Passande pannor till A4?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Davve
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 14:17
Ort: Åby, Växjö

Passande pannor till A4?

Inlägg av Davve »

Hej på Er!
Har kört med EcoTec A4 i en gammal Exonom olja/ved-panna från 1970 sedan mars i år och det har fungerat väl. I somras skulle vi dock fixa ett nytt expansionskärl nere i pannrummet istället för på vinden och då kom det tråkiga, röret till expansionskärlet visade sig vara helt ruttet under isoleringen och rörmokaren vågade inte ens ta i grejerna... Ny panna behövs alltså.
Nu kan jag med grannens hjälp ordna fram bättre beg. pannor till mycket bra priser när det kommunala energibolaget river ut pannor när de installerar fjärrvärme.
Men vilka pannor är lämpliga? Vad jag förstått är t.ex. CTC 1100/1200 inte särskilt väl lämpad till en A4 efter att ha kikat runt här på forumet.
Berätta gärna om era egna erfarenheter och vilka pannor ni kör era A4 i! :)

/David Glantz
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

De flesta CTC utom de du redan nämt fungerar bra,
Även Albin Trio 330, Egor Duplomat, Egor V25
och en massa andra pannor.

Tips. Mellan taket och underkant på pannluckan ska det vara 320mm.
Då finns det plats för lågan att brinna ut innan den träffar en kyld yta.
I undantagsfall kan det fungera bra ändå, som tex Albin futura, men det är inget jag rekommenderar att chansa på när man skall byta panna.

/MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Davve
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 14:17
Ort: Åby, Växjö

Inlägg av Davve »

Tack MatsH! :)

Eftersom det är lite äldre och troligen utgågna pannor jag kommer att leta efter så är det ju svårt att söka, för att inte säga omöjligt att söka information om pannorna på nätet, så alla tips jag kan få är jag tacksam för. Tror inte tillverkarna är så pigga på att svara på frågor om utgågna modeller heller om man skulle ringa till dem.
trannel
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 jan, 2006 11:19
Ort: Häljeboda
Kontakt:

Re: Passande pannor till A4?

Inlägg av trannel »

Davve skrev:Hej på Er!
Har kört med EcoTec A4 i en gammal Exonom olja/ved-panna från 1970 sedan mars i år och det har fungerat väl. I somras skulle vi dock fixa ett nytt expansionskärl nere i pannrummet istället för på vinden och då kom det tråkiga, röret till expansionskärlet visade sig vara helt ruttet under isoleringen och rörmokaren vågade inte ens ta i grejerna... Ny panna behövs alltså.
Nu kan jag med grannens hjälp ordna fram bättre beg. pannor till mycket bra priser när det kommunala energibolaget river ut pannor när de installerar fjärrvärme.
Men vilka pannor är lämpliga? Vad jag förstått är t.ex. CTC 1100/1200 inte särskilt väl lämpad till en A4 efter att ha kikat runt här på forumet.
Berätta gärna om era egna erfarenheter och vilka pannor ni kör era A4 i! :) Provade i en Tmv Alpha 1. Det gick inte nåt vidare, för nära till taket i olje eldstaden

/David Glantz
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Hoj! kör EcoTek A:4 i en CTC-total från -85 och det fungerar mycket bra.
mvh:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar