Få längre gångtider?

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Få längre gångtider?

Inlägg av widde »

Har en värmebaronen pellmax cu och en viking bio-brännare..
Jag har gångtider på ca 20-25 minuter från det att pannan tycker att brännaren ska gå igång. Tar ca 5 minuter till brännaren känner av låga och ca 10 min sammanlagt till den är uppe på hög effekt.. Har pannan inställd på 70 grader och den går då igång vid ca 52 grader.. Fick rådet att öka pannans temp lite, till typ 80-85 grader för att få längre gångtider.. Det blir dock inte någon särskilt någon större skillnad, starttiden förskjuts ju då med. Gångtiderna blir alltså ca lika långa..

För att spara på brännare har jag fattat att man helst ska minska på antalet starter, så hur gör man? :P
Spelar det någon roll?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av frosten »

Det du ställer in är en Hysteres. Det är brännarens till och frånslagningstemperatur. Det finns en grov rekommendation och det är 20 grader, i ditt fall 65-85. Om du inte kan ställa högre hysteres än 10 grader så måste du uppdatera PLC'n (Antar att det är någon form av PLC-styrning), Peter på pelletsteknik hjälper dig i så fall.

Jag kan inte köra så långt p.g.a. dålig varmvattenkomfort och får problem med sotkakor i rostret när jag har långa drifttider, trots enligt mig en välinställd panna men min nuvarande pellets är inte den bästa.

Jag kör just nu på 12 grader hysteres, skulle också vilja få längre gångtider men det är inte möjligt just nu.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av Abbe »

Eftersom du har den hysteres du har så gissar jag att du kör med tempgivaren som är ett bra tillbehör till VikingBion.
För att få längre gångtider måste du sänka effekten.

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av frosten »

Jag brukar inte sänka mer än att jag har 140-150c rökgas till skorstenen för att inte få fukt i skorstenen.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av luppg »

Du kan ändra i installationsmenyn på pannan, tror nog brännaren kör på den inbyggda i pannan, finns ett val som heter brännare tillkoppling differens, 8-16c så max är alltså 16 idag och det kanske du kör redan? Iom att du skrev att den gick igång vid 52

Tror inte du ska sänka effekt, kör med 22kW in i min och rökgastemp på 115 just nu

För att kunna ändra i menyn måste du hålla i. Pil upp och pil ned knapparna i 3 sek
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av widde »

Okej.. Tror inte jag tar och ändrar detta i så fall.. Om det är standardvärden så borde det ju vara dimensionerat för det.. :)

Jo, jag har utetempgivare till min panna.. Har även en essbe-shunt ovanför pannan, som jag inte riktigt har förstått vad den gör egentligen.. Den dimensionerar framledningstempen har jag ju förstått, men jag justerar ju termostaterna på radiatorerna och vad jag läst så ska ju inte framledningstempen spela så stor roll vid pelletseldning (för ekonomin alltså)..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av luppg »

Det funkar nog bra som det är, du kan ju som sagt kolla för din egen vetskap vilket värde du har i installationsmenyn på pannan. Men tändelementet verkar ju hålla länge på dom där brännarna, har kompisar som kört 10 år på sitt original med betydligt kortare hysteres så det är nog bara att köra på :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det finns väl inget som förbjuder dig att testa att gå ner till lågeffekt. Uppenbarligen har du ju inget högt effektbehov.

Hur är det med startfördröjning i de moderna Viking Bio 200?

(Har du Viking Bio 20 eller Viking Bio 200 widde..? Uppdatera gärna din profil.)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av Erik_73 »

Med så korta gångtider skulle jag öka hysteresen samt minska effekten ifall det var möjligt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av nyman »

Har du 18 graders hysteres och pannan är byggd och anpassad för den brännaren så öka stopptemperaturen till 86 grader så får du normal hysteres. Vilken rökgastemperatur får du ut i rökröret? Finns ingen pellets att spara genom att spy ut värme genom skorstenen längre tid än nödvändigt om rökgastemperaturen ligger på normala värden.
Brännarens största fördel är ju att tändelementen håller länge.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av Honda »

Finns ingen pellets att spara genom att spy ut värme genom skorstenen längre tid än nödvändigt
Tiden man spyr ut värme genom skorstenen saknar fullständigt betydelse. Det är mängden värme man spyr ut som ska minimeras. Mängden värme vid samma temperatur beror på flödet multiplicerat med tiden. Om man halverar flödet och fördubblar tiden medan temperaturen är konstant så har ingenting ändrats.

Normalt blir temperaturen lägre om flödet halveras, vilket ger en förtjänst.


Nyman, var snäll och försvinn inte från den här tråden som du brukar göra så fort jag ifrågasätter dina läror, utan förklara istället var du menar att jag har fel.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av frosten »

Honda, jag tror att jag förstår vad du menar.

Jag tror inte heller att man vinner så mycket på att dra ner effekten, om pannans verkningsgrad är ungefär den samma för 6kW som 12kW. I fallet med 6kW kommer man mest troligt släppa ut lika mycket spillvärme fast under längre tid som med 12kW.

Då föredrar jag hellre att köra på lite högre effekt.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av luppg »

GoForIt Pellets: Har inte kollat om det finns startfördröjning på 200:an, ska syna min manual ikväll och se om det nämns någonstans
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av Erik_73 »

Frosten!

Vad tror du händer med rökgastemperaturen om du sänker effekten på brännaren, kommer den att sjunka?....vara densamma?....eller bli högre?

Hur tror du det blir med gångtiden på brännaren med lägre effekt, får du kortare gångtid?.....blir den densamma?....blir den längre?
Senast redigerad av Erik_73 den tor 14 jan, 2016 14:49, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Få längre gångtider?

Inlägg av widde »

luppg: Var hittar du modellbeteckningen för din viking bio-brännare? Jag hittar inte min modellbeteckning nånstans?
Har iofs inte lyft av höljet på den, men det borde ju stå i typ manualen, men det verkar det inte göra..
Min Viking Bio är från 2010..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Skriv svar