Effecta - säkring till skruvmatning?

Skriv svar
Navapel
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 21:54

Effecta - säkring till skruvmatning?

Inlägg av Navapel »

Hej, jag har en Effecta 220 (eller 200) som funkat bra i snart fem år, men idag fick jag "Alarm tändning" och det visade sig denna gång att det berodde på att det helt enkelt inte hade matats fram någon startdos att tända på. Tar jag ur elkablarna ur styrenheten och sätter ihop dem fungerar skruvmatningen som den ska, men den kommer inte igång automatiskt när den ska och kör jag funktionstestet för skruvmatning händer ingenting heller. Kort sagt: skruven fungerar men styrenheten verkar inte kunna få igång den. Någon som har något förslag på vad det kan handla om?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5025
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Effecta - säkring till skruvmatning?

Inlägg av Stegatorparn »

Och vad har du för brännare? :?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Navapel
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 21:54

Re: Effecta - säkring till skruvmatning?

Inlägg av Navapel »

Jaså, lyckades jag missa den lilla detaljen. :) Det är en Effecta Supra Aero.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5025
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Effecta - säkring till skruvmatning?

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddet på fallröret kanske löst ut och behöver återställas/ bytas.
Du kan bygla anslutningarna bara för att testa om felet ligger där.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Navapel
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 21:54

Re: Effecta - säkring till skruvmatning?

Inlägg av Navapel »

Tack för svar, jag testade först att återställa det skyddet, men om det behöver bytas ut lär väl inte det hjälpa. Vad "bygla anslutningarna" betyder är jag tyvärr för okunnig för att kunna avgöra. Går det att förtydliga?
Navapel
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 21:54

Re: Effecta - säkring till skruvmatning?

Inlägg av Navapel »

Tack igen för att du pekade mig i rätt riktning. Det var så fånigt som att överhettningsskyddet behövde återställas. Jag antar att jag gjorde det för tidigt igår och att det kanske fortfarande var för hett då? I alla fall kom jag på att displayen gav ett meddelande om kylningsfas med några minuters nedräkning som jag inte sett tidigare.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Effecta - säkring till skruvmatning?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Om ditt brännarrör börjar bli lite deformerat så kan det leda till att värme letar ut mot chassit/ytterrör och då kommer termostaten lösa ut.

Inre rören brukar hålla 4-6 år nåt sånt så det kankse är dags....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar