Sotande Ecoflex..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Sotande Ecoflex..

Inlägg av vatsug »

Jaha, nu såg jag att pannan började sota lite igen , efter ca 25 säckar. Slog av brännaren , efter att kört fläkten ca 5 min efter sista eldnings-cykeln. Drog ut brännaren , och tycker att det ser normalt ut. Dvs ganska lite sintring, men däremot är det ju en bred "tunga" m aska i bortre änden av koppen. Kanske det är den som försämrar luftflödet genom slitsarna, även om jag tycker att luften skulle orka igenom ändå. Krafsade ur koppen lite grann + sög ur m asksugen. Slog på brännaren igen, och då hör man hur det brinner mycket kraftigare , dånar lite mer om brännaren . Kanske är det nägot m pelletsen iallafall. Synd att man inte kan ställa in renblåsningen manuellt på Ecoflexen , nu går den ju 2 ggr / tim , kanske skulle behövas 3-4 i tim för att rensa slitsarna lite oftare. Verkar som fler o fler börjar få pellets - problem om man läser på forumet. Jag tycker att pelletsen har blivit kortare numera , fast då borde ju matningen bli jämnare. Forts följer.
mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av bergatorparen »

Om slitsarna sätter igen sig, så kan det bero på att matningen är en liten aning för fet - med andra ord så blir glödbädden liggande lite för högt i koppen och då vill askan, som ju har en helt annan konsistens när den är het, kunna sätta igen slitsarna. Försök ge på ca 1 % mer fläkt och se om det hjälper bränna av pellarna aningen snabbare så att glödbädden blir någon eller några få millimeter lägre.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av vatsug »

Det är just det som är problemet, efter en 20 säckar börjar pannan helt plöstligt gå fet. Kollar man sottalet efter ca 10 säckar ligger jag på 1-2 i sottal , den har även blivit injusterad med instrument ett antal gånger m samma resultat, allt ser kanonbra ut, men sen börjar den sota. Förut var det efter ca 17 säckar , nu är det runt 25, så det har blivit liite bättre. Men jag ska pröva att öka fläkten 1 % till.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av Jakob »

Hej!

Är det inte bättre att köra pannan lagom driftsotig innan injustering? Du vill väl köra 1.5-2 ton mellan sotningarna/askningarna antar jag? Då är ju de första 300kg helt ok att köra med ett potentiellt luftöverskott innan det "sätter sig" på en lagom nivå efter 20 säck?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av vatsug »

Har även provat det, kanske inte så mycket som 300 kg , men iallafall 200 kg. Kör man m för mycket luftöverskott , blir det sintring istället, så det är en balansgång.Kollade nu efter 2 säckar och ligger nu på fina sottal = 1 . Kan ju inte bli mycket bättre ! Skulle va nöjd om det gick att köra 900- 1000 kg , utan att röra pannan , som förut.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av Vednisse »

Jag började på en ny pall med Fågelfors nyligen, och sist jag kollade brännaren var det gröna beläggningar som såg ut som oxid runt vissa hål i rostret.
Lignin tror jag orsaken till det är, Fågelfors är ju (ö)kända för att ha för mycket av den varan..inget jag sett på de två pallar jag kört innan dock.

Sintring är inte särskilt vanligt, brukar krävas rejält luftöverskott eller helkass pellets och något stort luftöverskott lär du ju inte ha.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av Jakob »

Det gröna får jag runt hålen i även med Stora Enso...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av vatsug »

Nja , något grönt får jag inte i koppen. Däremot blir det ju lite sintring , dvs en svart hård beläggning som man får knacka / skrapa bort , bitarna är hårda som sten, inget man krossar mellan fingrarna. Denna beläggning gör att glödbädden i koppen hamnar lite högre upp, framför allt i framkant. Om man ser koppen som en klocka, bildas det en backe mellan 11-13:00 , och det påverkar luftflödet genom dom nedre slitsarna i koppen , inte så dom blir igensatta , men med mindre luftflöde.Kikar man genom synglaset så ser man att "backen" glider ner i koppen , men ju längre det går desto mer är det kvar. Fast sista gången , var det ju ganska lite sintring , så man blir inte klok på det här. Man hör på brännaren när detta fenomen börjar inträffa, det låter mycket mindre när den brinner. I vanliga fall hör man att det brinner så att det "dånar" lite i pannan. Provade en gång att bara slå av brännaren några min. och då lät den som vanligt sen igen, men det varade bara några säckar , sen hörde man att den brann sämre igen. Har även kontaktat CTC , som tyckte att det var normalt att kontrolera / rensa koppen efter 20-25 säckar. Tycker inte jag ! Nån gång kanske jag får svar på denna gåta.
Gott Nytt År !
mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av Doc »

Däremot blir det ju lite sintring , dvs en svart hård beläggning som man får knacka / skrapa bort , bitarna är hårda som sten
Beskriver du inte koks här dvs en produkt av en syrefatting process? Skulle bedyda att du snarast har problem med för lite luft i alla fall? Jag är också litet villrådig när det gäller sintring eller koks. Gjorde lite sökning idag. Har för mig att koks är snarast hårdare/kompaktare/svart. Medan sintring mer gråktig, poröst. Tittar på bilden av stenkolkoks på Wikipedia:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... nstoff.jpg

Efter att har sett den bilden idag ökade jag fläkten... 8)

Koksens antändningstemperatur är 500 grader.

Å andra sidan med tanke på konstruktionen i brännarkoppen. Om man nu kör med för mycket luft skulle inte det kunna hända att pyrolys/koksning sker neråt i koppen där den brinner fast istället för i en "flytande" zon mellan primärluft och sekundärluft... Förvirrad :roll:
Man kanske behöver prova åt bägge håll...
Man skulle behöver kunna följa förbränningen i genomskäring....
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Sotande Ecoflex..

Inlägg av vatsug »

Du har helt rätt, det är koks jag får i koppen. Tror däremot inte att det hjälper att öka fläkten, för mycket . Provade att köra m CO2 på 9,5 -10,5 % men då blev det snarare sämre dvs mer koks. Men jag ska prova att öka fläkten 1 % för varje sotning / rensning av koppen, och se om jag hamnar rätt till slut.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar