Komma igång med Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Ja, jag är dock inte nöjd än, ska ta och kontrollera igen om nån dag eller två. :) Samt kolla hur askan ser ut. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Roli, synd att du bor så långt ifrån annars hade jag kunnat rulla över och kollat. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Ja, det är lite för långt för en "kvällsfika med kontroll"......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Ja precis, lite synd faktiskt!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av kiho »

Xdigger, vad körde du på för % matning och fläkt?
Mvh
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

90% på matningen och 80% på fläkten.

Fick idag hem värmelementet och nya förrådsgivarna, så jag ska nog gå ner och löda loss halvledarrelät och löda dit ett av dom nya som jag har ligger här och montera nya värmelementet, så att eltändningen fungerar igen, vore skönt att slippa tända med tändvätska varje gång man har sotat. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av kiho »

137°C med 90% matning! Själv har jag runt 220°C med 60% :?
Vad hade du för temp med gamla utrustningen?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Jag hade ju en A3 15kW i en gammal Egor V25, men jag fick inte upp rökgastempen till mer än 130 grader har jag för mig, eftersom den inte hade någon justering på luften så fick man ju åka på den matningen som verkade ge finast förbränning. Den brännaren var på tok för liten för den pannan så det kändes nästan som om man hade ett stearinljus därinne. ;)

Anledningen att jag kör 90% nu är att jag upplever det som om hela anläggningen fungerar bättre överlag, märker att jag får ett helt annat drag i skorstenen, hade nästan obefintligt innan.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Då var det dags för stillestånd igen. Denna gången verkar det vara fläkten som kärvat ihop, fått igång den för stunden men bara en tidsfråga innan den lägger av igen, såg att pannan hade sotat skapligt med. Nån som vet vilka lager man ska ta hem??
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Dagens lärdom, dumt att starta brännaren med t-röd, men vad gör man när man är för slö för att gå ut och hämta dieseln... ;) Kom undan med blotta förskräckelsen.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Det var rackarns vad det strular för dig.... Har ingen andning om vad det är för lager i fläkten. Men har du provat att smörja dem med lite symaskinsolja. Det brukar kunna göra underverk.
Tycker att fläkten borde ha lite längre livslängd än 5400 timmar. I min gamla A3:a gick fläkten över 15 tusen timmar (har inte den exakta siffran framme) och den fungerar ännu.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Lite otur har jag allt haft, men det får man ta när man köper begagnat, blir ju inga 25000kr i alla fall. ;)

Fick idag tag på den beryktade symaskinsoljan så nu står det en flarra på pannan. :) Har smort fläkten innan provisoriskt med låsolja i brist på annat. Ska eventuellt koppla isär allt kablage från plc-lådan och sen plocka isär den och löda dit nytt halvledarrelä som ligger på hyllan idag, stoppa dit nytt tändelement och nya förrådsgivare.

Pannan stannade häromdag med larm på externskruven, dock var brännaren så full med pellets att det till och med sprätte upp ur slussen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Jaha, bytt halvledarrelät, fortfarande spänning över tändelementet, tändelementet blir inte varmt heller. :( Blir inte klok på det, nog fan borde tändelementet bli varmt med 230v över sig.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av xdigger »

Hmm, provade igen, lät brännaren få jobba länge, till fslut så blev elementet varmt, trodde att ett sånt keramikelement blev varmt på en gång, då kanske det inte har varit nåt fel på det gamla relät eller elementet, elementet är jag säker är helt, det mätte helt okej, men jag satte dit det nya nu i alla fall så får det gamla ligga i reserv.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komma igång med Bioline 20

Inlägg av Roli »

Vad har du för motstånd över det nya och det gamla elementet om du mäter när det är oanslutet?
Är de olika värden så är nog inte det gamla elementet riktigt friskt....
Du kan få ett referensvärde från mig om du är intresserad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar