Matningsproblem och driftstopp.

4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av 4nders »

Hej.

Jag har nyligen flyttat in i ett hus ( 3 veckor sedan) med en KMP PX21 monterad på en Nibe Pellux panna.

Jag har problem med ojämn matning, den är såpass ojämn att ena stunden så ryker det svart ur skorstenen och nästa så håller det på att slockna. Jag har försökt ställa ner effekten (eftersom fallröret var väldigt varmt till en början, vilket har blivit bättre nu), så att skruven går ca 1/2 varv per omgång. Ibland rasslar det till en massa pellets och ibland så kommer det inget, ibland kommer det inget på flera omgångar och då kan det slockna och ibland kommer det massor flera gånger på raken och då blir det svart rök ur skorstenen.

Jag har kollat spånmängden i botten av förrådet och konstaterat att det inte var så farligt mycket, öppnade bottenpluggen på mafa förrådet och fick ut någon deciliter, så jag vet inte om det är det som är problemet.

En sak som jag märkte förra veckan (och åtgärdade) var att montören (troligtvis montören iaf) dragit en plåtskruv genom mynningen på mafa förrådet (där skruven går ner i förrådet) och in i skruvröret, troligtvis för att se till att skruven inte rör sig allt för mycket). Jag ersatte den skruven med en slangklämma runt röret istället för att se till att det inte åker ner och petar ur bottenpluggen på förrådet. Jag vet inte om denna plåtskruv kan har orsakat skada på själva skruven (pelletsskruven alltså...)? Kan den ha ställt till det för mig?

Jag funderar annars på om jag skulle köpa något microförråd för att se till att få en jämnare matning om det krävs, kan det vara en bra ide eller ska det gå att få att fungera som det är? Jag har den 2.3 meter långa KMP skruven.

Tacksam för hjälp! Jag har läst varenda tråd om det här och inte lyckats fånga upp just mitt problem verkar det som.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av Stegatorparn »

Jag känner igen problemet. Har också en skruv på 2,5 m som jag kämpade med i 7 år.
Provade olika lutningar och tyckte den gick bäst vid 30° - 35°. Bra blev det aldrig.
Satsade i år på en Ulma doserskruv, som visserligen fick modifieras med annan motor för att passa min brännare (se annan tråd), men vilken skillnad det blev.
Nu går den väldigt jämnt.
Doserskruven är dyr och går säkert att pussla ihop själv om man är händig och har tålamod.
Det sistnämnda hade inte jag, så det fick bli ett färdigt koncept.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av Taxen »

Verkar som du har för stor lutning på skruven,så att spån inte följer med upp och faller tillbaka och hindrar jämn matning.Prova att köra skruven manuellt med kablarna ihopkopplade.Samla i en hink/säck och låt den snurra en halvtimme.Kanske får du ur spånet på den tiden.Skall man göra det ordentligt så skall man köra rent i förrådet och tömma skruven.Vad kan du ha för lutning på skruven?Jag kör på 13kWh och skruven matar bara ca ett 1/4 varv vid driftfas.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av 4nders »

Jag har inget i verktygslådan för att kolla vinkeln men på känn så är den nog 45 ge o ta.
Sänkte den endel, och märkte en tydlig skillnad! Imorgon så åker jag till fredells för att köpa mer pellets, då ska jag se till att införskaffa något för att kolla upp vinkeln med större precision än ögonen. Tack för tipsen, kanske finns hopp om att få stil på anläggningen utan att behöva laborera med extra skruvar! :D
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av 4nders »

Jag har sänkt skruven till ca 32 grader och det är stor skillnad på matningen nu, såpass att alla inställningar är tokiga nu. Jag får sätta mig i helgen och se om jag kan få fram lite bättre inställningar.
Dock så börjar jag undra om inte flamvakten beter sig illa, för idag började brännaren larma mitt under drift. Ska beställa hem en tror jag.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av velund »

Tänk på att rörbrännare av pellixtyp kan sätta eld på hela huset om de inte får precis den pelletsmängd de ska ha
Jag skulle inte sova gott om natten med Gula Faran matad av en skruv med så ojämn matning.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av jteg68 »

Hej,

kan du förklara vad som gör rörbrännare av pellixtyp mer brandfarliga än andra?

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av 4nders »

Lite återkoppling, jag håller på och fasar ut(bränner upp) de sista säckarna fredells pellets blandat med klint pellets. Matningen är jämnare nu delvis pga att jag blandat pelletsen och för att jag sänkt skruven. Beställt en ny flamvakt också, brännaren larmar lite till synes utan orsak ibland.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av velund »

jteg68 skrev:Hej,

kan du förklara vad som gör rörbrännare av pellixtyp mer brandfarliga än andra?

/Jörgen
Driftstopp, startproblem, dubbla starter som får brandgaser att explodera. Konstruerades långt bak i den tid då en pelletsbrännare skulle "fungera precis som en oljebrännare". Marknadsfolk och reklamfolk ska hålla sig borta från tekniska konstruktionsbeslut.
Hade två kraftiga brandgassmällar med en sådan brännare. Den sista så kraftig att det tog eld i källaren. Som tur var en dag då vi var hemma och hann släcka. Hade det varit på natten hade vi blivit innebrända.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av Taxen »

Det måste ha varit innan du gick med i det här forumet och kunde få tips hur man ställer in en brännare.
Jag måste ha tur som fått ett tisdagsexemplar som fungerar.
Är säkert över ett år sedan jag hade nåt driftavbrott.Nu kör jag på samma inställningar sedan länge och min startar på första försöket varje gång.Kör bara på högfart.Gör ren pannan och brännare en gång/vecka.In med en näve pellets i röret och sen är det bara att köra igång,tills en vecka gått igen.Det går inte att bara generalisera på en viss brännare rakt av.Oftast är det handhavande av vilken brännare som helst,som avgör om dom skall gå bra eller inte.Det är ju bara att läsa trådarna för olika brännare.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av JensH »

Jag har också en px-21 och när man försöker snålköra den in absurdum så uppstår allt det där som är nämnt ovan. Snål startdos ger ofta dubbla starter och snåldrift ger driftstopp. Höjde bara lite så går den som en tysk tidtabell. Kan som sagt hända att den dubbelstartar efter nysotat men lägger man dit en näve pellets just då så inga problem. Visst jag förlorar säkert några säckar per år på detta men det känns som att lugn i själen om att man inte behöver springa ner och titta på larmlampan 2 gånger om dagen överträffar det...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av protoflax »

Hur stor procent av pelletseldarna är det som engagerar sig i att justera brännaren rätt? Ansvaret ska väl ligga på tillverkaren att ta fram varor som inte kan orsaka brand ens vid ovarsam användning. Lågprisvaruhus som Rusta och Jula har ofta meddelane om återkallande av varor (elprodukter) som inte hållit måttet. Vi har barnsäkra eluttag och barnsäkra flaskkorkar.
Resonemanget håller inte att skylla på dumma användare som inte läst på ett forum först när en brännare orsakat brand.
Som pelletsrookie har jag hunnit med att använda trå brännare,Eurofire och Bionordic 9990. Inga startproblem,inga tändproblem, inga omtändningar på någon av konstruktionerna även om startdoses inställning inte är perfekt.
Inga halvliterstora startdoser som ligger och pyr brandfrlig gas om det inte skulle tända.
1,5-2 dl startdos på bionordicbrännaren och omkring 3 dl på Eurofire.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av bergatorparen »

Det du påpekar där, protoflax, är något riktigt ursvenskt: Det är ALLTID parian - ehrm - konsumenten som har fel - ALDRIG producenterna eller andra "behöriga". Kanske är det på tiden att vi blev lite mer norsk/tyska? Genomdriva lagstiftning som kräver att saker skall kunna skötas av folk utan särskilt utbildning på området? Svensk konsumentlagstiftning är ett skämt - eller snarare en tragedi. Det är lite som om man skulle leverera kylskåp som man skulle få vara kyltekniker för att använda och andra vitvaror som man skulle behöva el behörighet för - för att sätta det lite på sin spets. Orsaken tror jag är att den pojkklubben som består av rörkrökare och VVS producenter inte vill skapa produkter som folk klarar av själv eftersom det ytterligare skulle urholka deras hittills priviligierade ställning. PellX och KMP PX2* brännarna är inte alls dåliga grejor, men de är skapade för att avskräcka användarna från att försöka klara av dem själva. GreenEnergy, IWABO Villa S2, BioBjörn och nya BAXI Eurofire har tagit åt sig av kritiken och blivit brännare som vanliga människor kan förstå och hantera på ett vettigt sätt. Dessa fyra brännare skiljer sig från de övriga genom att mjukvaran är gjort så att den hjälper användaren att göra rätt. Så skall det vara därför att i ett land där nära nog ingen vill göra jobb som innebär smutsiga fingrar är det ingen självklarhet att "behöriga" tekniker står redo att hjälpa de som har problem med sina saker. Som Icecap brukar säga: Själv är bästa dräng. Och vad värre är: Under de senaste veckorna har vi här på forumet haft två fall där företag presenterat hårdsaltade räkningar utan att ha löst problemet åt konsumenten. Det säger lite som hur det är ställt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av Vednisse »

Ibland kan även konsumenten ställa till med saker som låter så otroliga så det inte är sant, som ingen tillverkare står emot.
Typ monterar brännaren i förrådet och stoppar in skruven i pannan, kanske inte någon större säkerhetsrisk...men ändå står användaren och undrar varför det inte fungerar.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Matningsproblem och driftstopp.

Inlägg av rod02 »

Trådlös stektermometer spar många resor i källartrappen. Jag mäter vattentemp. Inte exakt. Givaren sitter nedstucken på nått rör uppe på pannan. Men jag har lärt mig tendensen (50-65 grader är ok). Jag har även två snabbtelefoner, så jag kan avlyssna pannrummet. Så det hade varit bra om den röda LED lät också....
Och med nexa radio fjärr, kan jag kall resetta.

Taxen mäter rökgas.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar