rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Skriv svar
potte
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 19 mar, 2013 17:54

rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Inlägg av potte »

Det har kommit till min kännedom, ifrån en säker källa. Att rindi pellets även kallat "dalaguld" är imorterad öststats pellets! Pelletsen går iland i gävle hamn som sedan körs upp till fabriken i vansbro/dalarna och packas där.
Här försöker man handla lokalt och vara miljömedveten...

Ifrån en tidigare trogen rindi kund.
Hagström
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 17 sep, 2010 12:12
Ort: Dalarna

Re: rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Inlägg av Hagström »

Pelletsen kommer från rindis anlägning i älvdalen .
men packas i vansbro .
onödig transport i vilket fall
Ecotec bioline 20 Ctc 265b -69 . Rindi pellets . Värmer 170 m2
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Inlägg av pegez »

är rindi pellets importerad ? är ni säkra på det ?
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Inlägg av msh16 »

Det är väl inte fel om man äntligen kommer igång lite med pelletsimporten.
Har talats om denna importerade pellets i minst 6-7 år men än har man knappast sett till den.
Den rindipellets jag köpt i vinter har varit den vanliga fast lite mindre dammig än tidigare.

Risken är förstås att det är baltpellets gjord av timmerstockar som flottats och sedan legat i östersjöns salta vatten och dragit åt sig mineraler.
Rysk pellets gjort av tal och gran har säkert bättre kvalitet men göra affärer med Jeltsins banditgäng är både riskabelt och omständigt.
Kan inte sagesmannen visa upp något dokument eller liknande som visar var pelletstransporten lastades?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Hagström
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 17 sep, 2010 12:12
Ort: Dalarna

Re: rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Inlägg av Hagström »

pelletsen är tillverkad i älvdalen . dala guld bara annan påse .
tillverkningen kanske återupptas i vår men inget säkert.
Ecotec bioline 20 Ctc 265b -69 . Rindi pellets . Värmer 170 m2
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har lidit hela vintern av rysk importpellets som Stora Enso har tagit in och sålt som svensk pellets till svenska priser. Se andra trådar om detta helt otroligt vilket skräp. Inför ursprungslandsmärkning av pelletsen, så man vet vad man köper och kan välja vad man vill ha. Vi som bränner bulk får pellets som ni som bränner säck inte kan drömma om....just nu kör jag säck och jag tror inte det är sant vad bra pelletsen är.
Med svensk tillverkning utomlands tex i Kanada där spånet är billigt och färdig pellets kostar 800 kr per ton så skulle kvaliteten kunna bli bra men tyvärr tror jag inte det kommer att påverka utpriset i Sverige.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Inlägg av danei »

Har de verkligen påstått att det är svensk pellets?
Jag här svårt att tro att ursprungslad är en faktor som kan motivera ett högre pris för särskilt många kunder. När det galler tex. jordgubbar och kött finns det tillräckligt manga kunder som är villiga att betsla extra för svenska varor. Men jag tror inte att det gäller för broännslen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: rindi pellets/dalaguld = öststats pellets!!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo så är fallet att det har nämnts att det är svensk pellets. Att ange ursprungslandet kan ge ett klar signal vad man rör sig om och då har man valet att köpa det man tror fungerar bäst och så ökar förutsättningarna att man mellan de olika beställningarna kan få pellets från samma ställe.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar