Hjälp med pannrummet

Skriv svar
MarcAlbrecht
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 19:37

Hjälp med pannrummet

Inlägg av MarcAlbrecht »

Hejsan alla pellets eldare!

Jag har länge läst rundor på forumen för att bli av med problemen med mitt pannrum och efter att ha pratat med en riktig "veteran" kan jag nog säga att min situation är lite jobbig nu.

Kan börja med att skriva vad jag har för nuvarande system:
Panna: Trebema opex 2011 170l
Brännare: Roslagsbrännaren 20kW
Draglucka: tigex 25
Skorsten: Rostfri syrafast insats 120mm Diameter
en tekniktank på 750 liter med solslingor (ej kopplade än)
en slavtank på 750
Laddomat (10 tror jag)

Nu till saken... För det första hade jag ingen som helst aning om hur pelletseldningen bäst går till så vi lät installatören bygga hela vårt system. När jag nu kollar på forumet så känns det tämligen onödigt med så mycket acctank volym. Installatören motiverar det med att det finns mer plats för solvärmen på sommaren sen när den är inkopplad. Något som är värt att tillägga är att pannan är i princip helt teknikfri. Den är ombyggd för att vara som en laddningspanna, så det finns ingen brännarstyrning och ingen inkopplad teknik alls, varmvattenslingorna är också bortplockade.

Problemet är nu att vi har en gård och tänker bygga ut väldigt mycket, det var redan från början ett ganska litet system för våra behov med nu med nästan 300kvm uppvärmd yta klarar pannan inte av det längre. Opexen kan jag bara mata med ca 12-14 kW för att jag ska kunna ha en vettig förbränning med alla tubulatorerna i. Jag kan inte öppna min motdragslucka om jag har turbulatorerna i, då räcker nämligen inte draget till alls och röken går bak i mataröret.

Det jag måste göra är helt enkelt att byta panna och eventuellt brännare. Jag behöver en betydligt högre effekt för att kunna hålla värmen i acc tankarna när det är kallt ute.

Min fråga är då alltså, vad ska jag satsa på? Marknaden för laddningspannor är ju mycket begränsad för pellets... Jag blev fick tipset av honom jag pratade med att satsa på en Ariterm Bimotatic +40. Men dels så är den väldigt dyr och dels så är det ju en pelletspanna med 140 liter vattenvolym, man slösar ju bort ganska mycket av den energin som finns i pannans vatten. Vad säger ni som har koll? Hur löser jag detta på bästa sätt? Och slipper undan med inte allt för höga kostnader? :roll:
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Hjälp med pannrummet

Inlägg av sänkan »

Här hittar du laddpannor och brännare av alla storlekar fast hemsidan är riktigt virrig.
http://biocomfort.se/
En del pannor och brännare är självrengörande. Blir nog billigare om du tar släpkärra till danmark där brännarna tillverkas.
http://www.lavprisvvs.dk/shop/pillefyr- ... 694c1.html
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-B ... lsfyr.html
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
MarcAlbrecht
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 19:37

Re: Hjälp med pannrummet

Inlägg av MarcAlbrecht »

Tack för svaret!

Tycker du att jag borde köra med deras egna brännare eller fortsätta med min rb och bara köpa en ny panna?
Skriv svar