Fejat skorstenen idag.. :D

Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av xdigger »

Tja!

2011 när vi köpte kåken stod det en gammal ctc panna från 57 i källaren med underförbränning. Det första vi fick göra var att rensa sekundärluftdonet som var helt igensatt, förmodligen har dom aldrig använt det alls på många år. Skorstenen var tjockfull med tjära, typ 2cm tjock beläggning som man kunde se i toppen och så långt ner man såg.

Det första vi gjorde då var att feja skorstenen, vi fick ut ca 35 liter tjärklumpar ur skorstenen.

Efter nån månad så var sotarn där och då lossade ytterligare 20 liter tjära.

Direkt efter att sotaren var där så blev det problem, fick dåligt drag och det rök in och bråkade så vi fejade igen, och upptäckte att vi fått en förträngning i skorstenen som hade kollapsat, så vi fejade loss 15 liter igen.

Senaste året har jag fått loss mera tjära.

Nu äntligen verkar jag vara helt tjärfri!! Sotade idag och nu lossar det endast sot, fick ur 5 liter efter ett halvår.

Troligen har tidigare gubben eldat sopor och all möjlig skit, för grannarna tyckte det luktade riktigt illa när han eldade i pannan, dessutom vittnade tjäran om att han eldat sopor och med luftunderskott. Vart efter jag har eldat mer rätt så har tjäran torkat ur och lossnat, tog "bara" 1,5 år.. ;)

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av Brynäs »

Tjära nån! :shock:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av danei »

Det behöver inte vara sopor. Det räcker med att man eldar med för lite luft, blötved gör saken värre.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av xdigger »

Det är vad grannarna misstänker.. ;) Att han eldat sopor alltså...
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av rod02 »

Förra ägaren har nog läst intruktionsboken....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av xdigger »

Knappast troligt.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av Micke142 »

Härligt att se. Fast jag visste ju du var på rätt spår. Har ju själv provat med dina tester,ok inte riktigt som du utan modifierat lite. Funkar bra och fattar att du fått bort mycket tjära från förra ägaren. Bra jobb!!! :D :D :D
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av xdigger »

Hehe, jag har mest eldat med traditionellt roster, fick faktiskt tag på roster och dom bitarna där fram från en panna som bara står just nu och jag är faktiskt överraskad av hur bra pannan brinner helt original med rätt inställningar, inga tendenser till att övertända vedutrymmet som jag haft lite bekymmer med, den brinner lugnt och fint och med bra effekt och rätt så låg rökgastemp, dessutom ser askan mycket bättre ut nu.

Se efter sommaren om jag ska elda pellets i fortsättningen, har ju en massa ved som behöver eldas upp, snart blir jag även själv i huset så då skulle det vara skönt att slippa elda med ved.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av Eldvin »

Annars är Fotogen bra att ta bort tjära med.Löser upp det på ett par timmar. Man tar en trasa som man fuktar ordentligt med fotogenet ,börja nere vid sotluckan på skorsten.Stoppa i trasan och tänd på. :bom:
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av xdigger »

Jag uppskattar inte skorstensbrand.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av Stegatorparn »

En kompis fick soteld.
Det stod en rökplym 10-15 meter upp och sotflagerna föll som snöflingor.
Men j*vlar vad rent det blev i pipan. :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av rod02 »

Jag har för mig att jag läst nått i manualen om hushållssopor eller nått annat utanför det vanliga.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av xdigger »

Stegtorparen: Fyfan, soteld är otäcka saker, inte att leka med.. ;) Ska tydligen dåna i hela huset om man lyckas få det.


Rod02: Troligen har du läst att man inte får elda sånt.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av karaff »

Låter som en granne inte så långt härifrån, din tidigare husägare alltså.

stor kåk i gammalt skick, vet inte vad det är för folk som bor där egentligen, enda livstecknet är att man hör en motorsåg på fullvarv tre dar i streck eller så eller att han eldar så surt att fåglarna trillar ner döda när de flyger förbi, solen går i moln, flygtrafiken ställs in över europa etc..


Ser fram emot att han någon dag skall lyckas sätta fyr i sin murstock.

Troligen blir det ett nytt hus där sedan isf....
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Fejat skorstenen idag.. :D

Inlägg av xdigger »

Hehe, kan inte låta bli att vrålgarva när jag läser om din granne.. Trist läge med såna grannar, tyvärr blir det väl så när man kör gamla lik till pannor och inte vet hur man ska elda, kan erkänna att visst ryker det och luktar om min gamla panna ibland, men jag gör allt för att det ska ryka så lite som möjligt, dock har grannarna fått en skaplig uppgradering eftersom dom nu slipper svartrök och lutzéndimma. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar