Har fått ett pris på arbete + mtrl (exkl. panna) med ett pannbyte på 17.000:-
Är det ett normalt pris? Vad är det egentligen som ingår i "pannbyte"?
Har någon egna erfarenheter av att det är något moment man kan klara själv (och sänka priset något)?
Hur svårt är det att installera en ny panna?
Det bör väl stå i offerten vad som ingår, om han ska plocka bort den gamla pannan, baxa in den nya osv så tar dom säkert bra betalt för det. så om du kan göra värsta skitjobbet själv så bör du väl komma undan lite billigare, annars så är det ju panna som ska in, anslutas till skorstenen, eldragning och lite rörkrökande, 17000 är nog inte helt orimligt men det beror ju som sagt på hur mycket som ingår i det priset.
Micke
Micke
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Ofta ingår det en del material anslutningar och rör. Frågan är hur mycket som behöver bytas ut hos dig?
Sedan kan det vara så att du väljer till något som du inte redan har. En motorstyrning till shunten kanske. Då ligger där 2-3 000 i material. Elpatroner till pannan? cirkulationspump? mm.
Ju mer du specificerar din situation desto bättre kan andra ge respons.
Sedan kan det vara så att du väljer till något som du inte redan har. En motorstyrning till shunten kanske. Då ligger där 2-3 000 i material. Elpatroner till pannan? cirkulationspump? mm.
Ju mer du specificerar din situation desto bättre kan andra ge respons.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Tack för era svar, jag var tydligen till och med mer okunning än jag visste om . Jag frågade aldrig säljaren vad som ingick i "pannbytet" utan trodde att det var någon typ av standardjobb att ta bort den gamla pannan och skruva dit den nya istället.
Jag har ett hus som är byggt i mitten av 60-talet och har inte en aning om när man har bytt det ena eller det andra (utom att pannan är en -88:a). Det sitter ett Landis & Gyr styrsystem som styr en CTC Pionjär (olja/el) idag. Skorstenen är fordrad med rör och det sitter en motdragslucka monterad. Elpatroner ingår i alla pannalternativ vi diskuterat, men ligger i pannans pris.
Är det risk för något större ingrepp i huset vad gäller rördragning etc? Och vad är "shunten" och vad vinner man på att motorstyra den?
Jag har ett hus som är byggt i mitten av 60-talet och har inte en aning om när man har bytt det ena eller det andra (utom att pannan är en -88:a). Det sitter ett Landis & Gyr styrsystem som styr en CTC Pionjär (olja/el) idag. Skorstenen är fordrad med rör och det sitter en motdragslucka monterad. Elpatroner ingår i alla pannalternativ vi diskuterat, men ligger i pannans pris.
Är det risk för något större ingrepp i huset vad gäller rördragning etc? Och vad är "shunten" och vad vinner man på att motorstyra den?
Shunten är en ventil som styr tempen på vattnet ut till elementen, om denna är manuell och man inte ställer om den beroenden på utomhustemperaturen så kör man antagligen ut onödigt varmt vatten till elementen och slösar bort en massa pellets/olja/el i onödan, en motorstyrning styr shuntventilen genom att ha en eller två givare som känner av temperaturen innomhus (och eventuellt utomhus).
Micke
Micke