förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Hasse63 »

Har en Janfirebrännare moterad på en "stor" vedpanna och tiden för underhållsläget räcker inte utan brännaren startar med hjälp av elspiralen. Kan man justera den tiden så man slipper nöta på elspiralen? -20 ute och 21 inne.

Här en tråd med bilder.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=35&t=14140

:wink:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Icecap »

Ah, en Janfire Flex-A. Svar: Nej.

Men om du är lite intresserat av automatik kan du uppgradera till den nyaste styrboxen. Den har dels 4 effektlägen och dels har den automatisk underhållseldning vilket gör att den väljer rätt läge automatisk. Samtidig är styrningen av tändelementet mer modernt vilket ska ge mindre belastning och därmed längre levtid på tändelementet.

Då kan du klämma på med högsta effektläge (om du vill) och ändå vara utan UH-eldning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Hasse63 »

oki...

Vad kostar sånt då och hur mycket jobb är det att montera det. Det blir en helt ny brännare som kräver injusering...visst?
vilka effektlägen får man?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av nyman »

Elda mot acktank med underhållseldning är väl en alltigenom konstig ide.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Icecap »

nyman: Visst är det men Janfire Flex-A har "tvång" av underhållseldning på effektläge 3 & 4 med de gamla styrningar. Så vill man brassa på blir det så.

Hasse63: Det finns andra trådar som anger detta, leta lite. Jobbet att montera är ung: Dra ut den gamla, Slå av brännaren, plugga loss kontaktdonen, ta bort lådan, Ta den nya, koppla in kontaktdonen, tryck dit den nya, slå på skiten.

Har man inte flamvakt behöver man kittet för detta, har man den gamla inkoppling kan man behöva flytta en sladd i kontaktdonet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Psycho Dave »

Har du problem med att elspiralen går sönder ofta?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Icecap »

PD: Jag förstår att frågan är till TS men efter att NH'n kom på marknaden upplevde Janfire en märkbar nedgång i garantiärenden med tändelement. Tändelementen är annars lika (kan vara monteringsskillnader) och styrningen av dom är på samma sätt (100% en viss tid, 90% en viss tid, 80% en viss tid, sedan stopp) men NH'n sätt att styra detta har visat sig att vara skonsamt mot tändelementet.

Sättet är kopierat till den nya styrlåda till Flex-A2 efter vad jag vet så den bör vara lika snäll.

Exakt vilken förbättring mellan gamla Flex-A och nya styrningen vet jag inte men jag har för mig att de bara skrattade över vilken skillnad det finns så jag gissar på 50% eller bättre.
Senast redigerad av Icecap den tis 15 jan, 2013 12:44, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Psycho Dave »

Jo min fundering kom eftersom min Flex-A har puttrat på i 3½ år sedan jag köpte den begagnad utan att en enda elspiral har gått sönder och då går min brännare året runt. När då TS vill spara på sin elspiral så får man intrycket att den äter elspiraler på löpande band.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Icecap »

Janfire är väl en av de märken som kör längst per tändelement...

Jag fick uppfattning under min konversation med Janfire att skillnaden var från ett lågt nivå till ett väldigt lågt nivå rörande byte av tändelement. Så nej, det är inget problem.

Jag tror att TS' önskemål beror på att Flex-A styrningen alltid har underhållseldning i effektläge 3 (12kW) & 4 (15kW) medan den alltid kör utan i effektläge 1 (9kW) och 2 (12kW).

Flex-A2 styrningen löser detta problem per design.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Hasse63 »

pannan är kopplad till en tank med kranvatten och vatten till golvvärmen enkelt beskrivet. tanken med tråden var att om det gick att justera något för förlänga tiden att:
tiden för underhållseldningen är för kort, då tiden går ut och allt står stilla tills vattnet i pannan sjunkit tillräckligt för att på nytt starta med hjälp av tändspiralen.

Eller helt ta bort underhållseldningen i läge 4.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Icecap »

Styrningen till Flex-A har 3 effektinivåer:
Läge 1, Läge 2 & 3 och Läge 4. Effekten på läge 2 & 3 är alltså den samma!

Underhållseldning sker inte i läge 1 & 2 men sker alltid i läge 3 & 4.

Den nyaste styrningen är Flex-A2.
Den har 4 olika effektlägen och väljer underhållseldning automatisk om det behövs.

Samtidig har den "kopierat" styrningen av tändspiralen från NH'n vilket tydligen ger lägre belastning på tändspiralen.

Så slutsvaret är: Nej, det går inte att förlänga den maximala underhållseldningstid.

Men det går att byta styrlåda till den senaste versionen och då kunde välja högsta effekten och låta brännaren avgöra själv om det ska användas UNh-eldning eller inte.

Utan byte av styrbox vill jag rekommendera att driftläge 2 används.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Ola Häggström »

Om du skaffar den nya styrboxen kan du själv bestämma underhållseldningens tid, den är inte längre fast på 30 minuter utan kan förlängas och förkortas, samt finns i alla 4 effektlägen.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Icecap »

Och samtidig beslutar Flex-A2 boxen själv om UH-eldningen behövs alls! Och blir det eldning mot ack-tank är det ganska säkert att den kommer att köra utan UH-eldning.

Sättet den väljer UH eller inte är enkel: när en eldning avslutas (termostat indikerar hög temperatur) starter en tidräknare. Om en ny start (termostat går kall) inom den maximala UH-eldningstid som är inställd kommer boxen ihåg detta och kör med UH-eldning efter eldningen.

Men om UH-eldningstiden överstigs används UH-eldningen inte förrän start-villkoren för UH-eldning uppnås.

Så man kan säga att den är automatisk men alltid en eldning sen så att säga.

Det är i övrigt samma sätt det fungerar på i en NH...

Så kör man mot ackumulatortank och själva systemet fungerar korrekt lär UH-eldning aldrig aktiveras förutom möjligen första gång den kör.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 26 apr, 2007 18:04

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Hasse63 »

Tack för era svar. :D

Den modell på box jag "brände upp" Flex-A kostar runt 1600:- har jag sett.. den nya Flex-A2 boxen var hittar man den till bra pris? och räcker det med bara boxen för att elda vidare? åter ju vettigt att uppgradera.

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: förlänga underhållsläget ? (Janfire)

Inlägg av Icecap »

Pris och säljare kan jag inte svara på.

Flex-A2 ska vara plug-and-play, alltså en direkt ersättare för den gamla.
I vissa fall kan det förekomma en mindre ändring i form av montering av en flamvakt om det inte redan finns (finns kit att köpa) och i enstaka fall kan man behöva flytta flamvaktens ledning från ett hål till ett annat i kontaktdonet, detta beror helt på version.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar