Nya styrsystemet? Samt Rökgastemp kontra matning!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Nya styrsystemet? Samt Rökgastemp kontra matning!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Hej Alla!

Finns det några risker med det nya styrprogrammet? Är det smidigt att lägga in?

Har precis i dagarna börjat elda, sommaren är slut. Men ännu finns sol att hämta. Min förbrukning är max 2 säck i veckan. Då är värmen igång på radiatorkretsen. Nattetid har det behövts värme i kåken.

Har dock en liten fundering. Vilken matning är att föredra? Med en matning på kring 53% får jag jämn och fin gång i pannan. Rökgastempen ligger på 130-140 grader (nysotad panna ca: 70 grader 1m ned i pipan). Men här ser man ju folk som ligger på 35-40%. Jag kan komma ner i de siffrorna men då går min brännare ojämnt. Man hör liksom hur draget varierar likt vågor på havet. Kanske får jag ner rökgaserna en aning.

Min fråga till de bättre vetande är. Har man något att vinna på att hålla matningen låg?

Har ju lovat att stänka upp bilder på min EBK... De kommer snart!!

..//Mattias

PS. Hoppas alla haft en bra sommar!
Senast redigerad av Professor Kalkyl den fre 30 sep, 2005 20:25, redigerad totalt 1 gånger.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Allså... :)

Vilken matning nån annan har är inte särskilt intressant.

Om man funderar på hur brännarstyrningen normalt fungerar, så är där iaf 2 parameterar som styr hur mycket det blir, draget och hur mycket pellets som skruven lyckas mata.. (Vilket har med storleken på pelletsen att göra + hur inmating osv ser ut)

Sen ser styrningen till så förbränningen sker vid 740grader på ett visst ställe i brännkammaren.

När man gör såhär så kommer naturligtvis effekten att variera beroende på installation, vilket jag tycker är lite kass... Jag har därför installerat den nya fläkten med ett JÄVLA drag i, för att sedan reglera effekten med hjälp av en spänningsregulator till denna. (Viktigt är att inte gå för lågt ner för då blir allt jätte konstigt.)

Det man ska se till är så matningen inte ligger sjukt fel åt något håll, så allt mellan 30-60% är ok.

Jag har kört med effektstyrningen ett tag nu, och hittat ett fint läge som gör att väldigt lite oförbrännt matriel flyger ut i pannan. Så just nu är jag väldigt nöjd. :D
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Min fråga var ju om man har något att vinna på lägre matning. Alltså sänka sin egen? Jag förstår fullt ut hur brännarens styrning fungerar. Högre matning betyder att effekten ökar.

Så om jag formulerar om frågan då. Finns det något att vinna på att köra på lägre effekt? Jag har ungefär samma rökgastemp vid 35% som 53% så det extra jag krämar på stannar i pannan!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ju längre drifttid du har, ju mindre stilleståndsförluster får du.

Man ska väl bara se till så det brinner rent o snyggt vid låga effekter med..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Det är inte direkt dåligt men det går svajigt, vid lägre matningar (35%). Man hör hur det liksom kränger i panna och pipa. Men nu känns det skitbra, 53% i snitt och skönt blås i panna och pipa. Kanske ska kolla på askan!! Så inget mysko hänt där.

Precis stänkt på 2.04 styrsystemet.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Du får väl ta nått "mellanting" som känns bra.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya styrsystemet? Samt Rökgastemp kontra matning!

Inlägg av ztz »

Professor Kalkyl skrev:Hej Alla!
Har dock en liten fundering. Vilken matning är att föredra? Med en matning på kring 53% får jag jämn och fin gång i pannan. Rökgastempen ligger på 130-140 grader (nysotad panna ca: 70 grader 1m ned i pipan). Men här ser man ju folk som ligger på 35-40%. Jag kan komma ner i de siffrorna men då går min brännare ojämnt. Man hör liksom hur draget varierar likt vågor på havet. Kanske får jag ner rökgaserna en aning.

Man bör inte stilla sig blint på matningen när man jämför två olika installationer. Jag tror att det kan skilja sig en del på vad skruven matar. Säg att vid en installatione matar den 200 gr/min vid 100% och vid en annan 100gr/min vid 100%, då är inte det direkt jämförbart. Din 50% kanske i gram pellets motsvaras av 40% hos någon annan.

För mig klara tex jag inte av standarinställningarna på startdos, uppstarstos och uppvärmningsdos (jag har för mig att det 30 sek startdos, 12% i 120 sek och sedan 20%). Jag har fått ställa om detta till 45 sek, 15% och 23%. Det verkar som min skruvinstallation inte matar tillräckligt annars.

Innan man börjar prata om %-enten måste man ena sig om vad man har för matning per min vid 100%.

Ok
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nya styrsystemet? Samt Rökgastemp kontra matning!

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Hej Alla!

Har precis i dagarna börjat elda, sommaren är slut. Men ännu finns sol att hämta. Min förbrukning är max 2 säck i veckan. Då är värmen igång på radiatorkretsen. Nattetid har det behövts värme i kåken.

..//Mattias

PS. Hoppas alla haft en bra sommar!
Blev förbrukningen för hög med 2-3 säckar i veckan som stod här igår så du ändrade till max 2/vecka.. :wink:

Kanske inte är så effektiv panna/anläggning efter som du har sol som hjälper lite ännu... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Nej det är mer rättvist just nu med max 2 säck. Fick i en och en halv efter en vecka. Från förra fredagen till Igår. Jag tog i så det skrek när jag bedömde 2-3 säck. Så visst jag har ändrat. Brännaren går 1 gång på natten. Ibland 2 gånger per dygn. Och jag vill ha en låg förbrukning. 3 säckar är mycket på en vecka eller hur?
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Nej det är mer rättvist just nu med max 2 säck. Fick i en och en halv efter en vecka. Från förra fredagen till Igår. Jag tog i så det skrek när jag bedömde 2-3 säck. Så visst jag har ändrat. Brännaren går 1 gång på natten. Ibland 2 gånger per dygn. Och jag vill ha en låg förbrukning. 3 säckar är mycket på en vecka eller hur?
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

OJ VAD JAG HAR GREJAT MED DETTA !

Inlägg av snillet »

Som synes i rubriken...

Detta har jag fifflat mycket med, med tryck från fläkten, hastighet på rökgasfläkten, inställning på dragregulatorn, turbulatorer i/ur i pannan å så där.

Slutsatsen är i stort som tobben skriver faktiskt.

Och jag har samma iaktttagelse som Professor Kalkyl med...

När min matning går ned mot 35% är driften högst instabil på såbi och sydpellets, däremot på norsk pellets och agrol pellets(samt barkpellets) är det helt ok...energiinnehållet är något högre i dem.

Från ca 55% och uppåt blir förlusterna stora, brännaren jobbar inte optimalt utan spottar ur sig oförbrända partiklar å så där.

Så mittemellan, alltså mellan 35 å 55% så fungerar min anläggning ok.
Men ...det finns många faktorer som påverkar hur mycket som kommer "med" vid matningen, som tobben mycket riktigt skriver.

Fungerar det bra så varför "jiddra" ? 8) , säger storjiddraren själv *HAHAHA*, men ..så är det ju i grund och botten.

Tänk också på att skruvens läge förändrar matningen en hel del, går den lite tyngre pga nån snäv böj så matas det naturligtvis mer.

Hittar man bara rätt grundläge på draget och motståndet i pannan med bionan så kan man byta pellets å greja precis som man vill. Men det kan ta ett tags iakttagande innan man hittar det läget.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Det är ju just det som är kruxet. Man kan med ganska små ingrepp förändra matningen 10-20 %, upp eller ner. Justerade lite mindre luft till förbränningen. Och matningen skönk med 10%. Man kan även justera matningen genom att ställa på dragbegränsaren. Förbränningstempen förblir dock konstant och skall ge en bra förbränning......!! Så det kanske inte har så storbetydelse vad man kör för effekt då...?

Hur vet ni att förbränningen är bra? Röken från pipan, askan osv.. Det är det jag kollar på...??

Min skruv ger ca: 125g/Minut (4 dl). Matningen låg stadigt på 43% senaste eldningen. Tvångskörde idag...med midre luft. Ville prova!!

På slutet av eldningen steg den dock till ca:50% en kvart ungefär. Eldningen var i en timme. Innan stigningen låg alla kurvor skrämmande rakt och stadigt. Integrator och temp låg i rak linje med varandra. Ruskigt stadigt.

Men hur vet ni att det är optimalt? Jag har alltid en känsla av att det kan förbättras... :x :x Tror jag ska mixtra lite med att hitta bra gång med så låg matning som möjligt. Tycker dock att det gick jätte bra innan.... :?: :roll: :roll:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev: Hur vet ni att förbränningen är bra? Röken från pipan, askan osv.. Det är det jag kollar på...??
De undrar jag oxå.. :?

Ingen som testat o gjort ett ordentlig rökgas prov/test??

Endast då vet man ju om den är rätt sen får mbio snacka om sina 740 graders förbränningstemp hur mycket dom vill..

Brännaren jag hade låg co´n på 13,8% men enligt vad jag hört/läst så bör den ligga på 10%.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Hej Andre!

Kanske vill du vara snäll och upplysa mig om hur hög förbrukning du hade förra veckan? Du verkade ju tycka min var hög!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Hej Andre!

Kanske vill du vara snäll och upplysa mig om hur hög förbrukning du hade förra veckan? Du verkade ju tycka min var hög!
Brännaren gick 14 timmar föra veckan o de gick ca 35 kg..

Men då du skrev att solen ännu ger en del så reagerade jag på att du skrev 2-3 säckar o de tycker ja inte va så imponerande..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar