Installationshjälp.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MatsBE
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 21:02

Installationshjälp.

Inlägg av MatsBE »

Har "ärvt" min fars Janfire Flex-A, då han uppgraderat. Tänkte ha den som backup om-utifall-att veden tar slut.
Men va snopen jag blev när jag öppnade min CTC Elcombi och hittade en 4-polig termostat. Läste på elschemat, men känner mig ändå lite osäker. Vill ju så klart även plocka strömmen direkt från pannan.

Hoppas därför att det är någon här som kan hjälpa mig få hängslen till min livrem :lol: .
Lägger med en länk till elschemat (pdf).
Bild

Tack på förhand.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Istallations hjälp.

Inlägg av Stegatorparn »

Nu är ju Elcombi inte någon lämplig panna varken för pellets eller ved, då rökgaser som lämnar eldstaden är förluster. Finns inga vattenkylda rökgasvägar, vilket medför höga rökgastemperaturer.
En pelletsbrännare kan därför bara köras på låg effekt för att minimera förlusterna.
Bästa rådet är att byta panna. Vilken begagnad panna som helst ger bättre verkningsgrad.

Finns det en dubbeltermostat för oljeeldning i pannan så använd den till pelletsbrännaren. Saknas den så är det enklast att montera en sådan i avsett uttag och dra en separat matning från elcentral.
Det går att hämta fasmatning från en pol på elvärmens maxtermostats utgående sida och nollan, men du måste ändå komplettera med en separat driftstermostat för pelletsbrännaren.
Den 4-poliga termostaten kan du glömma. Är endast avsedd för elvärmens 400 volt, såvida du inte skall skrota elvärmen och enbart köra på pellets och ved, vilket fordrar viss ombyggnad av eldelen.

Manual http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... 1566052500
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MatsBE
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 21:02

Re: Installationshjälp.

Inlägg av MatsBE »

Tack för svaret Stegatorparn!

Då var jag på rätt spår när jag tänkte koppla den till en extern termostat.
Sen är ju väl medveten om Elcombins "kvaliteter". En bättre panna står högt på listan. Men kommer strax efter punkten: Pengar till ny panna...
Fördelen är att jag endast skall värma 90 m2 upplagt på 1,5 plan.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Installationshjälp.

Inlägg av grey »

stackare..

Jag har ganska nyligen bytt ut min gamla CTC elcombi panna.. Jag hoppas du en dag oxå kommer kunna byta ut den.
Jag har slösat bort mycket pengar och tid på den (ursäkta uttrycket) jävla pannan.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
MatsBE
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 nov, 2013 21:02

Re: Installationshjälp.

Inlägg av MatsBE »

Haha, tackar grey!
Den kommer att försvinna under nästa år.
Det värsta är att jag, utav hat/kärlek, har lite separationsångest.
Men det kommer att gå över fort, tänker jag.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Installationshjälp.

Inlägg av grey »

Tjaa... Du kan lika gärna ställa en gammal tunna utanför huset och elda för att värma huset.
så effektiv är CTCelcombi pannan.

Jag körde med ecotec A4 sista året i min gammla panna, fick aldrig till någong effektivitet, pannan sluckade mellan 2-5 säckar pellets om dagen oavsett väder nästan.

Mixtrade lite med baffelplåt och spikvinklar i förbränningsutrymmet, fick ner förbrukningen som bäst till kanske 2 säckar med plusgrader ute. men fick istället blanksot längst upp i skortstenen.

Jag hoppas du lyckas bättre med din Janfire :) rapportera gärna hur det går
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar