10 år med pelletsdrift

Skriv svar
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

10 år med pelletsdrift

Inlägg av ingemar_o »

nu har jag kört 10 år med min brännare så nu funderar jag om man skulle köpa en ny brännare som askar ur rostret själv.
vore även bra med egen tempstyrning
jag har kikat lite på janfire nh, funkar dom med annan skruv än deras bjässe?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 10 år med pelletsdrift

Inlägg av nyman »

Nej Janfire använder en blytung skruv med 110 mm rör och en stor vinkelväxelmotor. Passar inte i förråd från Mafa. Janfires egena veckoförråd är runda och rymmer mycket mindre än Mafa mini.
Jag eldar både med Bionordic Viking B16 och Nymo. Har tagit ut nymostyrningen och monterat en styrning från Bionordic i stället på nymobrännaren. Inbyggd tempgivare fås på det sättet och sätter jag ett rostfritt 10 mm rör in där tändspiralen sitter så får jag tryckluftsuraskning också.
Med bionordicbrännare av typ Viking B16 GL har man automatisk uraskning med tryckluft och det passar ju när du har en pelluxpanna.
Har gjort så att fästplattan till Bionordic monteras utanpå fästplattan till Nymo så det blir enkelt att byta brännare.
Titta efter en begagnad Viking B16GL på Blocket. Billiga reservdelar så det lönar sig med begagnat här.
Den gamla nymoskruven passar direkt så du behöver inte tömma förrådet. Stickkontakten till skruvmotorn behöver bytas till en mindre typ. Jag gjorde en adapter.
Finns nya BioBjörn också som mekaniskt är samma brännare men jag anser på goda grunder att en Viking B16GL uppgraderad för 250:- hos Pelletsteknik blir bättre.
Priser på begagnade B16GL brukar ligga på 6500. Heter brännaren bara Viking B16 och har 24 volts fläkt kan den uppgraderas för 2600:- med tryckluftsuraskning. Beg. priser för Viking B16 brukar ligga på 5500:-
Begagnade Nibe PB20 eller Iwabo Villa S2 (två namn på samma brännare) kan ju också vara ett alternativ. De har mekanisk uraskning och verkar gå problemfritt. Nymoskruven passar direkt till den brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Roger75
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 31 jan, 2015 20:10
Ort: Vimmerby

Re: 10 år med pelletsdrift

Inlägg av Roger75 »

Jag har en Iwabo Villa S2 sedan 8.5 år tillbaka.
Den har mekanisk uraskning och egen fullt justerbar tempstyrning.

Har bara behövt byta ett kretskort till skrapan på alla åren, nu ska kretskortet vara uppgraderat
så det ska inte vara ett bekymmer längre. Jag har även uppgraderat programvaran, på dom nya brännarna
kan man avaktivera skrapan ifall det skulle bli något fel med den. Så kan man köra med brännaren tills
man kan avhjälpa felet, skönt att slippa köra på elpatron då...

Jag kan inte vara mer nöjd med denna brännare! Plockar ur den max en gång om året och rengör lite, det är allt underhåll som behövts... Askar ur pannan max en gång i månaden på vintern.

MVH Roger.
Hus: 1.5-plans tegelvilla från 1951, 150kvm + 80 kvm källare.
Panna: Focus PE20 med brännare Iwabo Villa S2 inställd på 15 kW.
Cirkulationspumpar: Grundfos Alpha2.
Shuntautomatik: Siemens med utegivare.
Förråd: Mafa Midi 730 liter.
Pellets: Stockhorvans.
Skriv svar