Fotomotstånd med synproblem?

Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Hej,

Jag undrar över era erfarenheter gällande fotomotstånd. Mitt bekymmer börjar en bit in i tändfasen. Fotomotståndet ser när lågan tänds men efter en stund när det fylls på mer pellets så ser den inte lågan längre trots att det bevisligen brinner (jag ser ju det). Följden blir att brännaren startar om och fyller på med mer pellets, sedan är driftstoppet ett faktum.

När den "slutar se" lågan kan jag lura brännaren genom att dra ut fotomotståndet och lysa på det med ficklampa. Samtidigt drar jag ut kabeln till skruven så att det inte fylls på mer pellets eftersom den gör ett nytt startförsök. När väl driftsfasen inleds kan jag sätta tillbaka fotomotståndet och sedan slutförs proceduren när önskad panntemp är uppnådd.

Jag har inte ändrat några inställningar eller bytt pellets. Någon som känner igen fenomenet, eller har några idéer?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Jomenvisst känner jag igen problemet.
Pellets fylls upp så springan i gaveln för flamvakten täcks.
För min del hände det oftast under drift när matningen var aningen för hög.
Om du minskar startdosen lite borde oddsen bli lite bättre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Hoppas att det är så enkelt. Startdosen stod på cirka kl 13 och jag drog tillbaka den till kl 12. Tanken på det här har slagit mig, men jag bedömde inte att det kan ha pytsats ner så mycket pellets.

Precis innan jag skrev det här inlägget så var jag i pannrummet och då drog jag ur kontakten till skruven under den senare delen av startfasen, och då funkade det. Jag upplevde nämligen att det var precis innan den skulle gå in i driftsfas som den "tappade" lågan trots att jag kunde se den så jag ville se om det möjligen kunde vara ett svindyrt elfel. Nu står mitt hopp till sänkt startdos. Återkommer givetvis i ärendet.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Nja, det var inte så enkelt. Jag noterade att det är dålig kontakt någonstans i kretskortet på brännaren. "Uppe till vänster" på själva kortet går det in kablar och om man rycker lite i dem så släcks alla lampor på brännaren. Kan det bli så bara så där från ingenstans?

När det väl är kontakt så verkar brännaren fungera bortsett från problemet som jag frågade om från början. Jag sänkte startdosen men den uppför sig precis likadant d.v.s. den "tror" att lågan slocknar trots att det brinner, men med en ficklampa kunde jag lura igång den.

Det känns väl lite som att problemet sitter i det där med dålig kontakt...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Låter skumt. Glappkontakt ställer ju till det, men om kortet tappar ström ett kort ögonblick borde brännaren starta om.
När den inte ser eld, har du tittat genom flamvaktshålet om pellets täcker springan?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Lågan är kanske lite snålt tilltagen när man tittar i ögat, men det brinner ju trots allt. Jag har dålig koll på hur det såg ut innan jag sänkte startdosen. Den fyller inte "koppen" sedan jag sänkte. Det är också svårighet med att tända tycker jag, den har också misslyckats någon gång. Nu för en stund sen var det nog på håret. Jag håller liv i tändfasen manuellt med hjälp av ficklampa för att den inte ska få för sig att lågan har slocknat, men tända måste den ju göra själv.

Blåsandet kan kanske spela roll, men det har ju stormat förr utan problem. Jag begriper inte detta.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
magnuslarsson72
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 17 sep, 2015 19:33

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av magnuslarsson72 »

Är det sot eller smuts på sensorn så att den inte ser lågan?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tänkte också på om fenomenet uppkommit nu med blåsten..?

Jag har också upplevt uppstartsproblem de senaste dagarna, men har hänfört det till det mycket byiga och ojämna draget i skorstenen. Dock inte så att jag får stopp, men den gör "omtag" ibland vid uppstart.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Får den svårt att tända, återställer du naturligtvis startdosen. Då är det något annat fel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Inget sot eller så på sensorn. Den ser fin ut.

Den tände nu precis och höll sig igång under startfasen (utan ficklampshjälp) och gick över i drift, men det tog väldigt lång tid att tända. Det brukar normalt ske på 5-6 minuter. Nu handlar det om över 10 minuter och någon gång har den inte lyckats alls.

När det har varit riktiga stormar så har det hänt att den har missat en start, men som det blåser nu ska det inte vara några problem, så som jag "känner" mina grejor.

Ert engagemang uppskattas.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du brännaren inställd på "högt drag"? Tänder alltid lite lättare då.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Japp. den står på högt drag.

Nu har jag precis haft en misslyckad start, när jag direkt efteråt startar om den så blir det låga efter 8-10 minuter och sedan kom den i gång (utan ficklampa).

Det kanske låter galet, men lite spontant så är min känsla är att tändelementet inte värmer som det brukar och att fotomotståndet har fått nedsatt syn.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Stegatorparn »

Fick du klarhet i vad som glappade?
Sitter ju tre kablar på översta relästiftet på kretskortet och om dom har dålig kontakt sinsemellan, kan det påverka hela brännaren, både tändelement och brännarens 24 volts matning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Nej, jag har inte grejat ned glappandet. Jag tänkte väl ringa någon idag och se vad det kan ge. Jag hoppas på att det ska finnas ett konkret fel där som rättar till allihop. Nu har jag inte sett den tända nu på morgonen, men av det jag såg igår så även när den kommer igång så vill jag mena att något är fel.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Fotomotstånd med synproblem?

Inlägg av Thomas_P »

Jag har varit i kontakt med Värmebaronen och en lokal röris. På VB frågade jag efter en snubbe som jag haft kontakt med tidigare, och han var kvar. När jag förklarar att det jag upplever som dålig syn på fotomotståndet och dålig fart på tändelementet så frågade VB om mitt roster, och det har sett bättre dagar men jag tyckte inte att det var slut (jag har haft sämre). VB menade att blåsandet i kombination med halvdåligt roster kan ställa till det ordentligt.

Det är ju ganska uppenbart och jag måste erkänna att jag inte tänkte i de banorna. Jag snackade med rörisen också och han menade på samma sak. Jag köpte ett roster av honom, körde hem och bytte. Sen åkte jag till jobbet men jag vet att pannan har gått ett par tre gånger sedan dess och det verkar ha funkat. Jag har en kamera i pannrummet men huven på brännaren sitter inte på och då är det svårt att se lysdioderna i kameran, men jag antar att jag borde kunna se om det blinkar rött. Jag ser den gula för lågan i alla fall.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar