Vedeldad Poolvärmare?!

DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Är lite sugen på att spetsa barnens pool med lite vedvärme. Skulle vilja höra era synpunkter på detta och i synnerhet på denna http://www.badtunna24.se/butik/29-poolvarmare . Den jag tänker mig är deras 24 kW.
Poolen är en rampool modell lite bättre, men ändå budget och vill inte lägga allt för stora pengar på detta.
Är inte heller intresserad av olika typer av hembyggen och dylikt, har varken tid eller den kunskapen.
Poolen är på cirka 17 m3. Tänker mig ingen badtunnetemp, utan bara att höja den lite över vad den eventuella solen kan ge. Brukar vara vattentemp på mellan 20-25 beroende på hur vädergudarna har behagat vara.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av micke_932 »

Låter ju som en rätt billig lösning i och för sig men måste det inte till en värmeväxlare och lite annat eller man kör poolvattnet direkt in i kaminen ?

Om du redan har cirkulationspump med filter och annat så bör det väl kunna funka rätt vettigt i alla fall, under förutsättning att man har tid att hålla koll på den, den är ju rätt liten så man får nog fylla på med ved relativt ofta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av Icecap »

Den verkar ha en anslutning till yttermanteln, alltså finns värmeväxlaren inbyggd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Intressant idé..

Vad säger reglerna kring installation (eller det kanske snarare ska skrivas eldning) av en kamin utomhus, med så pass kort rökrör? På landet förstår jag att det kanske fungerar, men i detaljplanerat villaområde?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av DavidU »

Har också tänkt på det här med eldningen, men "en bra eldare ser man sällan röken av" eller hur? 8)

Finns det någon som inte sov sig igenom fysiklektionerna som kan höfta lite om vad en sådan panna kan ge i värme? Hur lång tid tar det att värma poolen från låt säga 22 grader till 26 grader?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av Roli »

Brukar man inte säga att det går åt ca 1kW att öka 1 m³ vatten 1 grad.

Så med 24 kW värmare utan förluster någonstans så blir det med 17 m³ och 4 graders höjning ca 2,8 timmar säg 3 timmar som ett mellan tummen och pekfinger värde.

Sedan finns det ju förluster som förlänger tiden......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av danei »

Roli skrev:Brukar man inte säga att det går åt ca 1kW att öka 1 m³ vatten 1 grad.
Om man brukar säga det vet jag inte. Men fel är det.

Du har glömt tiden. Det går åt energi för att värma effekten är utan intresse. Men på 1timmer och 10minuter med 1kW så får du upp temperaturen med 1°C på 1m³ vatten.

Räknar med en tillförd effekt på 24kW så tar det 3timmar och 20minuter att höja temperaturen 4°C på 17m³ vatten. Effekten brukar väl vara topp effekt så under 4timmar tror jag inte är realistiskt. Och då förutsätter vi noll förluster.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av Honda »

"If you're working with energy on a regular basis, and you don't fully understand the difference between a kW and a kWh, we promise you that taking 20 minutes or so to fully understand the concepts explained in this article will save you many headaches in the future"

http://www.energylens.com/articles/kw-and-kwh
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av Roli »

Tur att ni finns så att inläggen blir rättade....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av Honda »

Ursäkta, jag menade verkligen inte mitt inlägg som någon 'näsknäpp', men jag har förstått att väldigt många faktiskt aldrig har greppat vad som är skillnaden mellan energi och effekt vilket leder till återkommande missförstånd. kW istället för kWh kan förstås också ett fingerfel, men väldigt sällan ser man kmh istället för km/h eller liknande.

Googlade upp den där artikeln i en sådan sitatuion en gång och jag tyckte att den förklarade saken så pass bra att om man bara orkar sätta 20 minuter på den så är saken ur världen för all framtid.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av Roli »

Jag tog det inte som en "näsknäpp".... Tiden fanns i bakhuvudet hela tiden men att få med det i inlägget lyckades inte...

Jag tycker det är bra att inlägg med fel rättas, annars blir det "aldrig" bättre.

Även användningen av rätt enhetsbeteckningar behöver ses över.

Många gånger skrivs det "kw" när personen som skriver menar "kW".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av Honda »

Jag kanske läste in lite sarkasm som inte fanns där då.

Själv tycker jag inte att det är så allvarligt om man skriver kw istället för kW. Det är som att skriva sverige istället för Sverige, möjligheterna för missförstånd är små även om det är fel. Att däremot blanda friskt mellan kW, kWh och det märkligt populära kW/h blir som att skriva Norge eller Danmark då man menar Sverige "för det är ju ungefär samma sak och alla förstår ju ändå vad som menas".
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av rod02 »

Det konstiga är, ju mer nån vet ju mer missförstår de...

Finns det nån termostatrelering? Eller eldas det på känn.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av Erik_73 »

Dom flesta eldar på känn, har man en pool på 15-20m3 så är risken inte så stor att man värmer vattnet för mycket ifall man har en normalstor kamin
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Re: Vedeldad Poolvärmare?!

Inlägg av DavidU »

Tack för input!

Får väl bli lite försökskanin då, så kan jag återkomma med en utvärdering.

Fick kontakt med säljaren och han tyckte, såklart?, att jag skulle ha deras 40 kW, men den kostar 3000 kr mer. Värt eller ej, jag vet inte.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Skriv svar