Pellets i en ALBIN TRIO DE LUXE 330?

Skriv svar
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Pellets i en ALBIN TRIO DE LUXE 330?

Inlägg av Turbo »

Är det möjligt att köra pellets i sådan panna?

Är det bra med askutrymme?

Är det ekonomiskt?

Kan man ha en uppåtbrinnande?

Kom med kommentarer!!

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vet ej hur den pannan ser ut men nog borde det gå köra pellets i den..

Uppåtbrinnande/undermatad måste det finnas minst 1 cm/kW ovan brännarkoppen till taket..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Vad är det för skillnad på din och min Albin trio 330 -91? Jag kör med en Bequem 15D. Än så länge funkar det kanon. Den är inte injusterad än, går på fabriksinställningen. Om nån vecka blir den justerad. Har brännaren i övre vedluckan. På så sätt behöver man inte aska ur så ofta än om den satt i oljehålet. :lol:
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag har kört pellets i min Albin Trio 330 sedan 2001 och det fungerar bra. Jag har en Eurofire brännare, numera Baxi Eurofire. Jag har monterat brännaren i olje-eldstaden så jag kan enkelt elda med ved om jag vill det. Ett litet problem är det lilla djupet i eldstaden så jag har trimmat in brännaren på ca 10 kW effekt. Så att lågan inte ska slå i inre väggen. Förra vintern ställde jag in några eldfasta stenar som infodring och jag fick en bättre förbränning på det sättet. Jag tycker man ska använda en framåtbrinnande brännare och helst montera den så att avståndet till bakväggen blir så stort som möjligt.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Är det möjligt att köra pellets i sådan panna? Svar: JA

Är det bra med askutrymme? Svar: Ja om man kör i veddelen. Innan jag bytte brännare körde jag i oljedelen då fick jag aska ur varje vecka under vintern. Hur det blir nu kan jag ej svara på har ej askat ur nya brännaren än.

Är det ekonomiskt? Svar: Ja, har kört med pellets sen -98. Har just bytt till en Bequem 15D.

Kan man ha en uppåtbrinnande? Svar:Ja

Hoppas att detta är till någon nytta för dig.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hej, Jag tror att denna panna även heter Thermia Tric.
Jag var intresserad av den för att man även kunde elda ved.
Tyvärr backade jag pga info från Afabs sida där man kört denna panna med flera brännare och andra pannor i jämförelse.
Pelletsförbrukningen var 8 ton tror jag för denna och 5,5 för CTC 1100 som jämförelse.
Sök på Thermia Tric på Google så hittar du rapporten och troligen även en PDf produktinfo från Thermia där man ser att det är samma panna.

Lycka till
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Ja, så vitt jag förstår så är det samma panna, bara med nytt namn. Jag läste rapporten om den dåliga verkningsgraden och jag begriper inte hur dom lyckats få till det. När jag eldade med olja var förbrukningen 2,5 kbm/år, jag kör el sommartid för varmvatten. Med pellets förbrukar jag ca 5500 kg/år samma förutsättningar. Det ger 2,2 ton pellets/kbm olja och det betyder att pelletseldningen är lika effektiv som olja. Man brukar generellt ange 2,1 ton pellets/ kbm olja vid jämförelser. Huset är byggt -78 och är på 170 kvm i 1 1/2 plan.

Det stämmer att askutrymmet blir något litet i oljedelen. Jag askar ur ca 1 ggr/vecka vintertid.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

rolf27 skrev:Jag har kört pellets i min Albin Trio 330 sedan 2001 och det fungerar bra. Jag har en Eurofire brännare, numera Baxi Eurofire. Jag har monterat brännaren i olje-eldstaden så jag kan enkelt elda med ved om jag vill det. Ett litet problem är det lilla djupet i eldstaden så jag har trimmat in brännaren på ca 10 kW effekt. Så att lågan inte ska slå i inre väggen. Förra vintern ställde jag in några eldfasta stenar som infodring och jag fick en bättre förbränning på det sättet. Jag tycker man ska använda en framåtbrinnande brännare och helst montera den så att avståndet till bakväggen blir så stort som möjligt.
I mitt första inlägg passar jag på att lyfta denna tråd lite!

Rolf 27: jag har samma panna som du, albin 330dl, med en Janfire flex-a i oljedelen. Vad är det för vitts med de eldfasta stenarna? Minskar inte det bara det redan lilla utrymmet i oljedelen?

Nästa fråga: har du/ni med albin 330 spjället i veddelen öppen eller stängd? Vilken rökgastemperatur får ni? Jag ligger på ca 120-150 grader med spjäller i pannan stängt.
Clearsmoke
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 22:58

Inlägg av Clearsmoke »

Jag har samma erfarenhet som Rolf27 när det gäller förbrukningen i min 330 DL. I mitt fall sitter en Viking B16GL i oljedelen. Askar ur en gång per vecka med skyffel (går på någon minut) och sotar 1 gång i månaden.

/Clearsmoke
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Hej
Jag har spjället lite öppet, eftersom min installatör ställde in pannan så. Han tyckte det blev för kalla rökgaser om spjället är helt stängt. Jag har eldat pellets sedan 2000 i Albin pannan utan några större problem.

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Jag får också ganska låg rökgastempetarur, ca 120-150 grader vid 9 Kw effekt. Kan det vara så att lågan slår i väggarna/taket och därför kyls ned med låg rökgastemp som följd? Pannan ska enligt ett test från Äfab ha ganska dålig verkningsgrad. Men en rökgastemp på 120-150 grader tyder väl på motsatsen?

Följande värden har installatören noterat för min panna:

Läge 1, 9Kw: Rökgastemp 110 grader
CO2 11,4
CO/Sottal 159
Undertryck 15 pa
Verkningsgrad 94 (!)

Läge 2/3, 12 Kw: 177
11,6
66
15
90

Läge 4, 18 Kw: 233
12,5
103
15
88

Är detta bra? Är verkningsgraden glädjesiffror??? :shock:
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Låter väldigt högt med 94, men visst...

Men jag skulle väldigt gärna vilja vet hur det gick till när Äfab fick verkningsgraden till 50 nånting eller vad det nu var som årsmedel.

Det är ju dagsläget dyrare än el för enbart bränslekostnaden ! :shock:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Danielmotala skrev:Jag får också ganska låg rökgastempetarur, ca 120-150 grader vid 9 Kw effekt. Kan det vara så att lågan slår i väggarna/taket och därför kyls ned med låg rökgastemp som följd? Pannan ska enligt ett test från Äfab ha ganska dålig verkningsgrad. Men en rökgastemp på 120-150 grader tyder väl på motsatsen?

Följande värden har installatören noterat för min panna:

Läge 1, 9Kw: Rökgastemp 110 grader
CO2 11,4
CO/Sottal 159
Undertryck 15 pa
Verkningsgrad 94 (!)

Läge 2/3, 12 Kw: 177
11,6
66
15
90

Läge 4, 18 Kw: 233
12,5
103
15
88

Är detta bra? Är verkningsgraden glädjesiffror??? :shock:
Ser väl bra ut tycker jag, Varför det bl.a blir så dåliga siffror är för att äfab räknar alla förluster som just "förluster"..
Även strålningsförluster fast dom kan komma huset till godo om pannan står i huset..

Verkar ändå lite underligga siffror att lägsta effekten ger klart bästa verkningsgraden, Då måste pannan ha en låg effekt..
Antar att du kör på 9 kW hela tiden.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Strålningsförlusterna förklarar ju till viss del varför Äfab får så dålig verkningsgrad.

Pannan har ju ganska litet förbränningsrum, det kan kanske göra att verkningsgraden blir bättre med lägre effekt? :shock:

Vad menas med CO/sottal? Och varför är den i mitt fall lägre med 12Kw effekt än 9 och 18 Kw?
Många frågor blir det...
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Skriv svar