Villahemförsäkring

Skriv svar
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Villahemförsäkring

Inlägg av Brynäs »

Ringde till Mekonomen för att ta en bilförsäkring för ett tag sen personen som jag talade med sade att ifall jag tecknar en villahemförsäkring samtidigt så får jag 20% rabatt på bilförsäkringen.

Lät bra men min villahemförsäkring löper först ut i slutet av Oktober, det spelar ingen roll sa personen från Mekonomen vi ger dig en prisuppgift på villahemförsäkringen och tycker du att det passar så skriver vi ut den och skickar papper på detta med inbetalingskort ca:20 dagar före förfallodag.

Ok tänkte jag vi testar, gav alla uppgifter om kåken osv fick priset tyckte det var ok så nu var det bara att vänta tills allt detta kommer hem.

Idag så kom inbetalningskortet med tillhörande papper och jag gick igenom alla uppgifter för att se så allt stämde, hmm märkte att de har skrivit att huset är utan källare och att inget vatten finns indraget i garaget.

Så jag tog telefonen och ringde upp Mekonomen för att få detta ändrat för det var fel, svarade en kvinna vänlig och väldigt tillmötesgående, förklarade hur det var och hon sa att det var inga problem det ändrar vi direkt här och nu.

Efter lite knappande och småprat så var det fixat när hon säger jaha då blir det 535 kr extra :shock:
Va vänta lite vadå 535 kr extra?
Jo så pass dyrare blir försäkringen eftersom du lade till källare och indraget vatten säger hon.
Jag har inte lagt till något detta har jag uppgett redan från början men NI har skrivit fel och jag ville bara rätta till detta!

Tyvärr så blir priset detta eftersom du gör en ändring i försäkringen fortsätter hon som om hon inte hörde vad jag sa.
Efter lite prat hit och dit så säger hon att personen som jag har pratat med från första början kommer att ringa upp mig och prata med mig om detta.

Efter några minuter så ringer person NR 2 upp som jag pratade med första gången och säger precis samma sak som kvinnan innan att priset är detta.
Jag försöker att förklara att FELET är från deras sida och jag ville bara rätta till detta och att priset ska vara det som vi kom överrens sedan tidigare.

Efter mycket tomt snack så rann bägaren över för min del och jag sa att då tänker jag ej ta denna försäkring så det är bara för eran del att annullera försäkringen.
Nej men vi måste först se var felet är gjort säger han om det är dem som har gjort fel eller om jag har sagt fel uppgifter, nu hade han ett möte så imorgon kan han ringa mig och säga vad som har hänt.
Jag var redan riktigt arg :evil: och ville att han ska ta bort försäkringen men han ville att jag ska vänta tills imorgon, och så här gick samtalet vidare i en 10 minuter där jag tröttnade och sa att han har tills senast imorgon kväll blir inte priset det som vi kom överrens sen tidigare så vill jag annullera försäkringen direkt utan tjafs.

Jag förstår inte riktigt hur sjutton kan de skriva ut fel en försäkring när de har fått alla uppgifter plus att allt finns de till hands genom dator.
Då säger han att de kollar inte dessa uppgifter fastighetsbeteckningen osv utan bara vad man uppger vid samtal.

Försäkringsbolaget heter Vardia och går genom Mekonomen så jag tror inte Mekonomen har så mycket med detta att göra.
Nu får jag se vad de säger imorgon blir det inte som vi har sagt sen innan då får de annullera försäkringen, men man får sig en liten tankeställare hur seriösa är de.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Villahemförsäkring

Inlägg av xdigger »

Konstigt, du har ju rätt att ångra dig inom 14 dagar, och det ska dom göra direkt tycker jag om du begär det.

Mer kan du läsa på: http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... angerratt/
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Villahemförsäkring

Inlägg av Brynäs »

Hej xdigger

Tack för länken, visst gäller det du skriver men jag ville bara att rätt ska vara rätt då kan de inte komma och begära mer betalt för något som inte är rätt.
Men vi får se imorgon vad de säger.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Villahemförsäkring

Inlägg av xdigger »

Så lite så. Jag förstår det, men såna där nasare går inte att diskutera med, bara be dom fara och flyga.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Villahemförsäkring

Inlägg av GoForIt Pellets »

Problemet är väl om något händer med just källaren eller vattnet som finns indraget i garaget..
Då lär de ju inte vilja ersätta något.

Det är så mycket konstigt när det gäller regler kring försäkringar.
När vi tecknade Villaförsäkring för ett antal år sedan blev vi ombedda att mäta upp husets yta inkl. garage, altan etc. Och det var noga att måtten skulle vara de utvändiga!. Så i försäkringen är vår boyta betydligt högre än den som är angivet i allt annat..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Villahemförsäkring

Inlägg av Brynäs »

Ibland är man lite DUM själv eftersom jag har ett bolag som jag är nöjd med så borde man kanske inte hålla på att byta men i detta fallet så tänkte jag att premien blir lägre för bilen samt för boendet så några hundralappar mindre att lägga ut går att använda till annat roligt.
Smålänning är man men ibland är det bättre punga ut lite mer än krångla med vissa bolag :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Villahemförsäkring

Inlägg av xdigger »

Ibland kan även det billiga alternativet bli dyrare i slutändan. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Villahemförsäkring

Inlägg av Brynäs »

Fick ett telefonsamtal idag från tidigare nämd person och idag var det lite mer vänligare ton från personens sida, priset blir detsamma samt ursäkt för det som hänt osv.

Jag kände att jag var tvungen att tala om vad jag tyckte om sättet som de behandlar blivande kunder att man först talar om för kunden att denna ljuger och allt vi har kommit överrens sen tidigare inte var så.
Ifall de behandlar en så här innan man blivit kund undrar hur de kommer att behandla en ifall något händer med kåken och de ska behandla ärendet, blir man skjuten då.

Efter många ursäkter och (jag ska se ifall vi kan på något sätt tillgodogöra dig för detta o.s.v) så avslutades samtalet att man önskar varandra en trevlig helg :roll:
Det jag ansåg var viktigt fick jag igenom och det räckte för mig så slutet gott allting gott.
Hoppas jag!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar