Vattenmätaren rör sig

Skriv svar
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Vattenmätaren rör sig

Inlägg av d_anders »

Hej!
Jag fick skrämselhicka idag när jag såg att det svarta hjulet rörde sig trots att inget vatten var på. Flödet var ca 1dl/min. Jag gick och kollade alla kranar, men inget droppade. Någon timme senare så testade jag att stänga kranarna efter vattenmätaren. Den stannade ändå inte. Jag öppnade kranarna igen och efter ett tag så stannade hjulet. Jag har testat lite mer och det verkar som att efter jag har spolat vatten så sipprar det i ett par minuter till (ett par deciliter) och sen slutar det.

Kan det vara vattenrören som fylls upp och är det normalt?

Har aldrig sett det här förut.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vattenmätaren rör sig

Inlägg av Eldvin »

Kollat toastolen??
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Vattenmätaren rör sig

Inlägg av d_anders »

Nu har jag det!
Det visade sig att en av avstängningsventilerna på rören inte håller tätt, så därför kunde vattenmätaren fortsätta gå.

Mycket riktigt så ser man krusningar på vattenytan i ena toaletten även när proppen i behållaren ska sluta tätt. När jag trycker ner proppen lite extra så försvinner krusningarna. Alltså tätar inte proppen ordentligt och nu återstår att fixa det på något sätt.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vattenmätaren rör sig

Inlägg av micke_932 »

Packningen i botten blir kassa efter ett antal år, brukar hjälpa att byta, kostar inte många tior heller och är lätt att byta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vattenmätaren rör sig

Inlägg av rod02 »

Min våg hänger sig ibland. I bägge lägena, dock inte samtidigt :-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vattenmätaren rör sig

Inlägg av Icecap »

Fick bytt mätaren för ett tag sedan. Gick inte att stänga inkommande kranen helt så jag stängde den så mycket det gick och drog den lite öppet igen. Sedan spolade jag kallvatten en kort stund, detta ville då skölja bort skiten i ventilen.

Efter det fungerade avstängningen helt fint.

Och tronen är ofta en bov i detta med rinnande vatten. Jag har mycket sällan haft problem med bottenventilen men desto oftare med ventilen som styrs av flottörn - och då är det bara att byta packningen.

Jag har dock haft ett fall där bottenpackningen hade beläggning på sig - då var det bara att rensa den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Vattenmätaren rör sig

Inlägg av d_anders »

Har rensat lite och det är mycket bättre nu, men inte helt tätt. Toan är en gammal Gustavsberg från 60-70-talet.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Vattenmätaren rör sig

Inlägg av d_anders »

Tog bort bollen och den är sprucken, så jag måste tyvärr hitta en ny. Är det någon som vet var de går att köpa på Biltema eller liknande? Hittar bara reservdelar i nätbutiker.

Såg precis att de har på K-rauta. Kanske får bli en road trip.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar