten skall blandas med radiatorvattnet. Så är det min shuntkonstruktion tror jag i alla fall.
Nä det är ju det man har motorshuntar till t.ex danfoss villaettan, themomatic mm.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar