Konstigt fel, Ecoflex.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Konstigt fel, Ecoflex.

Inlägg av vatsug »

Sotade pannan idag, som jag har gjort ett antal gånger. Allt var som vanligt, slog på brännaren när jag blev klar och kallstarten började som vanligt. Allt gick bra , hög läget gick in, för att sen gå ner till låg strax innan avslag. Gick upp o duschade, efter ca 1 tim kollade jag pannan och då stog det pellets avstängd och pannan var nere på 60 grader och gick på el. Slog av strömmen till pannan och slog på den igen, och då började kallstarten värma, och nu verkar det funka som vanlig igen. Nån som haft nått liknande ?? Och vad beror det på ?? Mkt Konstigt
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Konstigt fel, Ecoflex.

Inlägg av nissetib »

Jodå, jag har haft samma sak några gånger. Vet ej vad det beror på men göra pannan strömlös en stund har hitills hjälpt iaf. Peppar, peppar, men nu var det ganska så länge sedan det hände.

Annars tuffar min panna bara på. Inga som helst problem överhuvudtaget. Den här och den förra bulkleveransen har passat mina inställningar perfekt. Jag ändrar ju nästan aldrig något mellan dom olika leveranserna som man kanske borde....
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Konstigt fel, Ecoflex.

Inlägg av vatsug »

Det här var första gången, så man har väl haft tur. Nu vet jag iallafall hur jag ska göra till nästa gång.
Även min Ecoflex har gått problemfritt denna vinter. Hade ju en hel del sotningsbekymmer förr vintern, men nu tuffar den på som vanligt igen. :D
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Konstigt fel, Ecoflex.

Inlägg av nissetib »

Vad skönt att sotningsproblemen slutat. Jag har följt dina sotproblem tidigare så jag antar Du är väldigt glad dom upphört.

Nu vet jag inte om jag börjar bli van vid pellets men skillnaden mot att elda med olja, som jag gjorde tidigare, är numer hårfin. Då menar jag arbetsinsatsen. Fast jag är nog lite dum i huvudet :shock: , tycker det är kul att både sota ur och fylla på pellets.
Dessutom har jag ju mitt bulkförråd som jag försöker att förbättra nån gång per år, gärna i samband med att det börjar bli tomt.

Elda på :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar