Byggmax "svarta" pellets

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo det är en dramatisk skillnind i ökningen av rökgastemperaturen och flygaskan är grövre i rökröret. Brukar klara mig en vecka mellan uraskningen, men nu har det bara gått två dagar till samma rökgastemperaturökning. Detta är ju inte bra alls!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Taxen »

Så här skriver Neova om pelletsprocessen.
http://neova.se/sv/jamn-kvalitet-ger-battre-drift
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Lovade att återkomma med feedback om den svarta pelletsen efter en uraskningscykel. Ingen pellets jag skall fortsätta med då jag inte gillade förbränningen och mängden aska, Fågelforsen var klart bättre så nu skall jag köra slut innan tre ton ny bulk. Men vad skall man välja? Neuvoa? Kanske Derome bulk....Vad tycker ni?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av OPEC »

Hej,
Handlade på Byggmax Växjö i torsdags och där var det Fågelfors.
Pelletsen ser kanonfin ut, nog den bästa jag sett hittills. Inte ett enda synbart smul och ganska jämn i storlek. Som kontrast hade jag ett 10-tal säckar Agrol sparat som jag precis eldat upp när jag nådde botten i förrådet.
Vilken oerhörd skillnad, med favör Fågelfors.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja Fågelfors är underbar! Samma erfarenhet har jag. Gjorde rent förrådet och siktade allt som var kvar och det var en hel del supermjölig Stora Ensos rysslandspellets. La den i rasgropen så den skulle förbrukas. Direkt hade jag den hemska kakan från i vintras som slår ut brännaren totalt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av pegez »

hos byggmax nära mig har dom rindipellets , funkar bra askan som är kvar i brännaren vid uraskning är dock lite hårdare än tex SE , när jag vägt är den också lättare , men den funkar bra brännaren är ju igång 1,5 till 3 timmar beroende på temperatur och vind
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av danei »

Jag gissar på att man vill ha en jämn kvalité på den pellets man säljer under eget namn. Tillverkar man då pellets som sviker från det är det bättre att packa det i andra säckar.
Skriv svar