Sotande Ecoflex - uppföljningen...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Sotande Ecoflex - uppföljningen...

Inlägg av vatsug »

Någon kanske undrar hur det gick med min sotande ecoflex. Sotade ur den nu och gjorde ren koppen efter 30 säckar, efter som justeringsmannen skulle komma med sitt nyjusterade instrument. Allt såg bra ut gällande sot , däremot var det ganska mycket sintring igen. Jag bytte rörkrök tiil en lite djupare i sommras och gjorde rent m tryckluft. Jag har försökt justera in den m sottalspumpen, och nu skulle jag få se resultatet när justeringsmannen kom. Det såg kanonbra ut , ökade bara matn 1 % på hög. CO 2 ligger nu mellan 11,4-12,5 % . Men då undrar man ju varför det blir så mycket sintring ?? Det brukar ju annars va ett tecken på luftöverskott.
Skulle man kunna minska sintringen, genom att smörja in koppen med 2-taktsolja. Ungefär som man smörjer in en gjutjärns-panna för att det inte ska bränna fast, Vad tror ni ??
Vad var det då som orsakade mina sotbekymmer, dvs efter 16-17 säckar toksotade pannan ?
Kanske att tändelementet inte satt riktigt rakt i rörhylsan, som gjorde att luften inte tog den rätta vägen ??
Jag vet faktiskt inte.
Har ju sett att f94-mbe här på forumet har liknande bekymmer, kanske det är pelletsen iallafall, men jag fick ju mina sista pallar utbytta o det blev inte bättre. Nu börjar kylan här så nu blir det upp till bevis för pannan. Fortsättning följer...
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Sotande Ecoflex - uppföljningen...

Inlägg av Stugsittaren »

Kul att det verkar fungera! Jag har bara mkt begränsad sintring och inga sotproblem. I själva verket har jag inte justerat något på ett par år nu. Bara sota och göra rent 3 gånger per år inte speciellt betungande.
:D :D :D
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Sotande Ecoflex - uppföljningen...

Inlägg av vatsug »

Vilken pelletssort har du ? Jag har neova. Vilken rökgastemp ? Du kör väl bara på högläget, om jag minns rätt ? Som sagt det såg bra ut i tuberna, mkt lite sot, askan ser fin ut, det är bara sintringen. Vad tror du om att smörja koppen m 2-taktsolja, eller bränns den upp direkt ?
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sotande Ecoflex - uppföljningen...

Inlägg av Vednisse »

Smörja med någonting är nog det sämsta du kan göra, bränner bara fast ännu mer. Det bästa är att ha en tunn beläggning i koppen/rostret då sätter sig inte mer skit så lätt.

Men jag undrar fortfarande vad som hänt med pelletsen/råvaran, för det ser inte ut som det gjorde förr i brännare utan rensning. Såg en brännare förra veckan som efter ca: 15säckar hade en nästan jämntjock kaka på ca:1cm i koppen. Rökgasvärdena var de samma som den alltid gått med (efter att den var rensad igen förstås), och det har aldrig varit mycket skräp i koppen där oavsett pelletssort.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sotande Ecoflex - uppföljningen...

Inlägg av André »

Även fast du fått pelletsen utbytt kan det vara samma sak med den, Jag o kompisen har haft liknande problem o efter att man fått kakan i koppen börjar den gå fet pga att det blir som en tunga som åker upp över luftslittsarna längs fram på koppen..
Han fick sin "problem" pellets första gången i januari -12 jag fick min lev början på mars o sen tog han hem ytterliggare en leverans i april o det har sett lika ut, Nu har han fått 7 ton igen så jag ska fara o kolla/justera in pannan med denna pellets o hoppas den är normal..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar